Királyi egyes, agyagból

Elkészült a királynői Bentley végleges formaterve. A II. Erzsébet megkoronázásának ötvenedik évfordulójára készülő ajándék több szempontból is különleges. Fél évszázada ez lesz az első palotaautó, amelyet nem a Rolls-Royce épített, ráadásul teljesen egyedi fejlesztésű.

Hajdu Imre
2002. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Királyi autót tervezni nagy megtiszteltetés – és még nagyobb felelősség. A vásárlói célcsoporton aligha kell törnie a fejét a fejlesztőknek, ugyanakkor számos olyan szempontot kell szem előtt tartaniuk, ami egy mezei luxuslimuzinnál fel sem merül.
Ez utóbbiak tekintetében a legközvetlenebb megoldást választotta a crewe-i tervezőgárda. A nemes egyszerűséggel Bentley State Limousine-nak keresztelt, egyelőre csak agyagmakett és tervrajzok formájában létező felvonulási autót három személy: őfelsége II. Erzsébet, férje, Edinburgh hercege, valamint a királyi fősofőr köré álmodták meg. Az ő kívánságuk volt például, hogy a királynő már az autó belsejében felegyenesedhessen, hiszen hogy nézne az ki, ha az alattvalói közé kilépő királynőnek hajlongania kellene. Ehhez a tető enyhe megemelésén túl egy apró trükkhöz folyamodtak: a kilencven fokban hátrafelé nyíló, méretes hátsó ajtó felül jócskán belelóg a tetőlemezbe. Ugyancsak az ő kérésükre fogták vissza magukat a dizájnerek a fa- és króm dekoráció terén, II. Erzsébet ugyanis nem kedveli az öncélú hivalkodást.
Az 1977-es Rolls-Royce Phantom VI-oshoz képest, amely a mai napig az uralkodó pár hivatalos autója, a májusban átadásra kerülő Bentley kifejezetten modern megoldásokat vonultat fel. Például szakít az eddigi alvázas szerkezettel, és önhordó karosszériát kap. Ez nyilván jótékony hatással lesz az autó menetstabilitására és ütközési szilárdságára, a fő cél azonban az volt, hogy a reprezentatív autóknál megkövetelt nagy belső magasságot viszonylag alacsony tetővonal mellett lehessen megvalósítani, végtére is a Bentley sportos márka.
A hagyományos formatervezői alapelveknek itt egyébként sem volt helye. A hétköznapi autóknál az a fontos, hogy könnyedén kilássanak belőle az utasok – itt viszont úgy kellett kialakítani a D és E oszlopokat, hogy az éljenző tömeg akadálytalanul és bármilyen szögből gyönyörködhessen az örökifjú királynőben. A kortalanság a karosszéria kialakításánál is elsődleges szempont volt: az egyetlen példányban készülő Bentley-t úgy rajzolták meg, hogy 25 év múlva is kortalannak, modernnek hasson.
A mindössze 12 hónap alatt kifejlesztett autó első közszereplésére idén júniusban kerül sor, a műszaki paraméterekről azonban szemérmesen hallgat a gyár. Egyelőre csak annyit árultak el, hogy a hatalmas limuzin orrába LPG gázüzemre is alkalmas motor kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.