Százmilliók a péri repülőtérre

Szeles Sándor
2002. 02. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kilencvenes évek elején öszszefogtak az érintettek, köztük a Győr-Moson-Sopron megyei, a péri és a győri önkormányzat, és létrehozták a P-AIR Repülőtér Fejlesztési Kft.-t. Szeretnék megszerezni az állami tulajdonú repülőtér tulajdonjogát, eredményesen pályáztak a PHARE CBC-programra.
Ennek keretében megépül egy 1450 méter hosszú, 30 méter széles szilárd burkolatú futópálya, a hozzátartozó gurulóút és forgalmi előtér, amely biztosítja a műszaki kiszolgálást. Megújul a bekötőút is, illetve megoldódik a terület csapadékvíz-elvezetése. A több száz milliós programba bekapcsolódtak a térségbe települt multinacionális cégek is.
A műszaki fejlesztésnél az úgynevezett mértékadó géptípus az ATR-72 regionális gép, amely mintegy hetven fő utaztatására alkalmas. Ettől szinte minden kisebb gép fogadására alkalmas lesz a repülőtér. A már most nemzetközi minősítésű repülőtéren a fejlesztés a forgalomban nem okoz látványos elmozdulást, az utaslétszámban viszont jelentős növekedés várható. Az előrejelzések szerint az első évben már tízezer fő utaztatását jósolják. Egyes prognózisok szerint 2016-ra a világon a repülővel utazók száma megháromszorozódik, ugyanezen idő alatt a légi áruszállítás aránya pedig megkétszereződik. A szeptember tizenegyedikei terrortámadás után ismét kezd visszatérni az emberek bizalma a légi közlekedés iránt. Nem választható el a dolog a gazdasági környezettől sem, hisz egy régió fejlődésével az igény is nagyobb a repülés iránt, s egy régió fejlődését is megpezsdíti egy repülőtér.
Magyarország egyetlen nyilvános nemzetközi kereskedelmi repülőtere jelenleg a Ferihegyi, a kis repülőterek nincsenek nemzetközi kategóriába besorolva. Mostanra eredményre vezetnek azok a kezdeményezések szerte az országban, amelyek alapján nem csak Budapesten keresztül akarják elérni a világ különböző pontjait. Ilyen szándék mutatkozik Pécsen, Békéscsabán, Székesfehérváron, Veszprémben, Szegeden és Győrben is. Debrecenben és Sármelléken előbbre járnak, ott hozzájutnak központi költségvetési támogatásokhoz, mert a kormány támogatott fejlesztésként jelölte meg e két repülőtér építését. Nem gördítenek azonban akadályt más területek fejlesztési igényei elé, elviekben támogatják a többi kis repülőtér modernizálását is.
A péri fejlesztés első ütemének megvalósításában benne foglaltatik a régió településeinek pénze, az európai uniós támogatás és az érdekelt cégek hozzájárulása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.