Ha eddig bárkinek is kétsége lett volna afelől, hogy a VW már csak nevében a nép autógyára, elég egy pillantást vetnie a Phaetonra. Bár az irdatlan méretű gépkocsi főbb vonalaiban egyértelműen emlékeztet a Passatra, egy világ választja el a márka eddigi legnagyobb modelljétől.
Szigorúan véve a Volkswagen eddig nem rendelkezett klasszikus értelemben vett zászlóshajóval. A Passat egy személyben testesítette meg a gyár felső közép- és a nagykategóriás kínálatát, hiszen az autó hétköznapi alapváltozatát aligha lehet egy lapon említeni a brutális W8-as motorral szerelt variánssal, még akkor sem, ha a karosszéria dimenziói milliméterre megegyeznek. A tömeggyártók körében hagyományosan nem tragédia az ilyen hiányosság, hiszen bár mind az Opel, mind a francia gyártók évtizedek óta kínálnak nagykategóriás autót, ezek soha nem arattak elsöprő sikert – a felső osztályban ugyanis a pedigré semmivel sem helyettesíthető. A közelmúltban azonban mintha elmozdult volna a konzervatív holtpontról a nyugat-európai piac: a Citroën C5 tavaly egyma-gában túlszárnyalta a kategória 2000-es összesített eladásait, és hosszas vacillálás után az Opel Signum is készül átlépni a koncepciólét korlátait.
A Phaetonnal azonban a VW még magasabbra céloz: az autó egyes műszaki megoldásai egyenesen a luxuskategóriát idézik. Ilyen például a kifinomult légrugózás, amelyet a már említett Citroënen kívül valóban csak a legnagyobbak alkalmaznak, és ők is igen ritkán. Az acélrugók helyett sűrített levegővel működő felfüggesztés tükörsima rugózást és gyakorlatilag terhelés-független menettulajdonságokat tesz lehetővé, igazán tökéletes megvalósításához azonban rendkívüli szaktudás és precízió – valamint természetesen rengeteg pénz – szükséges. A VW mégis úgy döntött, kizárólag pneumatikus felfüggesztéssel kínálja majd a Phaetont. A francia gyártóhoz hasonlóan itt is lehetséges lesz a hasmagasság, illetve a csillapítás keménységének manuális szabályozása.
Ha a légrugó nem is egyedülálló megoldás, a négyzónás klímaberendezés aligha talál kihívóra a piacon. A legújabb Climatronic rendszerrel ugyanis nemcsak az elöl ülők, hanem a hátsó utasok is oldalanként szabályozhatják a hőmérsékletet. És mivel a klimatizálással járó, mindannyiunk által ismert légáramlatok méltatlanok lennének egy luxusautóhoz, a hagyományos befúvónyílások a beállított hőmérsékletet elérve automatikusan eltűnnek a műszerfalban. Innentől kezdve rejtett, az utasteret teljesen körbehálózó szellőzőkön keresztül történik a levegőcsere.
A 25 elektromotort alkalmazó légkondicionáló rendszer a szélvédő párátlanítására is innovatív megoldást kínál: a gépkocsi belső terének páratartalmát csökkenti, így egyszerűen nincs minek lecsapódnia a hűvös ablaküvegen. Ezzel a homlokperzselő forrólevegős befúvás helyett minimális légmozgással is azonos hatás érhető el – a Climatronic természetesen ezt is automatikusan, infravörös érzékelők segítségével végzi.
Luxusautók méltatásakor általában az utastér kiképzéséről, a felhasznált anyagok minőségéről szokás beszélni. Ezen a téren ugyanakkor elég nehéz újat alkotni, ezért a kategóriában egyre inkább az emberközeli csúcstechnológia alkalmazása kezd meghatározóvá válni. A Phaeton itt említett technikai részmegoldásai pedig arra engednek következtetni, hogy a Volkswagen nagyon is komolyan veszi a felsőkategóriás szárnypróbálgatást. És ha el tudja kerülni, hogy folyton-folyvást a Passathoz hasonlítsák, nem sok minden állhat az útjába.
Az exkluzivitáshoz nem elég a termék, azt megfelelően is kell csomagolni – gondolhatta a Volkswagen vezetősége, amikor Drezdában kifejezetten a Phaeton, illetve más, esetleges későbbi luxusautók számára felépítette az Átlátszó Gyárat. A két hónapja átadott, 365 millió márkás beruházással felépített komplexum egyszerre összeszerelő üzem, interaktív kortárs múzeum és átadószalon. A Szászország fővárosának szívében álló épületben 15 ezer négyzetmétert szenteltek az ügyfelek tökéletes színvonalú fogadására és a megrendelt gépkocsi átadására szolgáló esemény-csarnoknak. Maga a gyár a termelés felfuttatása után mintegy háromezer dolgozónak ad munkát, ugyanakkor egyedülálló módon alig terheli környezetét. A karoszszériák kivételével ugyanis minden alkatrészt a város villamos- sín-hálózatának felhasználásával juttatják a megfelelő helyre, így a kamionforgalom nem emelkedik számottevő mértékben. A csupa üveg épület közvetlenül egy botanikus kert szomszédságában található, ami nemcsak az alaphangulatot határozza meg, hanem a Volkswagen környezetvédelmi elhivatottságáról is tanúskodik. Az építési területet 350 fával ültették be, a külső világítást pedig olyan, különleges fénytartományban világító lámpákkal oldották meg, amelyek nem zavarják a botanikus kertben élő rovarokat. Az épület tervezésekor még arra is ügyeltek, hogy ne borítsák fel a talajvíz kényes egyensúlyát. Az Átlátszó Gyár leglátványosabb eleme az a közel negyvenméteres üvegtorony, amelyben az elkészült, de még át nem vett Phaetonokat fogják tárolni. Így a leendő tulajdonosok – akik videokamerákon keresztül percről percre nyomon követhetik, ahogy megszületik leendő luxuslimuzinjuk – mellett bárki szemügyre veheti, hogyan képzeli el a Volkswagen az autók autóját.
MÁV: Egy ilyen forgalmú pályaudvar lezárása nem tud jókor jönni
