Királyi autót tervezni nagy megtiszteltetés – és még nagyobb felelősség. A vásárlói célcsoporton aligha kell törnie a fejét a fejlesztőknek, ugyanakkor számos olyan szempontot kell szem előtt tartaniuk, ami egy mezei luxuslimuzinnál fel sem merül.
Ez utóbbiak tekintetében a legközvetlenebb megoldást választotta a crewe-i tervezőgárda. A nemes egyszerűséggel Bentley State Limousine-nak keresztelt, egyelőre csak agyagmakett és tervrajzok formájában létező felvonulási autót három személy: őfelsége II. Erzsébet, férje, Edinburgh hercege, valamint a királyi fősofőr köré álmodták meg. Az ő kívánságuk volt például, hogy a királynő már az autó belsejében felegyenesedhessen, hiszen hogy nézne az ki, ha az alattvalói közé kilépő királynőnek hajlongania kellene. Ehhez a tető enyhe megemelésén túl egy apró trükkhöz folyamodtak: a kilencven fokban hátrafelé nyíló, méretes hátsó ajtó felül jócskán belelóg a tetőlemezbe. Ugyancsak az ő kérésükre fogták vissza magukat a dizájnerek a fa- és króm dekoráció terén, II. Erzsébet ugyanis nem kedveli az öncélú hivalkodást.
Az 1977-es Rolls-Royce Phantom VI-oshoz képest, amely a mai napig az uralkodó pár hivatalos autója, a májusban átadásra kerülő Bentley kifejezetten modern megoldásokat vonultat fel. Például szakít az eddigi alvázas szerkezettel, és önhordó karosszériát kap. Ez nyilván jótékony hatással lesz az autó menetstabilitására és ütközési szilárdságára, a fő cél azonban az volt, hogy a reprezentatív autóknál megkövetelt nagy belső magasságot viszonylag alacsony tetővonal mellett lehessen megvalósítani, végtére is a Bentley sportos márka.
A hagyományos formatervezői alapelveknek itt egyébként sem volt helye. A hétköznapi autóknál az a fontos, hogy könnyedén kilássanak belőle az utasok – itt viszont úgy kellett kialakítani a D és E oszlopokat, hogy az éljenző tömeg akadálytalanul és bármilyen szögből gyönyörködhessen az örökifjú királynőben. A kortalanság a karosszéria kialakításánál is elsődleges szempont volt: az egyetlen példányban készülő Bentley-t úgy rajzolták meg, hogy 25 év múlva is kortalannak, modernnek hasson.
A mindössze 12 hónap alatt kifejlesztett autó első közszereplésére idén júniusban kerül sor, a műszaki paraméterekről azonban szemérmesen hallgat a gyár. Egyelőre csak annyit árultak el, hogy a hatalmas limuzin orrába LPG gázüzemre is alkalmas motor kerül.
Elkottyantotta az alpolgármester: újabb kocsmák nyílhatnak Józsefvárosban
