Családi vállalkozást finanszíroz közpénzből a szabad demokrata vezetésű XIV. kerületi önkormányzat, illetve szinte kizárólag saját szócsövének használja a Zuglói Lapokat az MSZP–SZDSZ-koalíció. Az ellenzék szerint a városrésznek túl sok pénzébe kerül a kéthetente megjelenő lap. A nyomda- és terjesztési költségeket, illetve a szerkesztőség működéséhez szükséges helyiséget és berendezéseket az önkormányzat biztosítja, a hirdetésekből befolyó bevételek azonban javarészt a lap elkészítésével megbízott Deák Press Bt.-t gazdagítják.
A Zuglói Lapok szerkesztését 1997. január elseje óta a cég képviselője, Deák András főszerkesztő látja el, aki 1998 tavaszától a hirdetésszervezési bevételeket is a cégébe terelte. Ettől az időponttól kezdve azok nem az önkormányzathoz, hanem a bt.-hez folynak be. A XIV. kerületi képviselők e döntést annak tudatában hozták meg, hogy a Zuglói Lapok ezzel önfenntartóvá vált, holott a nyomdai és a terjesztési költségek továbbra is a hivatalt terhelik. A birtokunkban lévő adatok szerint a szerződés kifejezetten hátrányos az önkormányzatra nézve, ráadásul a lapot az MSZP–SZDSZ-koalíció szinte kizárólag a saját szócsövének használja, az ellenzék csak ritkán juthat szóhoz az újságban.
Pusztai Péter ellenzéki képviselő példaként említette, hogy amikor a Fidesz-frakciót elmarasztaló írásra szeretett volna reagálni, azt a lapban még fizetett hirdetésként sem közölte le Deák András főszerkesztő.
A Zuglói Lapok számai ugyanakkor a szocialista, illetve szabad demokrata jelöltek politikai hirdetésével, illetve a róluk szóló cikkekkel vannak tele – hangsúlyozta Pusztai, aki szerint a négy baloldali jelölt máris túllépte a kampányban engedélyezett egymillió forintos keretet. Az általunk átnézett lapszámoknak szinte minden oldalán olvasható egy-egy írás a polgármesterről, illetve a kerület szocialista és szabad demokrata képviselőiről. Az ellenzéki politikusok ugyanakkor egyetlen cikkben szerepelnek a városatyák számára fenntartott rovatban.
Deák András főszerkesztő az önkormányzattal kötött szerződése alapján az infrastruktúra használata mellett kezdetben hatvanezer forintot kapott a hivataltól, 1998 tavasza óta azonban – szerződésmódosítás következtében – gyakorlatilag a teljes hirdetési bevétel fölött rendelkezhet. Éves átlagban ugyanis lapszámonként négy oldalt neki „ajándékozott” az önkormányzat, amelynek bevételéből csupán a szerkesztést, a cikkekért járó honoráriumokat kell kifizetnie. Egy oldal hirdetés ára idén 180 ezer forint plusz áfa, de ha a megrendelő megjelöli az oldalt, amelyen a hirdetést látni szeretné, ezt húszszázalékos felárral számolják el. Könnyen kiszámolható tehát, hogy az önkormányzattól nagyvonalúan megkapott „ajándék” oldalak fölötti rendelkezés az eredetihez képest többszörös hasznot hoz a Deák Press Bt.-nek lapszámonként. Sőt, a különös szerződésmódosítás egyik pontja szerint a lapban megjelenő önkormányzati hirdetésekért az önkormányzat lapszámonként egy oldal hirdetési díjat fizet a bt. által kiadott számla alapján. Sajnos megválaszolatlan kérdés maradt, hogy vajon miért fizet az önkormányzat a saját lapjában elhelyezett hirdetésért, de az is, hogy nem egy állandó támogatást takar-e ez a mondat.
Pusztai elmondta: az elmúlt időszakban a leközölt hirdetések aránya minden alkalommal meghaladta a lap felületének egyharmadát, sőt a karácsony előtt megjelent újságban ötven százaléknál is több volt a reklám. A képviselő szerint éppen ezért az önkormányzatnak kellene kezelnie a hirdetési bevételeket is, hiszen azok elérik, esetleg meg is haladják a nyomda- és terjesztési költségek összegét.
A Zuglói Lapok szerkesztőségének telefonját csak a hirdetésfelvételi időben – hetente kétszer – veszik fel, egyébként az üzenetrögzítő kapcsol be. Az üdvözlőszöveg a szerkesztőség működésével, elérhetőségével kapcsolatban semmilyen információt nem tartalmaz, csupán azt tudatja a hívóval, hogy miként adhatja fel hirdetését.
Zugló és a Deák Press Bt. között kötött szerződés azt tartalmazza: a bt. vállalja, hogy a zuglói önkormányzat által rendelkezésére bocsátott infrastruktúrát – irodahelyiség, számítógép, fax, telefonvonal, postai szolgáltatás, szükséges irodaszerek – csak a lap céljaira használhatja.
Ezzel szemben a Deák Press Bt. által kiadott Huszonkettő című újság internetes honlapján elérhetőségként a [email protected] e-mail cím olvasható.
A Huszonkettő című propagandakiadvány fejléce egyértelműen megtéveszti az olvasót. Ezen ugyanis „közéleti lap” szerepel, holott azt a budafoki MSZP-szervezet alapította a XXII című szocialista újság jogutódjaként. Kiadója és főszerkesztője a Deák Press Bt., illetve Deák András. Szerkesztője ugyanaz a Mészáros János, aki a Zuglói Lapoknál ugyanezt a posztot tölti be, de a cikkek szerzői között is van átfedés. A két újság külalakja az eltérő formátum ellenére hasonló: a címek betűtípusa és a kék kísérőszín is megegyezik. A Huszonkettő szerkesztőségének címeként postafiókot tüntettek föl, az impresszumban szereplő telefonszámon pedig üzenetrögzítő jelentkezik. A Magyar Nemzet úgy tudja, hogy ez a telefon Deák András egyik Szabadság-hegyi lakásában csörög. Munkatársunk a Huszonkettő leendő hirdetőjeként hagyott üzenetet a rögzítőn, megadva telefonszámát. Amikor a főszerkesztő visszahívta, a mobiltelefon kijelezte a hívószámot. A hívás könnyen beazonosítható volt: a zuglói önkormányzat központi számáról (467-9100) érkezett, szemben Deák András állításával, amely szerint otthonról beszél. Otthoni faxszámaként pedig egy olyan számot (467-2337) adott meg, amelyet a tudakozó a Zuglói Lapok Pétervárad utcai – tehát a XIV. kerületi önkormányzaton belüli – irodájánál tart nyilván.
A szocialisták által alapított Huszonkettő című lap 24 ezer példányban jelenik meg, a kerület minden postaládájába és a nagyobb intézményekhez, illetve cégekhez juttatják el. Az újság először tavaly augusztusban jelent meg, azóta minden hónap végén kiadtak egy számot, novemberig nyolc, azóta tizenkét oldalon jelenik meg. Számításaink szerint csak a nyomda- és terjesztési költségek havonta 240 ezer forintot emésztenek fel, ugyanakkor a megjelent hirdetések értéke a tarifa szerint augusztus óta egyetlen alkalommal sem haladta meg a 40 ezer forintot. Deák András munkatársunknak üzleti vállalkozásként írta le a lapot, azt viszont elhallgatta, hogy a szocialisták hivatalos lapja lenne. Az alapító személye – az MSZP budafoki szervezete – és a cikkek ugyanakkor egyértelműen bizonyítják, hogy az MSZP kampánylapjáról van szó. Olvasható az újságban például egy többrészes sorozat Best of Lendvai címmel, amelyben Lendvai Ildikó, az MSZP alelnöke, országgyűlési képviselő különböző felszólalásait, beszédeit ismertetik, de jelent meg interjú a szocialisták kerületi elnökével, frakcióvezetőjével és polgármesterjelöltjével is. A polgári többségű kerületi testület döntéseit kivétel nélkül negatív színben tüntetik fel.
Deák András a Zuglói Lapokkal és a Huszonkettővel kapcsolatos kérdéseinket elhárította azzal az ilyenkor szokásos kifogással, hogy Zugló és a Deák Press Bt. közötti szerződés két fél magánügye, így megsértené a másik felet, ha engedélye nélkül nyilatkozna a megállapodás tartalmáról. Az ügyről szerettük volna megkérdezni Kutalikné Kardos Zsuzsanna polgármestert is, ám ő azt közölte, hogy legközelebb május közepén tud információt adni a Magyar Nemzetnek.
Egyre több közpénzt nyelnek el az NGO-k Ausztriában
