A piackutatók is érzik a recessziót

Csákó Attila
2002. 03. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem volt túl sikeres a múlt esztendő a piackutató vállalkozások számára, hiszen a recesszió szele megérintette a szakmát. Mindezt tetézte az Amerikai Egyesült Államokban szeptemberben történt terrortámadás gazdasági hatása, azután ugyanis a vállalatok leginkább marketingkutatásaikat fogták vissza. A múlt évre jellemző volt, hogy csökkent a vállalati fúziók száma, így lassult a piaci koncentráció üteme.
Magyarországon az iparág teljes becsült árbevétele 10,5 milliárd forint volt, amelyből 9,5 milliárdot a Piackutatók Magyarországi Szövetségének tagjai realizáltak. Ez a szám nyolcszázalékos növekedést mutat az előző évhez viszonyítva – mondta tegnap Sterk Péter, a szövetség elnöke. Hozzátette: a piackutatás világméretekben becsült forgalma 16 milliárd dollár volt 2001-ben, ez pedig egy év alatt ötszázalékos bővülést mutat.
Sterk Péter hangsúlyozta: miközben a szakmai követelmények és elvárások már elérik a nyugati szintet, addig a szolgáltatás díjszínvonala inkább balkáni, amit a fejlesztések sínylenek meg. Példaként a magyarnál másfélszer-kétszer nagyobb nyugat-európai megbízási díjakat, valamint a csehországi díjaknál 40 százalékkal alacsonyabb hazai tarifákat említette.
Az elmúlt években a felmérések technológiája némileg változott, s míg a személyes válaszgyűjtés aránya csökkent, addig a telefonos és internetes megkérdezések aránya nőtt.
A legtöbb piackutatást a fogyasztási cikkek körében végezték, s jelentős megrendelők a távközlési, az egészségügyi és a gyógyszeripari vállalatok. A szövetség ajánlásokat dolgozott ki a kutatások nyilvános közzétételéről. Ez a tagoknak kötelező, a médiának ajánlják. Sterk Péter rámutatott: kívánatos lenne, hogy a média ne változtassa meg az adott kutatási jelentéseket, az adatok hitelességét igazoló információkat pedig tegye közzé. Ugyanis előfordul, hogy egy cikk címe mást tükröz, mint maga a jelentés, továbbá a terjedelmi korlátok miatt úgy megrövidítik az anyagot, hogy az értelmét veszti. A politikai piackutatásról szólva az elnök megjegyezte: ebben a kutatók ez idáig sem kérdőjelezték meg egymás eredményeit. Az eltérések a mintavétel és a kérdezés módszertani eltéréseiből adódnak, s nem manipuláció eredményei. A továbbiakban megoldás lenne, ha nem ezer, hanem 10 ezer fős mintával dolgozhatnának, ám ez pénz kérdése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.