Induló vasúti beruházás

Kilencvenhárommilliárd forint értékű megbízást ad a MÁV Rt. 2002-ben a vasútépítésben érdekelt cégeknek: a társaság a pályavasút fejlesztésére 43,5, míg a vállalkozóvasútra 49,5 milliárdot fordít. Az idei beruházási forrásokat a költségvetési, illetve a MÁV-pénzek, az európai uniós támogatások és a banki hitelek képezik.

Putsay Gábor
2002. 02. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsősorban a törzshálózat fejlesztése, járműbeszerzés, a Budapesti Intermodális Központ (BILK) építése és a nagyobb pályaudvarok felújítása szerepel az idei beruházási programban, ezen- kívül megkezdődik néhány kisebb forgalmú vonal rekonstrukciója is – derült ki azon az ülésen, amelyet a MÁV Rt. vezetői szerveztek tegnap az érintett kivitelező cégek képviselőinek. Költségvetési forrásból 23,3 milliárd forint jut 2002-ben vasúti fejlesztésekre, a nemzetközi pénzintézetek – EBRD, KfW, Eurofima – által nyújtott hitelekből, illetve az orosz államadósság terhére 34,9 milliárd forint értékű beruházás kezdődik, illetve valósul meg. Az EU– ISPA-támogatás címén szintén jelentős forrásokat biztosít, amelyhez állami garanciával felvett EIB-kölcsön társul, ez összességében 17,5 milliárdot jelent a MÁV-nak. Saját büdzséből – elsősorban vagyonhasznosításból –, illetve – nem államilag garantált – hitelek felvételével 17,3 milliárd forintot költ a társaság a projektekre.
A tendereztetés befejeztével a napokban kezdenek hozzá a kivitelezők a Vecsés–Szolnok vonal korszerűsítéséhez Albertirsa és Cegléd között, és még ebben a hónapban döntenek közbeszerzési eljárásban azokról a cégekről, amelyek a Komárom–Ács vonalszakaszt újítják fel: ezzel megkezdődik a Budapest–Hegyeshalom projekt II. üteme. Hasonlóképp az idei tervek között szerepel a Zalalövő–Boba vasúti folyosó teljes átépítésének idei kezdése, illetve a Budapest–Újszász–Szolnok vonal felújítása, amely több éve zajlik. Ezek a beruházások döntően ISPA-forrásból, és EIB-hitelekből valósulnak meg.
Költségvetési, illetve saját forrásból építi át a MÁV a vasúti infrastruktúrát Győr–Celldömöllk, Szedres–Szekszárd, Dombóvár– Kaposvár, Martfű–Szentes, Gyömöre–Gecsegyarmat, Nagytétény– Diósd–Érd, Tiszalök–Görögszállás között. A pályák rehabilitációja mellett megváltozik a pályaudva-rok arculata, aluljárók, új peronok létesülnek, korszerűsítik a biztosítóberendezéseket és a felsővezeték-rendszereket. A nagyobb csomópontok közül a Keleti pályaudvar, Rákospalota–Újpest, Szombathely és Szeged állomásainak felújítása kezdődik el.
Idén a MÁV-járműpark fejlesztésére 34,9 milliárd forint jut, ami a hazai vasút történetében rekordösszegnek számít. Többek között 2002-ben vásárol új kétáramnemű villamos mozdonyokat a MÁV, sor kerül német, illetve az államadósság terhére orosz motorkocsik beszerzésére, és szintén a programban szerepel az elővárosi személykocsipark korszerűsítése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.