Elsősorban a törzshálózat fejlesztése, járműbeszerzés, a Budapesti Intermodális Központ (BILK) építése és a nagyobb pályaudvarok felújítása szerepel az idei beruházási programban, ezen- kívül megkezdődik néhány kisebb forgalmú vonal rekonstrukciója is – derült ki azon az ülésen, amelyet a MÁV Rt. vezetői szerveztek tegnap az érintett kivitelező cégek képviselőinek. Költségvetési forrásból 23,3 milliárd forint jut 2002-ben vasúti fejlesztésekre, a nemzetközi pénzintézetek – EBRD, KfW, Eurofima – által nyújtott hitelekből, illetve az orosz államadósság terhére 34,9 milliárd forint értékű beruházás kezdődik, illetve valósul meg. Az EU– ISPA-támogatás címén szintén jelentős forrásokat biztosít, amelyhez állami garanciával felvett EIB-kölcsön társul, ez összességében 17,5 milliárdot jelent a MÁV-nak. Saját büdzséből – elsősorban vagyonhasznosításból –, illetve – nem államilag garantált – hitelek felvételével 17,3 milliárd forintot költ a társaság a projektekre.
A tendereztetés befejeztével a napokban kezdenek hozzá a kivitelezők a Vecsés–Szolnok vonal korszerűsítéséhez Albertirsa és Cegléd között, és még ebben a hónapban döntenek közbeszerzési eljárásban azokról a cégekről, amelyek a Komárom–Ács vonalszakaszt újítják fel: ezzel megkezdődik a Budapest–Hegyeshalom projekt II. üteme. Hasonlóképp az idei tervek között szerepel a Zalalövő–Boba vasúti folyosó teljes átépítésének idei kezdése, illetve a Budapest–Újszász–Szolnok vonal felújítása, amely több éve zajlik. Ezek a beruházások döntően ISPA-forrásból, és EIB-hitelekből valósulnak meg.
Költségvetési, illetve saját forrásból építi át a MÁV a vasúti infrastruktúrát Győr–Celldömöllk, Szedres–Szekszárd, Dombóvár– Kaposvár, Martfű–Szentes, Gyömöre–Gecsegyarmat, Nagytétény– Diósd–Érd, Tiszalök–Görögszállás között. A pályák rehabilitációja mellett megváltozik a pályaudva-rok arculata, aluljárók, új peronok létesülnek, korszerűsítik a biztosítóberendezéseket és a felsővezeték-rendszereket. A nagyobb csomópontok közül a Keleti pályaudvar, Rákospalota–Újpest, Szombathely és Szeged állomásainak felújítása kezdődik el.
Idén a MÁV-járműpark fejlesztésére 34,9 milliárd forint jut, ami a hazai vasút történetében rekordösszegnek számít. Többek között 2002-ben vásárol új kétáramnemű villamos mozdonyokat a MÁV, sor kerül német, illetve az államadósság terhére orosz motorkocsik beszerzésére, és szintén a programban szerepel az elővárosi személykocsipark korszerűsítése.
Ronnie O’Sullivan elvesztette a 137 milliót érő frémet
