A folyó nem hibázik

Hatalmas, tájléptékű beavatkozás készül az Alföldön. Váradi Józsefnek, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium vízkár-elhárítási főosztálya vezetőjének irányításával a vízügyi szakemberek – a korábbi elvekkel, a folyó megzabolázásával szakítva – elkészítették és vitára ajánlották a Tisza-völgy árvízvédelmének új koncepcióját.

Egri Sándor
2002. 03. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

,,A Tisza-völgyit egy-két félszeg rendelettel,
akarom is, nem is
féle munkával, kivált rövid idő alatt rendezni
nem lehet.”

Széchenyi István

A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése elnevezést kapott terv a gátak magasítása helyett tizennégy árvízi vésztározó hetvennégyezer hektárjára engedi szétterülni, majd az ár levonulása után a folyóba visszavezetni a vizet. Az elmúlt négy év rendkívüli árvizei, a Tisza mente lakóinak élet- és vagyonbiztonsága sürgetik a gyors cselekvést. A tervvel vitázók türelemre és további megfontolásokra intenek, mert a Tisza-völgy társadalmi, gazdasági felemelkedésének részeként a folyó erőforrásainak szelíd, mégis gazdaságos hasznosításával képzelik el a vízgazdálkodási koncepció megvalósítását. Kérdés az is, mit szólnak a szomszédok? Merthogy vizeink kilencvenöt százaléka határainkon túlról érkezik.
A Tisza szeszélyes, mint a szépasszony – közölte Bellán Oszkár tiszabői halász, s a tizennyolc fokos fagyban tovább festette ladikjának fenekét. Mert mihez kezdhetne, amikor munkahelyét, a folyót parttól partig jégpáncél szorítja. A nyugdíj nem marasztalja szerény hajlékában.
A Tisza nem csupán a folyómederben csordogáló víztömeg, nem csak a két gát közötti ártér, s a gátak sem csupán műszaki létesítmények. Sőt! Nem is csak víz, amelyben úszni lehet, bele fejeseket ugrálni, a partján homokvárat építeni. Nem is csak a hal érdekes, ami kifogható, hanem a hajnali csönd a vízen, amikor szellő sem rezdül. És még ez sem minden! A Tisza a múltunk, a történelmünk, az irodalmunk, a magyarságunk, az életünk. Ezért szeretjük. És ezért vagyunk most annyira kétségbeesve – mondotta dr. Hamar József ökológus két évvel ezelőtt a cianid-szennyeződés szörnyű következményeinek láttán. A természet – látszólag – kiheverte az emberi kapzsiság borzalmas következményeit. Visszatértek a turisták, a horgászok, gyorsan kimúltak a tiszai halászléről szóló suta viccek.
Az elmúlt négy év nem szólt másról a Tisza mentén, mint árvízről, ciánról és újabb árvizekről. Huszonnyolc hónap alatt négy, rendkívülinek minősített ár vonult le a folyón. 1998-ban azt mondtuk, ez az évszázad legnagyobb árvize. 1999-ben úgy módosítottuk: nem a tavalyi volt, a mostani az évszázad árvize. Kétezerben már az elmúlt ötszáz év legnagyobb árhullámáról beszéltünk, 2001-re kifogytunk a jelzőkből – emlékezett dr. Hajós Béla vízügyi helyettes államtitkár a közelmúltban Szolnokon a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztéséről rendezett tanácskozáson.
A kormány döntött 552 kilométer árvízvédelmi töltés kiépítéséről – tájékoztatta a fórum résztvevőit a helyettes államtitkár, majd a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése legnagyobb kihívásáról kifejtette, hogy a védelmi rendszert úgy kell fejleszteni, hogy a Tisza völgyében élők a korábbinál jobb helyzetbe kerüljenek, de nemcsak az árvízi biztonságot alapul véve, hanem gazdaságilag, mindennapi megélhetésük szempontjából is.
Hajlamosak vagyunk emberi tulajdonságokkal felruházni a természetet. A folyó vad, támad, „zúgva-bőgve törte át a gátot”. A küzdelmet néha valóban ellene vívjuk, mert ellenünkre van, ami történik. Eljött az idő, hogy újraértékeljük ember és természet kapcsolatát! A folyó ugyanis nem hibázik. Nem szelíd, nem vad, nem támad. Egyszerűen létezik, és azt teszi, amit a nála is hatalmasabb erők – mondjuk egy hirtelen hóolvadással párosuló egyhetes eső – reá parancsolnak.
Milyen érdekes, hogy a Duna mennyire európaiságunk jelzője a történelemben is (a dunai konföderáció elve, a Duna mentén élő népek békéje stb.), a Tisza meg mennyire magyarságunké; a Kárpátokból előtörő, megzabolázhatatlan őserő. A folyóvölgyek évszázadokon át megszokott ártéri gazdálkodását a vizek szabályozása váltotta fel. Európa legnagyobb kiterjedésű ártere, a Tisza-völgy is a szabályozásnak köszönhette gazdasági fejlődését. Ám míg másutt lassabban, akár több évszázadon át játszódott le mindez, nálunk az Alföldön a vízrendszer egészét érintő beavatkozás egységes elv alapján, néhány évtized alatt végrehajtott munka volt, és a Tisza-völgy arculatának újrarajzolását is jelentette egyben. A világon alig akad másik, az Alfölddel azonos nagyságú síkság, amelynek vízháztartása, talaja és növényzete viszonylag rövid idő alatt ehhez hasonló mértékben változott volna. A biztonság viszonylagos megteremtése mellett persze kevésbé áldásos hatás is jelentkezett, mégpedig a mostanra ugyancsak jól ismert belvíz és az aszály. Korántsem ritka jelenség, hogy egy időben ugyanazon szántóföld egyik sarkából el kell vezetni a vizet, a másikat viszont már öntözni érdemes.
A nagy művet, az Alföld biztonságos gabonatermő tájjá varázsolását több mint másfél évszázada, a nagy európai gabonakonjunktúra kezdetén álmodta meg Széchenyi István. A tervet Vásárhelyi Pál vízépítő mérnök készítette. Sok ezer talicskát toló kubikos korábban elképzelhetetlen méretű, tájléptékű beavatkozással, a hatalmas kanyarulatok kiegyengetésével, az addig kényére-kedvére csatangoló folyó gátak közé szorításával változtatta művelhető tájjá az Alföldet. Vasutak hálózták be a vidéket, cipelték a nehéz gépeket. A magyar malomipar az európai élvonalba lendült, a lengyelek hozzánk hozták őrölni gabonájukat. Széchenyi vágya – a magyar ipar, a magyar gazdaság fölpezsdítése – valóra vált, Vásárhelyi terve a körülményekhez képest valósult meg. A magyar árvízvédelmi rendszer kiépítése – ilyen-olyan hiányosságaival együtt – sohasem garantálta a százszázalékos biztonságot. A 2700 kilométer hosszú védvonal több helyen eltér a Vásárhelyi által megtervezett optimálistól, nem is épült meg mindenütt pont olyanra, ahogy a terv a rajzasztalon megszületett. Mindenesetre kiállta a próbát, egészen 1970-ig. Akkor „úszott el” a Szamoshát, 2001-ben a Bereg.
Ma a Tisza egykori árteréről, a vízjárta Alföldről származik hazánk mezőgazdasági termékeinek hatvan százaléka. Ám nem e komoly termelési háttér megőrzése nyom legtöbb súlyt a latban. Négyszáz településen 300 ezer lakóépület található, 6400 kilométernyi közút és vasút hálózza be azt a 16 ezer négyzetkilométert, amelynek másfél millió lakója közvetlen fenyegetettségben él.
A Tiszáról nem gondolkodhatunk úgy, mint huszonnyolc hónappal ezelőtt – vonták le a következtetést a vízügyi szakemberek, és nekiláttak a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztésének. Tervük azon a felismerésen alapszik, hogy a gátak nem emelhetők az égig. Hogy miért nem, azt megválaszolja a természet, az épített környezet meg a mindenkori költségvetés. A gátszakadás ugyanis mindig azokon a töltésszakaszokon következik be, amelyek több mint száz éve becsülettel állták az idők próbáját, és egyszer csak zsupsz. Az árvízi jelenségek – a buzgárok, a fakadó vizek, a suvadások – oka a megemelkedett víz iszonyatos nyomása. Az árvizek levonulását a gátak magasításával gyorsítani a mellékfolyók – a Bodrog, a Körösök, a Maros – szeszélyes játéka, visszaduzzasztó hatása miatt is értelmetlen.
Teret kell hát adni a Tiszának, teret, ahol a víz szétterülhet. Ezért jelölték ki tizennégy árvízi vésztározó helyét a Szamosköztől a Köröszugig és Szegedig. És ezzel magukra is zúdították a kérdések megállíthatatlan zuhatagát, hiszen a vízügy terve – amely gyorsított ütemben három év alatt megvalósítható – valóban hasonló, tájléptékű beavatkozást jelent az Alföldön, mint a másfél évszázaddal korábbi folyószabályozás. A mostani koncepció is száz-százötven éves hatással számol.
A tározók létesítése és a hullámtér rendezése alapvetően hazai feladat. A Tisza vízgyűjtője azonban túlnyúlik az országhatárokon, tehát a magyar árvízvédelem csak szomszédainkkal összehangolt, közösen elfogadott elvek alapján fejleszthető. Az érintett öt ország – Ukrajna, Szlovákia, Magyarország, Románia és Jugoszlávia – vízügyi miniszterei 2001. május 25-én Budapesten írták alá a Tisza-völgyi árvízvédelmi együttműködési nyilatkozatot, majd a szakértők megjelölték a legfontosabb feladatok irányait. A nemzetközi együttműködés jegyében nyújtották át az ukránok a magyar fél véleményét kérve azt a tervet, amely a kárpátaljai árvizek elleni védekezést tartalmazza. Eszerint negyvennyolc hegyvidéki völgyzáró gát fogadna be háromszázhétmillió köbméter vizet, s további 250 millió köbmétert vésztározókban helyeznének el. Két tározó építését ebben az évben megkezdik.
Vásárhelyi szándéka olyan árvízi meder megalkotása volt, amelyben a kanyarok átvágásával, a célszerűen elhelyezett töltések irányításával gyorsabban és szétterülés nélkül folynak le az árvizek. Tervét éles viták után fogadták el az érintettek, a földbirtokosok. A mérnök egészségét felőrölték a viták. Meghalt, mielőtt a gátépítések elkezdődtek volna. Létezett másféle elképzelés is, amely szerint árapasztó csatornák és természetes tározók fogták volna föl az árvizeket. A mostani tapasztalatok birtokában nyilván ezt, a másik tervet választanánk. Ám másfél száz évvel ezelőtt reális döntés született; csak a Vásárhelyi-féle terv megvalósítására álltak rendelkezésre a műszaki és különösen a pénzügyi feltételek. A Tisza-völgyi árvízvédelmi rendszer pedig egészen 1970-ig kitartott.
A vita tehát nem ismeretlen műfaja az árvízvédelemnek. A mostani nézetkülönbségek többféle kútfőből táplálkoznak. Azon nem vitatkozik senki, hogy az élet- és vagyonbiztonság megteremtése olyan egyéni érdek – „állampolgári jog” –, amely a legszélesebb közérdekkel találkozik. (Lásd az árvédekezések, illetve az árvízi pusztítás utáni újjáépítés költségeit.) Ez a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztésének alapvető célja. A koncepció előnyei közé sorolják megalkotói a veszélyeztetettség komoly mértékű csökkenését, a gátmagasítással szembeni olcsóságát, és azt, hogy a 14 tározó 75 ezer hektáros területéből 15-20 ezer hektár csekély beavatkozással, viszonylag gyorsan vizes élőhellyé alakítható. Ugyancsak előny, hogy a tározók – bár csak árvízkor töltődnek fel – újfajta hasznosítási lehetőségeket kínálnak, mindenekelőtt a Tisza vízjárásától függő, másfajta vízgazdálkodást.
A továbbfejlesztett terv hátrányára írható ugyanakkor, hogy nem vállalja fel a folyógazdálkodás összes gondjának orvoslását – ismerte el tárgyilagosan a szolnoki tanácskozáson a miniszter, dr. Fónagy János. Nem tekinti céljának – egyebek között – a tiszai hajózás, az energiatermelés, illetve a jóléti víztározás megoldását. Miért nem? – teszik fel a kérdést újra és újra a polgárok. A Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság szakemberei szerint vízgazdálkodási szempontból például nem volna akadálya a tiszai hajózásnak. Igaz, néhány helyen kotorni kellene a medret, és valószínűleg duzzasztani is a vizet. A képet színesíti a tavaly őszi ukrán bejelentés: Csapnál teherkikötőt szándékoznak építeni a Tiszán. Tény, hogy a vízi szállítás ötszáz kilométeres távolságon túl a legolcsóbb, ötször olcsóbb a közútinál, a vasútinál. Eleve elvetendő ötlet, vagy a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztésének elszalasztott lehetősége volna a tiszai hajózás ügye? A nézetek öszszecsapnak.
Milyen az a társadalmi, gazdasági háttér, amelybe a továbbfejlesztett Vásárhelyi-tervnek be kellene ágyazódnia? A Tisza mente – néhány virágzó „sziget” kivételével – hazánknak a fejlődésben éppen hogy nem élenjáró tája. Ellenkezőleg; a folyó mindkét partja a centrumtól távoli, úgynevezett belső periféria, elöregedő, szegényedő, fogyó népességű falvak sokaságával. A száznegyven folyó menti településből mindössze tizenöt nem tartozik a „hátrányos” kategóriába – számolta össze Szabó Péter, Tiszadob polgármestere.
A koncepció készítői számoltak és számolnak azzal, hogy a konfliktusok kiéleződhetnek a települések lakói, a területek birtokosai, a természetvédők és a vízügyi szakemberek között. Az azonban nem tudható, hogy amikor a tervet mint a Tisza-völgy társadalmi-gazdasági fejlődésének programját ajánlották az érintettek figyelmébe, számítottak-e rá, hogy úgyis veszik. Vagyis az árvédekezésen, az élet- és vagyonbiztonság megteremtésén túl további szemléletváltásra ösztönzik a vízügyeseket, amikor leszögezik, hogy az árvíz elleni védelem nem különíthető el a Tisza-völgy más társadalmi, gazdasági, illetve természeti folyamataitól. Mégpedig azért nem, mert az Alföld korszerű tájhasználata, a Tisza-völgy jövőjének megtervezése jóval összetettebb. Sokféle ismeret összehangolását igényli. Ezek az ismeretek precíz vizsgálatok, kiérlelt tanulmányok, érvekkel alátámasztott koncepciók formájában – lényegében az 1993-ban elfogadott Alföld-törvény előkészítése óta – rendelkezésre állnak, azaz felhasználásuk a döntések meghozatala előtt elhatározás kérdése csupán.
Ökológusok, tudósok, természetvédők, akadémikusok az aláírói például annak az állásfoglalásnak, amely a kérdés komplex megoldására széles körű társadalmi program, a Tisza-törvény megalkotását tűzi zászlajára. Mindannyian egyetértenek abban, hogy a természeti erőforrások és értékek tartós védelme, azok hasznosítása, „a Tisza mente mint egységes természeti rendszer integritásának helyreállítása, megőrzése a benne és belőle élő magyar néppel harmóniában képzelhető csak el”. Véleményük szerint a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztése olyan társadalmi, gazdasági, ökológiai és természetvédelmi összefüggéseket vet fel, amelyek mindegyike komoly elemzést igényel. Ezektől az elemzésektől megvonni az időt és a ráfordítást bűnös felelőtlenség volna, ezért arra kérik a kormányt, hogy az érintett tárcákat bízza meg a Tisza-törvény kidolgozásával. Csak azt – a törvény elfogadását – követően kezdődhet meg a Tisza teljes hazai árterére vonatkozó részletes programok kimunkálása, amelyek egyike lesz a vízgazdálkodás programja.
Csakis ilyen törvény teremtheti meg a feltételeit a Tisza-völgy népességmegtartó ereje emelkedésének, a hagyományos gazdálkodási formák (például az ártéri gazdálkodás) továbbélésének, a táj egyedülálló természeti értékei megőrzésének. Mindez jól illeszthető a hazai és a nemzetközi programokhoz; a Nemzeti Agrár-környezetvédelmi Programhoz, a Nemzeti Földalap irányelveihez, az Európai Unió agrárpolitikájához és vízügyi keretirányelveihez. Nem utolsósorban csak a Tisza erőforrásainak szelíd hasznosítása garantálhatja az utánunk következő generációk békés együttélését a folyóval.
Az Európai Unió taktikát változtatott – figyelmeztet dr. Font Erzsébet, az FVM főosztályvezetője. Az agrárstruktúra olyan változtatását támogatja, amelynek célja nem a tömegtermék, hanem az egészséges élelmiszer előállítása. A vegyszermentes termelés, az őshonos állattartás, a legeltetés sokkal nagyobb kuriózum, mint a nyolctonnás búzatermés! A magyar mezőgazdaságnak, a folyó mentén gazdálkodó termelőnek komoly érdeke annak áttekintése, mit kínál a vízügy a Vásárhelyi-terv továbbfejlesztésével.
A kiszámíthatatlan időpontban fenyegető tiszai á

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.