A biztonsági ülés megóvja gyermekeinket

Naponta többtucatnyi hívás érkezik a gyermekülésekkel kapcsolatban az Országos Baleset-megelőzési Bizottsághoz (OBB). Az érdeklődő szülők általában nem ismerik a gyermeküléssel kapcsolatos jogszabályokat, és többségüket leginkább az érdekli, hogy a rendőr milyen nagyságrendű bírságot szabhat ki a szabályok be nem tartásáért. Az OBB szerint érthetetlen a helyzet, hiszen az életet nem lehet pénzben mérni.

Tar Zsuzsanna
2002. 03. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kimutatások ugyan még nincsenek arról, hogy a január elsejétől kötelező hatállyal bevezetett biztonsági gyermekülések használata három hónap alatt milyen mértékben csökkentette a balesetek számát, ám az biztos, hogy még sok a kérdés ebben a témakörben.
– Naponta több tízen hívják ügyfélszolgálatunkat, hogy érdeklődjenek a biztonsági ülések használatának helyességéről vagy éppen arról, hogy milyen autóban kötelező az ülés használata – mondta Kemenes Miklós, az OBB munkatársa. – Magyarországon évente körülbelül 2400-2500 gyermek sérül meg közlekedési balesetben, közülük a fele súlyosan. A múlt évben harminchét gyermek halt meg közlekedési baleset következtében. A gyermekek sérülékenyebbek, mint a felnőttek, ráadásul kisebb testméretük miatt könnyebben zuhanhatnak előre az utastérben, fejjel a műszerfalnak vagy a szélvédőnek.
Kemenes szerint az idén január elsejétől hatályos törvényt már hamarabb is meg lehetett volna hozni, így a biztonsági ülés több gyermekéletet megmenthetett volna. A csúszás oka az, hogy a hatóságok lehetőséget akartak biztosítani az életmentő ülések beszerzésére.
Azok a szülők, akik mégsem szerezték be a gyermekülést, számíthatnak arra, hogy a helyszíni bírság során ötszáz és tízezer forint közötti összeggel lesz vékonyabb a pénztárcájuk. A rendelkezés a 150 centiméternél nem magasabb és a 12 évnél nem idősebb gyermekekre vonatkozik. Bizonyos autótípusokban nem képezték ki a hátsó biztonsági övek rögzítőpontjait, ezekbe gyermekülés sem szerelhető, tehát a biztonsági ülés használata nem kötelező.
– Ha a szülő bizonytalan abban, hogy van-e gyárilag kialakított biztonságiöv-rögzítési pont hátul, a közlekedési felügyeletektől kérhet tanácsot – javasolja Kemenes. – Taxikban, illetve mentőkben továbbra sem kötelező a gyerekeket biztonsági ülésben utaztatni. A legkisebbeket tíz hónapos korig és tíz kilogrammos testsúlyig ajánlott félig fekvő helyzetben szállítani, számukra létezik egy speciális bébihordozó, amely biztonsági övvel rögzíthető. Az ilyen típusú ülések ára és minősége igen változó, a legolcsóbbat nyolcezer forintért találtuk, és jócskán lehet válogatni a húsz-harmincezer forintos, puhán bélelt, energiaelnyelő párnákkal felszerelt, játékokkal ellátott gyermekülések közül.
A következő – első csoportúnak nevezett – kategória a 9–18 kilogrammos, másfél–három éves, már ülni stabilan tudó gyermekeknek készül, dönthető támlával, mosható huzattal, megerősített fejpárnákkal, esetenként kis könyöklőasztalkával, amelyet általában a menetiránnyal szemben kell az autó hátsó üléséhez rögzíteni. Ebben a kategóriában szintén nagy a választék, az árak 15–30 ezer forint között mozognak, ám nem ritka a 60-70 ezer forintos bébiülés sem. A 3–12 éves, 15–36 kilogramm súlyú gyermekek védelmére már egyértelműen felnőtt biztonsági övet kell használnunk, ülőkékkel kombinálva. A nekik szánt ülések között megtaláljuk a műanyag játszóasztalkás öntvényt éppúgy, mint az asztal nélküli háttámlás formát, illetve a felsőtestet megemelő ülőpárnát. Az árak ez utóbbi – a kettes és a hármas csoportba sorolt – kategóriában három-négyezer forinttól húsz-huszonötezer forintig változnak. Bármekkora is a gyermek, vásárlás előtt próbáljuk ki az ülést, és figyeljük meg, hogy elég magas-e a támla, s kényelmesen ül-e a kicsi. A szakemberek mindenkit figyelmeztetnek: gyermekülést saját magunk ne barkácsoljunk, ha pedig vásárolunk, kérjük a garancialevelet és a minőségi tanúsítványt.

Tanácsok a biztonsági ülés használatához
– Utaslégzsák elé tilos menetiránnyal fordítva álló ülést rögzíteni. Az ülés a légzsák kirobbanási zónájában van; a zsák mindent szétzúz, ami az útjába kerül.
– A gyermek, életkortól függetlenül, a hátsó ülés közepén van a legbiztonságosabb helyen.
– Egyéves kor alatt a gyermek sosem ülhet menetirányban, fejének, nyakának, gerincének szüksége van a fordítva elhelyezett ülés kitámasztó hatására, de ha lehet, 18-20 hónapos koráig háttal a menetiránynak utaztassuk a kicsit.
– A menetiránnyal ellentétesen beszerelt ülés támaszkodhat a műszerfalhoz vagy az első ülés háttámlájához.
– A menetirányban utazó gyerek ülhet ülésben vagy ülésmagasítón, akár az első ülésen, akkor is, ha van utaslégzsák. Az autóülést a leghátsó helyzetbe kell tolni.
– A gyermekülést és a magasítót mozdíthatatlanul kell beszerelni a feszesre húzott övekkel. Beszereléskor rá kell térdelni, és az autóülésbe nyomva kell meghúzni az öveket. A leszorítás feszességét a gyermekülés jobbra-balra mozgatásával kell ellenőrizni.
– Ha a hátsó hárompontos öv nem olyan rendszerű, hogy teljes kihúzás után magától rövid szakaszonként megakad, a teljesen kihúzott övet az üléshez tartozó csattal kell feszes helyzetében lezárni.
– Amikor a csípőövet vagy az ülés olyan övét használjuk, amelynek végén a csat stabilan rögzíthető, ügyelni kell, hogy elegendő hosszúságú övrésszel legyen rögzítve, különben ütközéskor, fékezéskor, kanyarodáskor a csat lecsúszhat az övről. Az öv végét érdemes visszahajtva újra a csatba dugni, nehogy kicsússzon.
– A hárompontos övvel fogott ülésmagasító biztonságosabb, mint a csak csípőövvel leszorított.
– Ha nincs ülésmagasító, a kivehető ülésből kinőtt gyermek középre üljön a hátsó ülésre, és a csípőövet használja. Az autó hárompontos biztonsági övének vállrésze a nyaka, az arca előtt feszülhet, a gyerek esetleg a válla mögé teszi – mindezek balesetveszélyesek.
– A 0 és 0+ csoportú bébiülések közül nem érdemes olyat használni, amelynek a csecsemő hasa előtt lapja van. Balesetveszélyes.
– A gyermekülések belső övrendszerét minden ruházathoz be kell állítani.
– A gyermekülés és a gyermek feje, karjai közötti részt ki lehet pótolni összehajtott törülközővel, de a gyerek teste alá nem szabad semmit tenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.