Gyökeresen megváltoztatja majd a gépjárművekkel való várakozás szabályait és körülményeit a készülő rendeletmódosítás – vélekedett Bőhm András. A parkolásban érintett önkormányzatok, társulások és szervezetek részvételével pénteken megalakult a Fővárosi Parkolási Egyeztető Fórum. A szervezet munkájában részt vesz például a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a Magyar Autóklub, a Magyar Parkolási Szövetség, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Szállodaszövetség, a Mozgáskorlátozottak Országos Egyesülete. Bőhm András hangsúlyozta: a fórum nem „gittegylet” lesz, ugyanis minden résztvevő kifejezte szándékát a változtatásokra. – Az alakuláskor semmilyen érdekellentét nem derült ki, így nincs akadálya a változtatásoknak – mondta a frakcióvezető.
Mint ismert, Budapesten jelenleg három parkolási társulás is működik. A főváros külön-külön szervezetet hozott létre az V. kerületi önkormányzattal, illetve a IX. és a XIII. kerülettel. Ugyanakkor a városvezetés nem csatlakozott a VI., a VII., a VIII., az I., a II., a XI. és a XII. kerület részvételével alakított társuláshoz.
A fórum a következő hetekben megvizsgálja az egységes fővárosi parkolási kártya létrehozásának lehetőségét, illetve a szabályozási szankcionálási rendszer finomítását. Bőhm András elmondta: az egységes kártya létrehozásához nemcsak a műszaki problémákat kell megoldani, de törvénymódosításokat is kezdeményezni kell. – Mivel a parkolási társulások annyira nem bíznak meg egymásban, hogy a pénzügyeket egymás előtt felfedjék, ezért a rendszert egy bank részvételével tudom elképzelni – hangsúlyozta Bőhm András. Szerinte a bankok már most rendelkeznek az egységes kártya létrehozásához és működtetéséhez szükséges infrastruktúrával, azonban a változások nem járhatnak a parkolási díjak emelkedésével – tette hozzá.
A szabályozási rendszer finomítása során az olyan problémákat kívánják megoldani, mint például a kis lakóutcák bevonása a fizetőövezetbe. A változtatások alkalmával azt is lehetővé kell tenni, hogy a fővárosi főútvonalakon – például a Nagykörúton – az ott élők ingyenesen várakozhassanak. Rendezik a mozgáskorlátozottak ingyenes parkolásával kapcsolatos problémákat is. Mint ismeretes, a fővárosi önkormányzat részvételével működő társulások a mozgáskorlátozott-igazolvánnyal ellátott autókra is büntetőcédulát tesznek. Ennek oka, hogy az igazolványokat hamisítják, és a társulás munkatársai nem tudják azonosítani azokat. A megbírságolt mozgáskorlátozottnak személyesen kell bemennie az ügyfélszolgálatra, ahol igazolványa számát és autója rendszámát nyilvántartásba veszik, hogy a későbbiekben már ne büntessék meg őket. Az eljárást már az ombudsman is kifogásolta.
Bőhm András elmondta: meg kell szüntetni a kettős bírságolást is, ugyanis számos esetben előfordul, hogy a büntetőcédula mellett kerékbilincset is tesznek az autóra. Meg kell erősíteni ugyanakkor az autósok jogkövető magatartását is, ám ehhez szinte az egyetlen módszer a pótdíjazás.
Az alapdíjak emelkedésével senki nem értett egyet, a büntetések mértékének növelését azonban többen elképzelhetőnek tartják. A kisebb módosításokat még ősz előtt végrehajthatja a főváros, a nagyobb változtatásokhoz azonban szakmai konszenzusra van szükség.
Bőhm András elismerte: nincsen jó válasz arra, hogy miért nem alakult meg korábban ez a fórum. Mint mondta, a fejleményekben a választásoknak is szerepe lehet, hiszen a kampányban a hasonlóan kényes témák mindig előtérbe kerülnek.
Hamis bankjegyek áraszthatják el az országot
