Múlt év január elsejétől Magyarországon az ipari termékek után nem kell vámot fizetni akkor, ha a termék olyan országból származik, amellyel szabadkereskedelmi egyezményt írt alá Magyarország. Ebbe a körbe tartoznak az Európai Unióból és a CEFTA-országokból származó járművek is. A nem szabadkereskedelmi partnerek országából származó járművek után eddig 1600 köbcentiig 13, 1600–2000 között 23, míg 2000 fölött 43 százalékos vámot kellett leróni. Áprilistól ez utóbbi kategóriában fizetendő vám mérséklődik 23 százalékra.
A vámtól függetlenül továbbra is meg kell fizetni a fogyasztási adót, a környezetvédelmi termékdíjat és az általános forgalmi adót. Győző Gábor, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének elnöke szerint a vámcsökkentés miatt az autópiacon jelentős forgalombővülés az értékesítések számában nem várható, ám a típusok közötti versenyben némi átrendeződés következik majd be.
Győző Gábor ismertette: hazánkban inkább a kis- és középkategóriás autók a keresettek, s vélhetően az ezekből a kategóriákból választók többsége a jövőben sem fog átülni egy magasabb osztályba tartozó járműbe. A szakember rámutatott, hogy például az amerikai autógyárak már eddig is létesítettek üzemeket az EU-ban, így számos típusuk már unióból származó járműnek számított, így nulla százalék vámmal lehetett behozni őket. A kereskedői árak vátozásáról szólva az elnök megjegyezte: az áfával együtt a csökkentés mértéke már eléri a 25 százalékot. Lesznek olyan kereskedők, akik ebből egy bizonyos részt „lenyelnek”, ám inkább az valószínűsíthető, hogy nagyobb árcsökkenés következik be a piacon.
Eördögh Csaba, a Chrysler magyarországi képviseletének ügyvezető igazgatója kérdésünkre válaszolva elmondta: április közepétől minden bizonnyal 10–20 százalékkal csökkentik a kétliteres motornál nagyobb járműveik eladási árát, s hasonló lépésre készülnek az ennél kisebb motorral felszerelt autóknál is. Utóbbiak esetében azonban az árcsökkentés mértékét nem árulta el. Az ügyvezető kifejtette: már régóta várták a 2000 köbcentinél nagyobb motorú autók vámjának csökkentését, s üdvözlik azt. Látni kell azonban, hogy az még így is a duplája, mint az EU által, nem uniós járművekre alkalmazott tízszázalékos vámtétel.
Nőhet a szürkegazdaság és erősödhet a kivándorlás a Tisza programja szerint
