Volvóéknak soha nem kellett a szomszédba mennie ötletekért, ha a biztonságról volt szó. A svédek 1970 óta több mint 27 ezer közúti balesetet elemeztek ki, a belőlük szerzett tanulságok alapján pedig olyan, ma már magától értetődő megoldásokat adtak a világnak, mint a hárompontos biztonsági öv vagy a fejtámla. Ennek a több évtizedes kutatómunkának állít emléket az SCC, egyszersmind felvillantva egy maréknyit a jövő biztonságtechnikai lehetőségei közül.
Ami kiemeli a Safety Concept Cart a biztonságos autóvezetés többi élharcosa közül, az az, hogy a benne alkalmazott elgondolások pofonegyszerűek. Megvalósításuk természetesen korántsem volt gyerekjáték, komoly szakértelmet és még komolyabb anyagi hátteret igényeltek. A Volvo anyacége, a Ford Motor Company azonban teljes mell- és költségvetés-szélességgel a kutatások mellé állt – olyannyira, hogy a konszern Göteborgban rendezi be biztonságtechnikai központját.
Bármilyen tetszetős is, az SCC sokkal inkább tanulmánycsokor, mint valós autóterv. Különálló fejlesztések eredményeit mutatja be egy fedél, pontosabban egy tetőlemez alatt. A legzseniálisabb, ugyanakkor leglogikusabb elgondolás a „mindent a szemnek” elv tökélyre fejlesztett változata.
Mivel az autósok a kocsin kívülről kapják a döntő fontosságú információk 90 százalékát, a Volvo szakemberei mindent megtettek azért, hogy a külvilág minél kisebb része maradjon rejtve a sofőr szeme elől. Az SCC A oszlopát átlátszó fém-plexi rácsból készítették, a befelé hajló B oszlop pedig a rögzített helyzetű ülés vonalát követve nyúlik a magasba, így a hátraforduló autós szabadon kiláthat mellette, miközben optimális védelmet ad az oldalirányú ütközések ellen.
Az egyszerű koncepciót egy jóval bonyolultabb szemmagasság-érzékelő rendszer egészíti ki, ami úgy állítja be a vezetőülés magasságát, valamint a pedálok, műszerek és kezelőszervek helyzetét, hogy a sofőr tökéletes rálátást kapjon az útra és a műszerfalra. A Volvo SCC esetében tehát az autó igazodik a vezetőhöz és nem fordítva.
A Volvo azt vallja, az igazán biztonságos autó nemcsak menet közben, hanem álló helyzetben is óvja utasai életét. A Volvo személyi kommunikátor egy, az autóval a vezetőtől függetlenül is kommunikálni képes távirányító-rendszer, amely a hozzá tartozó szívműködés-érzékelő segítségével riaszt, ha valaki a leparkolt autóban tartózkodik, legyen az rejtőzködő autótolvaj vagy bent felejtett csecsemő vagy háziállat. A „mindent a szemnek” elv sajnos nem csak a biztonsági koncepció miatt érvényes a Volvo SCC-re. A Safety Concept Car ugyanis, mint minden prototípus, aligha kerül sorozatgyártásra – bár a skandinávoknál soha nem lehet tudni.
Elmondta, amit nem akartak hallani
