Húsz perc a Nyugatitól

Elkészültek a belvárost és Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőteret összekötő gyorsvasút megvalósításának végleges tervei – tudta meg a Magyar Nemzet.

Putsay Gábor
2002. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ferihegy Expressz Fejlesztő, Beruházó és Kivitelező (Ferihegy Expressz) Kft. adatai szerint a teljes beruházás 24,9 milliárd forintba kerül, és – az engedélyezési eljárást nem számítva – 22–24 hónapot vesz igénybe – nyilatkozta lapunk kérdéseire válaszolva Halász Csaba projektigazgató.
Számítások szerint a szerelvényeket naponta átlagosan 8800 ember veszi majd igénybe: a kétrészes járművek kora reggeltől késő estig közlekednek, húszpercenként követve egymást. A menetidejük a Nyugati pályaudvartól Ferihegyig 19 perc lesz. A két állomás között 24,6 kilométert kell majd a vonatoknak megtenniük a majdan felújítandó MÁV-pályákon, illetve új nyomvonalon.
Hasonló gyorsvasút a térségünkben jelenleg csak tőlünk nyugatra eső nagyvárosokban található. A közép- és kelet-európai régióban először a magyar fővárosban épül gyorsvasút. Kétségtelen viszont, hogy a létesítmény előreláthatólag jelentős mértékben tehermentesíti majd Budapest túlzsúfolt közlekedését, annak ellenére, hogy a két végpont között nem lesz megállóhelye az egymást 19 percenként követő szerelvényeknek. Azok ugyanis kiváltják a reptéri minibusz-, magán- és taxiforgalom jelentős részét.
A 24,6 kilométer hosszúra tervezett vasutat a MÁV meglévő hálózatának felújításával, illetve egy új nyomvonalon vezető pályaszakasz megépítésével lehet megvalósítani. Az új pálya többnyire kincstári területeken lévő ingatlanokon épül, a magántulajdonosokkal pedig az elmúlt hónapokban sikerült előzetesen megállapodni – mondta lapunknak Halász Csaba, a Ferihegy Expressz projektigazgatója. A teljes beruházás 24,9 milliárd forint.
A projektet nyolc építési feladatra bontották. A Nyugati pályaudvaron építendő fejállomás 618 millió forintba kerül, az épület utasváróként és turisztikai központként üzemelne. A kétszintes csarnokban ugyanazok a létesítmények kapnának helyet, mint egy repülőtéren, a vonatokhoz pedig csak érvényes menetjeggyel lehet majd eljutni. A ferihegyi gyorsvasút szerelvényei a MÁV pályáin is nagyrészt önálló sínpá-rokon haladnak majd, a különszintű kereszteződések miatt elsősorban a közbenső állomásokon és rendező pályaudvarokon kell jelentős átalakításokat elvégezni. Ezen szempontok figyelembevételével a Nyugati pályaudvarról kivezető vágányokon 179 millió, míg Rákosrendező állomáson 2,6 milliárdos beruházásra lesz szükség. Rákosrendező és Rákos állomások között a budapesti körvasúton nem építenek külön pályát a gyorsvonatoknak, ám a vágányok és a felső vezeték felújítására 263 millió forintot kell elkölteniük a beruházóknak.
A beruházás ötödik elemeként a Rákos állomáson való áthaladást kell biztosítani egy vasúti felüljáró megépítésével, az állomáson végzett munkák 2,5 milliárd forintba kerülnek. A gyorsvasút Rákos állomás után hagyja el a meglévő MÁV-pályát: ettől a ponttól a repülőtér határáig a Ferihegy Expressz munkatársai hat nyomvonalat vizsgáltak meg, végül a leggazdaságosabb és a leghamarabb megvalósítható mellett döntöttek. A tervezők végül azt a megoldást választották, amely szerint a vasút nagyrészt egy kincstári tulajdonban lévő erdőterületen épül, majd egy raktárbázison halad keresztül és végül eléri a repülőtér határát. A MÁV-pályáktól a repülőtérig 3,66 milliárd forintért lehetne megépíteni az új vonalat.
A projekt következő két eleme a repülőtér területén lévő szakasz, illetve a 2A és a 2B terminálok alatt létesítendő fejállomás: ezek összességében 11 milliárdért építhetők meg. A repülőtér területén átvezető vasútvonalra szintén több tervet készítettek, a megvalósíthatóakat a cég egyezteti az Airport Rt.-vel.
Amennyiben végleges döntés születik a ferihegyi gyorsvasútról, négy vonatot kell megrendelnie a tárasaságnak, amelyek értéke 2,5 milliárd forint. Szállítóként többek között a Siemens, a Bombardier, és az Alstom jöhet szóba, ezek a cégek már több társaság részére gyártottak speciális repülőtéri vonatokat. A kétrészes vonatok – amelyek később egy egységgel bővíthetők – első osztályú utastérrel lesznek felszerelve, és legkevesebb százhúsz embert tudnak majd szállítani.
***
A cég közös, a pálya a kincstáré. Ötvenmillió forintért alapította meg tavaly a MÁV Rt. és a Trigránit Rt. a Ferihegy Expressz Fejlesztő, Beruházó és Kivitelező Kft.-t, aminek egyik kiemelt feladata volt a Nyugati pályaudvar és a Ferihegyi repülőtér között létesülő gyorsvasút beruházásának az előkészítése. A vasúti pálya – amennyiben megépül – kincstári tulajdonba kerül, az üzemeltető társaság induláskor a MÁV és a Trigánit közös cége lesz, amely várhatóan további résztvevőkkel bővül. (P. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.