Minden idők legfényűzőbb népautója

Álmodni sem lehetne jobb bemutatkozást egy luxusautó számára, minthogy első sorozatgyártású példánya a német kancellár hivatali autójaként debütáljon. A Volkswagen a közelmúltban nevesítette sokáig csak D1 néven ismert csúcsmodelljét: a Phaeton tavasztól már kapható a német piacon.

Svékus Gergely
2002. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha eddig bárkinek is kétsége lett volna afelől, hogy a VW már csak nevében a nép autógyára, elég egy pillantást vetnie a Phaetonra. Bár az irdatlan méretű gépkocsi főbb vonalaiban egyértelműen emlékeztet a Passatra, egy világ választja el a márka eddigi legnagyobb modelljétől.
Szigorúan véve a Volkswagen eddig nem rendelkezett klasszikus értelemben vett zászlóshajóval. A Passat egy személyben testesítette meg a gyár felső közép- és a nagykategóriás kínálatát, hiszen az autó hétköznapi alapváltozatát aligha lehet egy lapon említeni a brutális W8-as motorral szerelt variánssal, még akkor sem, ha a karosszéria dimenziói milliméterre megegyeznek. A tömeggyártók körében hagyományosan nem tragédia az ilyen hiányosság, hiszen bár mind az Opel, mind a francia gyártók évtizedek óta kínálnak nagykategóriás autót, ezek soha nem arattak elsöprő sikert – a felső osztályban ugyanis a pedigré semmivel sem helyettesíthető. A közelmúltban azonban mintha elmozdult volna a konzervatív holtpontról a nyugat-európai piac: a Citroën C5 tavaly egyma-gában túlszárnyalta a kategória 2000-es összesített eladásait, és hosszas vacillálás után az Opel Signum is készül átlépni a koncepciólét korlátait.
A Phaetonnal azonban a VW még magasabbra céloz: az autó egyes műszaki megoldásai egyenesen a luxuskategóriát idézik. Ilyen például a kifinomult légrugózás, amelyet a már említett Citroënen kívül valóban csak a legnagyobbak alkalmaznak, és ők is igen ritkán. Az acélrugók helyett sűrített levegővel működő felfüggesztés tükörsima rugózást és gyakorlatilag terhelés-független menettulajdonságokat tesz lehetővé, igazán tökéletes megvalósításához azonban rendkívüli szaktudás és precízió – valamint természetesen rengeteg pénz – szükséges. A VW mégis úgy döntött, kizárólag pneumatikus felfüggesztéssel kínálja majd a Phaetont. A francia gyártóhoz hasonlóan itt is lehetséges lesz a hasmagasság, illetve a csillapítás keménységének manuális szabályozása.
Ha a légrugó nem is egyedülálló megoldás, a négyzónás klímaberendezés aligha talál kihívóra a piacon. A legújabb Climatronic rendszerrel ugyanis nemcsak az elöl ülők, hanem a hátsó utasok is oldalanként szabályozhatják a hőmérsékletet. És mivel a klimatizálással járó, mindannyiunk által ismert légáramlatok méltatlanok lennének egy luxusautóhoz, a hagyományos befúvónyílások a beállított hőmérsékletet elérve automatikusan eltűnnek a műszerfalban. Innentől kezdve rejtett, az utasteret teljesen körbehálózó szellőzőkön keresztül történik a levegőcsere.

A 25 elektromotort alkalmazó légkondicionáló rendszer a szélvédő párátlanítására is innovatív megoldást kínál: a gépkocsi belső terének páratartalmát csökkenti, így egyszerűen nincs minek lecsapódnia a hűvös ablaküvegen. Ezzel a homlokperzselő forrólevegős befúvás helyett minimális légmozgással is azonos hatás érhető el – a Climatronic természetesen ezt is automatikusan, infravörös érzékelők segítségével végzi.
Luxusautók méltatásakor általában az utastér kiképzéséről, a felhasznált anyagok minőségéről szokás beszélni. Ezen a téren ugyanakkor elég nehéz újat alkotni, ezért a kategóriában egyre inkább az emberközeli csúcstechnológia alkalmazása kezd meghatározóvá válni. A Phaeton itt említett technikai részmegoldásai pedig arra engednek következtetni, hogy a Volkswagen nagyon is komolyan veszi a felsőkategóriás szárnypróbálgatást. És ha el tudja kerülni, hogy folyton-folyvást a Passathoz hasonlítsák, nem sok minden állhat az útjába.
Az exkluzivitáshoz nem elég a termék, azt megfelelően is kell csomagolni – gondolhatta a Volkswagen vezetősége, amikor Drezdában kifejezetten a Phaeton, illetve más, esetleges későbbi luxusautók számára felépítette az Átlátszó Gyárat. A két hónapja átadott, 365 millió márkás beruházással felépített komplexum egyszerre összeszerelő üzem, interaktív kortárs múzeum és átadószalon. A Szászország fővárosának szívében álló épületben 15 ezer négyzetmétert szenteltek az ügyfelek tökéletes színvonalú fogadására és a megrendelt gépkocsi átadására szolgáló esemény-csarnoknak. Maga a gyár a termelés felfuttatása után mintegy háromezer dolgozónak ad munkát, ugyanakkor egyedülálló módon alig terheli környezetét. A karoszszériák kivételével ugyanis minden alkatrészt a város villamos- sín-hálózatának felhasználásával juttatják a megfelelő helyre, így a kamionforgalom nem emelkedik számottevő mértékben. A csupa üveg épület közvetlenül egy botanikus kert szomszédságában található, ami nemcsak az alaphangulatot határozza meg, hanem a Volkswagen környezetvédelmi elhivatottságáról is tanúskodik. Az építési területet 350 fával ültették be, a külső világítást pedig olyan, különleges fénytartományban világító lámpákkal oldották meg, amelyek nem zavarják a botanikus kertben élő rovarokat. Az épület tervezésekor még arra is ügyeltek, hogy ne borítsák fel a talajvíz kényes egyensúlyát. Az Átlátszó Gyár leglátványosabb eleme az a közel negyvenméteres üvegtorony, amelyben az elkészült, de még át nem vett Phaetonokat fogják tárolni. Így a leendő tulajdonosok – akik videokamerákon keresztül percről percre nyomon követhetik, ahogy megszületik leendő luxuslimuzinjuk – mellett bárki szemügyre veheti, hogyan képzeli el a Volkswagen az autók autóját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.