A decemberben elfogadott villamosenergia-törvény előkészítésekor már nyilvánvalóvá vált, hogy a Mavir működésében lényeges szervezeti változásokat kell végrehajtani. Ennek egyik állomása volt, amikor 2001. január elsejétől a korábbi Országos Villamos Teherelosztó önálló részvénytársaságként, mint Mavir kiszerveződött az MVM-ből, azzal a szándékkal, hogy a későbbiekben kizárólagos állami tulajdonba megy át. Ezt követően a hazai villamosenergia-rendszerben, független rendszerirányítóként fog működni – mondta Bán Tamás, a Mavir Rt. február elején kinevezett vezérigazgatója.
Bán Tamás szerint a következő lépést már az elfogadott villamosenergia törvény határozta meg, vagyis, hogy február elsején átkerültek a GM irányítása alá. Némileg bonyolítja a helyzetet és egyben további tennivalót jelent,hogy a Mavir még mindig az MVM engedélyezési körébe tartozik, vagyis a rendszerirányítást az MVM engedélye alapján végzi. Várhatóan az év végére, vagyis a piacnyitás kezdetére lesz önálló engedélye a Mavirnak. A folyamat azért tart ilyen hosszú ideig, mert ehhez el kell készülnie a villamosenergia-törvényhez kapcsolódó vonatkozó kormányrendeleteknek is. A hazai szabályozás két szempontból tér el az átlagos európai gyakorlattól. Egyrészt nem TSO (hálózati rendszerirányító – transmission system operator) szerinti működési modellt állít fel, hanem ISO (független rendszerirányító – independent system operator) típusú irányítóról rendelkezik, mint ahogyan a görög, az ír vagy az olasz szabályozás is. Eltérés mutatkozik abban is, hogy a hazai rendszerirányítóra ruháztak olyan többletjogosítványokat is, amelyeket más országokban a független szabályozó hatóság végez. Ennek megfelelően az árampiac szereplői a Mavirtól is olyan átlátható működést, gazdálkodást, adatszolgáltatást és független döntéshozatali mechanizmust kívánnak meg, mint például a Magyar Energia Hivataltól (MEH). Ide- tartoznak bizonyos díjtételek beszedései, visszaosztásai, pénzügyi alapok, átállási költségek kezelései, szerződések jóváhagyása is. Ennek értelmében a piacnyitáshoz kapcsolódóan az egész gazdálkodásáról és működéséről pontosan számot kell majd adnia.
A vezérigazgató jelezte azt is, hogy az új feladatok részét képezi az is, hogy el kell készíteniük az új üzemi, kereskedelmi, valamint üzletszabályzatot is. Ez része a felkészülési projektnek, melyet már tavaly elindított a Mavir, egyeztetve az MVM, a MEH és a GM szakértőivel, valamint a piac szereplőivel, vagyis az erőművek, az áramszolgáltatók és a fogyasztók képviselőivel. Az ütemezések szerint áprilisra kell elkészülnie a kereskedelmi, elszámolásmérési, adatforgalmi megállapodásokra, illetve a rendszerszintű szolgáltatásokra és a szervezett villamosenergia-piac működésére vonatkozó kereskedelmi szabályzatnak, amely a leginkább meghatározó szereppel bír a piacnyitást követően.
A MEH koordinálásában – szintén tavaly – megkezdte működését a rendszerhasználati tarifabizottság is, amely a villamos energia rendszerhasználati tarifáinak kialakításában követendő főbb elveket határozza meg. A cél, hogy mielőbb kihirdessék azt a végrehajtási jogszabályt, amely a rendszerhasználat szabályait és tarifáit határozza meg, s megállapítják többek között a rendszerirányító szempontjából alapvető, a működtetéséhez szükséges költségeket is, amely a feladatainak ellátását biztosítja 2003-tól.
Mindezek mellett a Mavir belső szervezetének átalakítása is napirendre kerül, hiszen az új feladatok részben másfajta szervezetet és az új feladatokhoz megfelelő létszámú és képzettségű szakembergárdát igényelnek, akik megfelelnek a hazai és nemzetközi energiapiac követelményeinek. Ennek a felkészülési folyamatnak a végrehajtása több milliárd forintos forrást igényel, melynek előteremtése a következő időszakban az új vezetés nem könnyű feladata lesz.
Még a svédek sem mernek a saját csapatukra fogadni a Győr ellen
