A kis csontjapánok

Végh Alpár Sándor
2002. 03. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeumban van egy tündéri asszony. Teremőr, olyan ötvenéves forma. Áll az ember, és nézi, csodálja a japán faragásokat, s egyszer csak valaki nagyon halkan a fülébe súgja: „Látja azt a középső figurát? Nézze meg jobban: üveggolyót tart a kezében…” A kicsi asszony szólt. Amire mutat, az ötcentis elefántcsont emberke, egy golyóval birkózik. Öleli, szorítja magához, mintha nem tudná eldönteni: megtartani volna-e jobb, vagy elgurítani. Ha az asszonyka nem szól, aligha veszem észre. De úgy gondolja, hogy szólnia kell. És a pénztárosnak is üzen: „Van egy látogató, képeslapot venne, nem kéne elpakolnod fél hatkor.”
Negyed van, de a netsukék nem engednek. Minden vitrinben tucatnyi csoda: itt oroszlánok, ott majmok, amott bölcsek és halhatatlanok, egyik se nagyobb négy-öt centinél. Az utóbbiak legtöbbje mosolyog, de hát ez így van az idők kezdete óta. Akár élő, akár faragott, a keleti ember arcán ott bujkál a rejtelmes mosoly. S nem csak rejtelem van mosolyukban: bölcsesség és számunkra ismeretlen tudás is.
A magyar kerámia nagy kísérletezője, Schrammel Imre fiatal művészként Kínában járt. Megdöbbenve látta: a keleti ember „olvasni” tudja a természetet. Az egyik császár bivalyokkal és ökrökkel vontatva ötezer kilométerről hatalmas követ szállíttatott a palota kertjébe. Ajándék volt, feleségének szánta. A kő formája, színe és anyaga beszélte el a császár érzéseit, s az asszony értette őket. Attól fogva bármikor elsétált a kő mellett a kertben, az a császár ragaszkodására emlékeztette.
Mi elszakadtunk a természettől.
Az európai ember, ahogy kilép városainak aszfaltozott biztonságából, vak és süket lesz. Gyámoltalanul lépked a hegyek között, nem ismeri az erdő fáit, madarait, és bajban van, ha csónakkal kell átkelnie egy folyón. Az urbánus fehér ember a természetben csak akkor érez biztonságot, ha puska van a kezében, s lődözhet mindenre, ami gyanúsan mozog. És lő is, mert számára a természet ismeretlen, tehát ellenség, amelyet le kell győzni.
Az eredményt ismerjük.
A kínaiakat említettem az előbb, nem véletlenül. Döntő hatásuk volt a japán kultúrára. Csakhogy ezt a hatást a japánok magukhoz igazították, és egészen sajátossá tették. Alig van még nép, amely már-már vallásosan természet közeli életet él, ennyire finom ízléssel készíti tárgyait, és csinosítja környezetét. Kicsiben nagyot alkotni: ezzel kezdték jó ezer éve. És a világ azóta megismerte a japán kerteket, az ikebanát, a kimonót, a teaszertartást, vagy a bonszajt, a természet miniatürizálásának művészetét.
A nagy kunszt mégsem abban áll, hogy mindezt létrehozták, hanem abban, hogy meg is tartották. Megtartották a Toyota kocsik, a Honda motorok, a Fuji filmek, a Nikon fényképezőgépek és a Sony kompaktlemezek ellenére.
Mi ezt nem értjük.
Nekünk azt duruzsolták a fülünkbe ötven éven át, hogy a zacskós tejnek, a Sokol rádiónak és a nejloningnek, vagyis a fejlődésnek ára van. Úgy fizethetjük meg, ha gyújtóst csinálunk az idejétmúlt tulipános ládából, ha ünnepeken se hordjuk a hagyományos viseletet, és népdalaink helyett angol slágereket fütyürészünk.
A japánok semmit nem aprítottak öszsze. És nem érdekli őket, mosolyog-e a világ, amikor nyakasan ragaszkodnak a no drámákhoz, a karatéhoz, a gésákhoz. És mit ad Isten? A világ fejet hajtott ragaszkodásuk előtt.
Ezt kéne megtanulni tőlük.
Hogy semmit nem engedünk abból, ami a miénk. Abból, amit a szívünkben hordunk, ápolunk, dédelgetünk és nemesítünk ezer éve, bármit beszélnek a „korszerűség” álarcában járó-kelő idegenek.
A japánoknak mondhattak, amit akartak, mentek a maguk útján. És megmutatják még az ilyen semmi kis vicik-vacakban is, amilyen a netsuke, hogy képesek belevarázsolni kultúrájuk titkát és erejét.
Mert mi is ez a netsuke?
Japánban a kimonót textilövvel fogták össze, s minthogy a XVIII. században még nem hordtak aktatáskát, viselői az övre erősítették szükséges apróságaikat: az írószertartót, vagy éppen az orvosságosdobozt. A zsinórt áthúzták az öv alatt, és végére, hogy ne csússzon ki, egy darabka szépen faragott elefántcsontot raktak. Ez volt a netsuke.
És most tovább, mert a teremőr aszszonyka másik vitrin felé terel.
Az üveg alatt Fukurokudzsu üldögél, a hosszú élet szerencseistene, mellette Hotei és Daikoku, akik más ügyekben voltak szerencseistenek. Ezen a Fukurokudzsun a japánok nyilván bosszút akartak állni: nagyon csúnya figurát faragtak belőle. Nagy fejű, kopasz, zord atyafi pislog ki a vitrinből, akit azért láttak ilyennek itt lenn a földön, mert kevesek kívánságát hallgatta meg. De lehet, hogy attól lett zord, amiért végig kellett hallgatnia a sok átkot, amit rászórtak a rövid életű milliók.
Bezzeg vidám fickó a marhatolvaj és szomszédja, a lócsutakoló. Mindez abból következhet, hogy az állatokkal való foglalatosság, akkor is, ha olyan kockázattal jár, mint a marhalopás, nem pusztítja a kedélyt úgy, mint az emberek közötti járás-kelés.
Annyit még elmondanék, hogy Hopp Ferenc, a múzeum névadója, Morvaországból érkezett hozzánk a negyvennyolcas szabadságharc után, és szép vagyont gyűjtött mint optikus. E vagyonból ötször körbeutazta a földet, s mint szépet szerető ember, Japánban sok műtárgyat vásárolt. Mikor ezek száma elérte a négyezret, a derék férfiú levelet írt, és ebben gyűjteményét, házával együtt a magyar fővárosra hagyta.
Eltelve e szép életút emelkedettségével, fél hat után öt perccel leballagtam a földszintre, hogy a pénztárban képeslapot vagy katalógust vegyek. Nem sikerült. A hölgy már elpakolt.
Az emeletről együttérzőn nézett le rám a teremőr asszonyka.
Hiába, no, más a fent és más a lent. A múzeumban is.

A Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum címe: 1062 Budapest, Andrássy út 103. Telefonszáma: 322-8476. A múzeum hétfő kivételével délelőtt 10-től este 6-ig látogatható. Belépődíj a felnőtteknek 300, diákoknak, katonáknak és 65 év alatti nyugdíjasoknak 150 forint. A családi jeggyel két felnőtt és gyermekeik 600 forintért nézhetik meg a kiállítást. Ingyen léphetnek be a könyvtárosok, a pedagógusok és a 65 év feletti nyugdíjasok, illetve vasárnap a diákok. Az idegenvezetés magyar nyelven 1500, idegen nyelven 3000 forintba kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.