Mindent a szemnek

Ha Európa vezető autós szakfolyóirata az év tanulmányautójának választ egy modellt, annak nyilván nyomós oka van. Nos, a Volvo SCC valóban különleges koncepciót mutat be: a svéd autó legfontosabb biztonsági tartozéka ugyanis nem a légzsák, a gyűrődőzónák vagy a stabilizáló elektronika, hanem maga a sofőr.

Jávor József
2002. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Volvóéknak soha nem kellett a szomszédba mennie ötletekért, ha a biztonságról volt szó. A svédek 1970 óta több mint 27 ezer közúti balesetet elemeztek ki, a belőlük szerzett tanulságok alapján pedig olyan, ma már magától értetődő megoldásokat adtak a világnak, mint a hárompontos biztonsági öv vagy a fejtámla. Ennek a több évtizedes kutatómunkának állít emléket az SCC, egyszersmind felvillantva egy maréknyit a jövő biztonságtechnikai lehetőségei közül.
Ami kiemeli a Safety Concept Cart a biztonságos autóvezetés többi élharcosa közül, az az, hogy a benne alkalmazott elgondolások pofonegyszerűek. Megvalósításuk természetesen korántsem volt gyerekjáték, komoly szakértelmet és még komolyabb anyagi hátteret igényeltek. A Volvo anyacége, a Ford Motor Company azonban teljes mell- és költségvetés-szélességgel a kutatások mellé állt – olyannyira, hogy a konszern Göteborgban rendezi be biztonságtechnikai központját.
Bármilyen tetszetős is, az SCC sokkal inkább tanulmánycsokor, mint valós autóterv. Különálló fejlesztések eredményeit mutatja be egy fedél, pontosabban egy tetőlemez alatt. A legzseniálisabb, ugyanakkor leglogikusabb elgondolás a „mindent a szemnek” elv tökélyre fejlesztett változata.
Mivel az autósok a kocsin kívülről kapják a döntő fontosságú információk 90 százalékát, a Volvo szakemberei mindent megtettek azért, hogy a külvilág minél kisebb része maradjon rejtve a sofőr szeme elől. Az SCC A oszlopát átlátszó fém-plexi rácsból készítették, a befelé hajló B oszlop pedig a rögzített helyzetű ülés vonalát követve nyúlik a magasba, így a hátraforduló autós szabadon kiláthat mellette, miközben optimális védelmet ad az oldalirányú ütközések ellen.
Az egyszerű koncepciót egy jóval bonyolultabb szemmagasság-érzékelő rendszer egészíti ki, ami úgy állítja be a vezetőülés magasságát, valamint a pedálok, műszerek és kezelőszervek helyzetét, hogy a sofőr tökéletes rálátást kapjon az útra és a műszerfalra. A Volvo SCC esetében tehát az autó igazodik a vezetőhöz és nem fordítva.
A Volvo azt vallja, az igazán biztonságos autó nemcsak menet közben, hanem álló helyzetben is óvja utasai életét. A Volvo személyi kommunikátor egy, az autóval a vezetőtől függetlenül is kommunikálni képes távirányító-rendszer, amely a hozzá tartozó szívműködés-érzékelő segítségével riaszt, ha valaki a leparkolt autóban tartózkodik, legyen az rejtőzködő autótolvaj vagy bent felejtett csecsemő vagy háziállat. A „mindent a szemnek” elv sajnos nem csak a biztonsági koncepció miatt érvényes a Volvo SCC-re. A Safety Concept Car ugyanis, mint minden prototípus, aligha kerül sorozatgyártásra – bár a skandinávoknál soha nem lehet tudni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.