A Szöcske atyja

Kezdettől az Antall-kormány közigazgatási, majd címzetes államtitkára és a Hadiipari Hivatal elnöke. Gyors változásokat, fejlesztéseket akart a hadiiparban, így egyesek számára kényelmetlenné vált. Miután közeledett a Magyar Út Körökhöz, majd egyik alapítója lett a MIÉP-nek, 1993-ban meg kellett válnia a hivatalától. Azóta csak érintőlegesen politizál.

Stefka István
2002. 03. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felkértek arra 1990 decemberében, hogy legyek az Ipari Minisztérium közigazgatási államtitkára, mondván, hogy egész életemben műszaki fejlesztéssel foglalkoztam, ismerem a magyar ipart. Egyébként is a szűkebb szakmám a hadiipar, a mezőgazdasági gépipar és a járműgyártás volt. A privatizáció elindulásakor egy évig voltam közigazgatási államtitkár. Keményen kiálltam amellett, hogy a privatizáció nem cél, hanem eszköz a gazdaság működtetésére. Amellett kardoskodtam, hogy az értékeinket ne lehessen kiárulni. Emiatt sok ellenséget szereztem.
– Azért harcolt, hogy ne adjuk külföldi kézre a magyar vagyont?
– Mindig azt mondtam, pénzre van szükségünk, be kell hozni a külföldi tőkét, de zabolázzuk meg úgy, hogy mind a kettőnk javára működjön. Az Állami Vagyonügynökség igazgatótanácsának tagja voltam három évig, de sajnos ez a szemlélet kisebbségben maradt, pedig azt képviseltem, amit a magyar műszaki értelmiség szeretett volna megvalósítani. Kezdetben ők az MDF-kormány mellett álltak. A Kádár-korszakban is a műszaki értelmiség volt a leggerincesebb, mert mindig a nemzetgazdaság fejlődését tartotta szem előtt, nem a pártérdeket. Mi, műszakiak mindig tudtuk, hogy egy gazdaság akkor tud jól működni, ha saját árualappal rendelkezik.
– Akkor mégsem csöppent bele ismeretlenül az iparba. Amikor a hadiipari főosztály a hatásköre alá került, tudta, hogy milyen állapotban van ez az ágazat?
– Tudtam. Előtte sokat dolgoztam a hadiiparnak. Részt vettem különféle tehergépkocsik, páncélos járművek fejlesztésében, a Szöcskét is az én cégem tervezte.
– A Szöcske mi volt?
– Négykerék-meghajtású jármű, négy személy fért bele, de olyan tüzelőerővel rendelkezett, akár egy harckocsi. Egy hadsereg akkor lehet nemzeti, ha olyan haditechnikai háttérrel rendelkezik, amelyben a katonai eszközök legalább negyven százaléka magyar. Sajnos 1988-tól a hadiipart teljesen tönkretették, én pedig szerettem volna megmenteni mindent, ami még megmaradt. Ezt észrevehette Antall József miniszterelnök úr, mert 1992 elején kinevezett a Hadiipari Hivatal elnökének, azzal a felszólítással, hogy készítsem elő a hadiipart a NATO-hoz való csatlakozáshoz. Ugyanis minden NATO-ország nemzeti hadseregre épül.
– De ez a munka nem sokáig tartott, 1993 májusában felmentették.
– Így van, mert a szakmai fogadókészség nulla volt.
– A hivatal „ölte” meg?
– Nem, a hivatalt fel tudtam fejleszteni. Tíz évre szóló haditechnikai tervet dolgoztunk ki a szakemberekkel. Az volt a baj, hogy a kormány részéről nem kaptam meg a szükséges támogatást. Az volt ugyanis az álláspontom, hogy a hadiipar csak akkor működhet, ha létrejön egy hadiipari holding a működőképes vállalatok részvételével. Úgy gondoltam, hogy ebben ötvenegy százalékkal legyen tulajdonos a magyar állam, a maradékra pedig hozzunk külföldi befektetőket. Ezt úgy fogta fel az SZDSZ és az MSZP, mintha a Hadiipari Hivatal valamiféle hatalomra törekedne. Olyan erős nyomás érte a kormányt, hogy meghátrált. Egyik percről a másikra közölték, hogy nincs szükség a Hadiipari Hivatalra.
– A háttérben nem az volt, hogy ön közeledett Csurka Istvánhoz és a Magyar Út Körökhöz, majd a MIÉP-hez?
– Bármelyik társadalmi szervezethez közeledtem volna, amelyikkel meg tudom értetni, hogy a magyar hadsereg össznépi, társadalmi támogatottság nélkül nem tud felállni. A Magyar Út Körök első összejövetelére elmentem és ezt elmondtam. Csurkának az a bizonyos 1992. augusztus 20-i írása nagyon sokunkat megfogott.
– Belépett a MIÉP-be?
– Sőt, a párt alapító tagja voltam, és kevesen tudják, hogy a MIÉP címerét én csináltam. Akik a MIÉP programjában részt vettek, alapító tagok voltak, azok közül sajnos senki sincs már a pártban. Valószínűleg nem vagyok politikus alkat: 1994-ben kiléptem a pártból. Nem sértődtem meg, de úgy látszik, a nyíltságom ott is bajt okozott. Megtanultam, és egy mérnök másként nem élhet, csak úgy, hogy a kétszer kettő az egyenlő néggyel.
– Belépett más pártba?
– Nem léptem. 1995-ben létrehoztuk a Magyar Egységért Mozgalmat. Célja az volt, hogy az 1998-as választásokra olyan nemzeti egység alakuljon ki, aminek révén a jobboldal kerüljön hatalomra.
– Ezek szerint nem örült annak, hogy 1994-től a szocialisták és a szabad demokraták kormányoztak.
– Sem az MSZP, sem az SZDSZ politikáját nem tudtam elfogadni, ma sem tudom. A politikai durvaságot nem a nemzeti oldal kezdte, hanem a balliberális oldal. Ez a stílus elfogadhatatlan.
– Jelenleg a Magyar Alkotók és Gondolkodók Független Társaságának (MAG) ügyvezető elnöke. Reál és humán értelmiségiek alkotják a tagságát.
– Mindig azt gondoltam, hogy csak egy közösség tud eredményeket elérni, egyéni harcosok, egyéni elképzelések nem győzhetnek. Mindig csapatban dolgoztam. A MAG mellett a Magyar Kis- és Középvállalkozók Polgári Egyletének elnöke vagyok. Tudomásul kell venni, hogy magyar kis- és középvállalkozói réteg nélkül nincs magyar középosztály. Azokat próbáljuk támogatni, helyzetbe hozni, akik a nemzet felemelkedésében meghatározók: ilyenek a kisvállalkozók és a magyar értelmiség.
– Ezek szerint bízik a civil szerveződésekben.
– Nagyon bízom, hiszen civil szerveződések nélkül nincs Európa. Nyugat-Európában óriási szavuk, súlyuk van a civil szerveződéseknek.
– Mit csinál a társadalmi tevékenységen túl?
– Hatvanhárom éves vagyok, egy évvel ezelőtt mentem nyugdíjba. A cégemet is megszüntettem, mert hiába öltem bele milliókat a Szöcskébe, nem lett belőle honvédelmi megrendelés. Rádiótechnikai fejlesztésekkel is foglalkoztam, a Magyar Rádió közvetítőbuszának berendezését is én csináltam. Ebbe is rengeteg pénzt fektettem. Nem lett sorozatmegrendelés. Végül is elfogyott a pénzem. Dicsekvés nélkül mondom, ha valaki kimegy a Ferihegyi repülőtérre, s meglátja a repülőtéri vontatókat, hát azokat is mind én terveztem. A Puli kisautó is az én cégem terméke. Most újabb vállalkozásba kezdek, csak kicsiben. Nagyon tetszik a Fidesz családivállalkozás-programja. Én már kilencvenben felajánlottam a kisgazdapártnak azokat a mezőgazdasági gépeket, amelyek a három-négyszáz holdas birtokok művelésére alkalmasak. Most úgy érzem, ennek megint eljött az ideje.
– Ezek szerint nem él nyugdíjas életet.
– Egyáltalán nem. Továbbra is tervezgetek. Nekem fontos, hogy legyen minél több magyar termék.
– Nincs megkeseredve, amiért nem minden úgy alakult, ahogy szerette volna?
– Nem vagyok. Nem értek egyet azokkal, akik elkeseredtek az 1994-es kormányváltás után, miután megszűnt pozíciójuk, képviselői mandátumuk. Nagy baj, hogy sokan nem találják a helyüket. Én ugyanolyan életkedvvel dolgozom, mint tíz évvel ezelőtt. Most sokkal nagyobb a sanszunk, ha a nemzeti oldal győz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.