Nemrég adott ki egy átfogó értékelést az amerikai Gartner piackutató néhány nagy hardvergyártó és a világelső integrált ügyviteli szoftverfejlesztő, a német SAP AG kapcsolatáról. A Nagyvállalati kézikönyv a Gartner nagy megbízhatóságú SAP rendszermodelljéhez című jelentés összefoglaló táblázatából, amely hét témakörben harminckét szempontból osztályozza az IBM-et, a Sunt és a HP-t, az derül ki, hogy összességében a HP illeszkedik legjobban az SAP-hoz. (Összesítő pontszámok: IBM 355, Sun 283, HP 409). A részleteket vizsgálva azt látjuk, hogy ha nem is ilyen arányban, de többnyire a HP kapta a legnagyobb pontszámot a hét részterületen belül is, kivéve egy-kettőt, illetve — és ez nagy meglepetés — a rendszer felügyelhetőségét, kezelhetőségét firtató kérdéseket. Itt ugyanis meggyőző pontszámmal (IBM 39, Sun 51, HP 42) a Sun lett az első. Azért fontos ez a részterület, mert a világ vezető rendszerfelügyelő szoftverei közül egyet, a Tivolit fejleszt és szállít az IBM, és egyet, az OpenView-t a HP. Csakhogy, jobban megnézve a kérdéseket, kiderül, hogy azok nem általában, hanem a hardverhez, egy konfigurációhoz kötődve vizsgálódnak, és amivel a Sun elhúz a másik két gyártó ellenében, az egyetlen pont, az operációs rendszer felügyelhetősége. Ezt tehát bőven ellensúlyozhatják olyan szempontok, mint a merevlemezes alrendszer funkcionalitása, rendelkezésre állása vagy az SAP Enqueue folyamatainak védelme.
Az igazi kérdés azonban nem is az, hogy mi hogyan támasztja alá, és mi hogyan cáfolja a HP fölényét egy ilyen összehasonlításban, hanem az, hogy mi lehet ennek a magyarázata. Aki körülnézett a Hannoverben a CeBIT SAP-standjain, netán beszélgetett is az ott dolgozókkal, annak feltűnhetett, hogy a legnagyobb partneri kiállító a HP, és az is kiderülhetett számára, hogy akik segítik a látogatót az eligazodásban, azok a walldorfi HP kompetencia-központ munkatársai. A kapcsolat ugyanis a HP és az SAP között évtizedes, még az R/3 fejlesztése idejéből való. Az első változatokat HP-kiszolgálón fejlesztették. A kapcsolat azóta is töretlen, a világ minden részén találhatni PA-RISC processzoros, HP-Unix operációs rendszeres vagy Intel processzoros, windowsos HP-platformon működő SAP-rendszereket, összesen több mint tizenegyezret. Ráadásul a HP az SAP-alkalmazás-fejlesztők — egyedi megoldáskészítők — között is az egyik legnagyobb. Az egyre gyorsuló technikai fejlődés, és a globalizálódó piac szorításában azonban folyamatosan emelni kell a téteket ahhoz, hogy egy szállító kivívja a vevő elégedettségét. Ezért az SAP és a HP újabban nemcsak a hagyományos megbízhatóságra és teljesítményre, hanem a felhasználó minél teljesebb támogatására törekszik. Ahogy mondják, szinkronizálják a HP-platformot és az SAP-szoftvert. Igyekeznek leegyszerűsíteni, problémamentessé tenni a telepítést és fennakadás nélkülivé az üzemeltetést. Ez és a velejáró szakértői háttér, folyamatos ügyfélszolgálat különösen hasznos a kisebb, sokszor informatikai stáb nélkül dolgozó SAP-felhasználó számára.
A Hewlett-Packard arra törekszik, hogy a walldorfi közelség előnye minden piacán és minden, SAP-ügyekkel foglalkozó alkalmazott munkájában megjelenjen. Az eszköz, amellyel minden információt mindenhova eljuttatnak, az aprólékosan kidolgozott oktatási program. A szervezett oktatás volt segítségére például a HP-nak abban, hogy nagyon gyorsan meg tudja ismertetni világszerte az SAP 3.1H-at felváltó 4.6 kiadásnak a felhasználót érzékenyen érintő változásait, az új grafikus kezelői felületet, az áttervezett képernyőképeket, navigációt és funkcionális billentyűkiosztást. Az oktatás mindig a legkorszerűbb eszközökkel folyik, manapság egyre inkább tért nyernek az internetes, e-learning-kurzusok. Ez újabb előnyt jelent a vevő számára, hiszen a HP-szakértő, akivel kapcsolatban vannak, munkája mellett, egyénre szabott tempóban tanul, nem válaszolja a telefonja napokig azt, hogy „tanfolyamon vagyok”.
A puding próbája az evés, szokták mondani, s a HP vezetése is rászánta magát, hogy ne csak kínálja, de ki is próbálja az SAP-t. 1998 decemberében áttértek az R/3-ra. A bevezetők minden részletet alaposan kidolgoztak, arra törekedve, hogy technikai nehézségek ne nehezítsék az SAP elfogadását. Ennek érdekében egy szolgáltatási modellt állítottak fel úgy, hogy látsszon az egyes részfeladatok egymásra épülése. A sikeres bevezetés tapasztalatait közreadták, s mára az is beépült a HP SAP-kultúrájába. Az implementálásnak egy sok tízezer embert foglalkoztató szervezetnél elengedhetetlen erőteljes standardizálását azóta sikerrel alkalmazták például kihelyezési, outsourcingszolgáltatásoknál.
Hamis bankjegyek áraszthatják el az országot
