A Ferihegy Expressz Fejlesztő, Beruházó és Kivitelező (Ferihegy Expressz) Kft. adatai szerint a teljes beruházás 24,9 milliárd forintba kerül, és – az engedélyezési eljárást nem számítva – 22–24 hónapot vesz igénybe – nyilatkozta lapunk kérdéseire válaszolva Halász Csaba projektigazgató.
Számítások szerint a szerelvényeket naponta átlagosan 8800 ember veszi majd igénybe: a kétrészes járművek kora reggeltől késő estig közlekednek, húszpercenként követve egymást. A menetidejük a Nyugati pályaudvartól Ferihegyig 19 perc lesz. A két állomás között 24,6 kilométert kell majd a vonatoknak megtenniük a majdan felújítandó MÁV-pályákon, illetve új nyomvonalon.
Hasonló gyorsvasút a térségünkben jelenleg csak tőlünk nyugatra eső nagyvárosokban található. A közép- és kelet-európai régióban először a magyar fővárosban épül gyorsvasút. Kétségtelen viszont, hogy a létesítmény előreláthatólag jelentős mértékben tehermentesíti majd Budapest túlzsúfolt közlekedését, annak ellenére, hogy a két végpont között nem lesz megállóhelye az egymást 19 percenként követő szerelvényeknek. Azok ugyanis kiváltják a reptéri minibusz-, magán- és taxiforgalom jelentős részét.
A 24,6 kilométer hosszúra tervezett vasutat a MÁV meglévő hálózatának felújításával, illetve egy új nyomvonalon vezető pályaszakasz megépítésével lehet megvalósítani. Az új pálya többnyire kincstári területeken lévő ingatlanokon épül, a magántulajdonosokkal pedig az elmúlt hónapokban sikerült előzetesen megállapodni – mondta lapunknak Halász Csaba, a Ferihegy Expressz projektigazgatója. A teljes beruházás 24,9 milliárd forint.
A projektet nyolc építési feladatra bontották. A Nyugati pályaudvaron építendő fejállomás 618 millió forintba kerül, az épület utasváróként és turisztikai központként üzemelne. A kétszintes csarnokban ugyanazok a létesítmények kapnának helyet, mint egy repülőtéren, a vonatokhoz pedig csak érvényes menetjeggyel lehet majd eljutni. A ferihegyi gyorsvasút szerelvényei a MÁV pályáin is nagyrészt önálló sínpá-rokon haladnak majd, a különszintű kereszteződések miatt elsősorban a közbenső állomásokon és rendező pályaudvarokon kell jelentős átalakításokat elvégezni. Ezen szempontok figyelembevételével a Nyugati pályaudvarról kivezető vágányokon 179 millió, míg Rákosrendező állomáson 2,6 milliárdos beruházásra lesz szükség. Rákosrendező és Rákos állomások között a budapesti körvasúton nem építenek külön pályát a gyorsvonatoknak, ám a vágányok és a felső vezeték felújítására 263 millió forintot kell elkölteniük a beruházóknak.
A beruházás ötödik elemeként a Rákos állomáson való áthaladást kell biztosítani egy vasúti felüljáró megépítésével, az állomáson végzett munkák 2,5 milliárd forintba kerülnek. A gyorsvasút Rákos állomás után hagyja el a meglévő MÁV-pályát: ettől a ponttól a repülőtér határáig a Ferihegy Expressz munkatársai hat nyomvonalat vizsgáltak meg, végül a leggazdaságosabb és a leghamarabb megvalósítható mellett döntöttek. A tervezők végül azt a megoldást választották, amely szerint a vasút nagyrészt egy kincstári tulajdonban lévő erdőterületen épül, majd egy raktárbázison halad keresztül és végül eléri a repülőtér határát. A MÁV-pályáktól a repülőtérig 3,66 milliárd forintért lehetne megépíteni az új vonalat.
A projekt következő két eleme a repülőtér területén lévő szakasz, illetve a 2A és a 2B terminálok alatt létesítendő fejállomás: ezek összességében 11 milliárdért építhetők meg. A repülőtér területén átvezető vasútvonalra szintén több tervet készítettek, a megvalósíthatóakat a cég egyezteti az Airport Rt.-vel.
Amennyiben végleges döntés születik a ferihegyi gyorsvasútról, négy vonatot kell megrendelnie a tárasaságnak, amelyek értéke 2,5 milliárd forint. Szállítóként többek között a Siemens, a Bombardier, és az Alstom jöhet szóba, ezek a cégek már több társaság részére gyártottak speciális repülőtéri vonatokat. A kétrészes vonatok – amelyek később egy egységgel bővíthetők – első osztályú utastérrel lesznek felszerelve, és legkevesebb százhúsz embert tudnak majd szállítani.
***
A cég közös, a pálya a kincstáré. Ötvenmillió forintért alapította meg tavaly a MÁV Rt. és a Trigránit Rt. a Ferihegy Expressz Fejlesztő, Beruházó és Kivitelező Kft.-t, aminek egyik kiemelt feladata volt a Nyugati pályaudvar és a Ferihegyi repülőtér között létesülő gyorsvasút beruházásának az előkészítése. A vasúti pálya – amennyiben megépül – kincstári tulajdonba kerül, az üzemeltető társaság induláskor a MÁV és a Trigánit közös cége lesz, amely várhatóan további résztvevőkkel bővül. (P. G.)
Több mint tíz év után ismét hazánkban koncertezik a hardcore banda, amely egy önvezető autó halálos balesetéről írt albumot
