Genfi autókiállítás – seregszemle Svájcban

Közel félszáz világ- és európai premierjével, valamint tucatnyi, előremutató tanulmányautójával a 72. Genfi Autószalon vitathatatlanul az év legjelentősebb autós eseménye volt. Tudósítóink a legfontosabb újdonságokról számolnak be – tükrözve a Genfben porondra állított kocsitenger sokszínűségét a terepjárótól a városi kompakton át a luxuscirkálóig.

Vadász Gabriella
2002. 03. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A genfihez hasonló autókiállítások semmivel nem hasonlíthatók össze. Az a tény, hogy a világ összes jelentős gyártója, azok legfontosabb modelljei és stratégái, vezetői viszonylag kis helyen gyűlnek össze néhány ezer, a világ minden tájáról idesereglett újságíróval, hihetetlenül pezsgővé teszi a két sajtónapot. A standokon azonban nemcsak a fényesre törölgetett autókat lehet megcsodálni, hanem kemény munka is folyik. Interjúk, forgatások és kötetlenebb beszélgetések zajlanak szinte mindenütt.
Az együtt kiállított autók szinte pillanatfelvételt adnak arról, merre is tart a világ autóipara, milyen kérdésre keresik a választ a cégvezetők és a mérnökeik. A válasz röviden: sokfelé és sokfélére, mint eddig is. Csupán a hangsúlyok változnak: míg korábban a teljesítmény fokozása volt az egyik megfigyelhető trend, amit később a biztonság fontosságának hangoztatása, majd egyre szigorúbb megvalósítása követett, addig ma az úgynevezett többcélú, az emberek változó életstílusát kiszolgáló autó és a környezetvédelem tűnik a legfontosabbnak a lassan ipari nagyhatalommá váló autógyártó óriások számára. Azaz az elmúlt néhány év marketingmunkájának köszönhetően a vásárlók most ezeket a témákat tartják a legfontosabbnak, annak az autónak van tehát esélye a piaci sikerre, amely e téren jobb a többieknél.
A Toyota is e két irányzatnak szentelte a genfi autókiállításon való szereplését. A környezetvédelmi erőfeszítéseikről részletesen olvashatnak az Úrvezető második oldalán, a világ harmadik legnagyobb autógyártójának új életstílusjárműveit pedig két meghökkentően újszerű modell volt hivatott képviselni. A Toyota európai formatervező-központjában, az ED2-ben született UUV két rendkívül népszerű kategória, a sportos haszonjárművek és a városi autók előnyeit ötvözi. Az Urban Utility Vehicle, azaz városi terepjáró egyetlen ismert kategóriába sem illeszthető be, hiszen egyszerre dinamikus és elegáns, praktikus és futurisztikus. A külsejében európai géneket hordozó autó technológiája jövőbe mutató: leglátványosabb eleme a műszerfalat teljes szélességében elfoglaló, holografikus kijelzőrendszer. Ám bármilyen izgalmas is az UUV, a Toyota standjának legfeltűnőbb szereplője kétségkívül a p.o.d. volt. A Sonyval közösen kifejlesztett négykerekű az autózás távoli jövőjét villantja föl, és a merőben új biztonsági és kényelmi megoldások mellett valódi érzelmi kapcsolatot teremt az autó és utasai között. A p.o.d. nemcsak sofőrje vezetési stílusát, hanem pulzusát és légzését is figyeli, és ezek függvényében szabályozza a futómű, a légkondicionáló vagy az audiorendszer beállítását. A hangvezérlésű berendezések révén az autócska valóban hallgat gazdáira, akiktől célba érve antennája csóválásával és széles lámpamosollyal köszön el.

Egy másik jelentős, ám több márkát egyesítő gyártó, a DaimlerChrysler is alaposan kitett magáért Genfben. Elhozták amerikai divíziójuk újdonságát, a Chrysler Crossfire-t, amely válasz az Audi TT-re. A lendületes vonalvezetésű kocsi a Mercedes SLK műszaki alapjaira épül – mivel a Chrysler az utóbbi időben veszteséges, nem volt pénz teljesen új modellt kifejleszteni. A kocsiban érezni is lehet a Mercedes jelenlétét, az utastérben a Chryslertől kissé idegen, szögletes középkonzol dominál. A DaimlerChrysler japán beltagja, a Mitsubishi az utóbbi években nem igazán vitézkedett. Visszahívási akciók csorbították a márka hírnevét, az elöregedett modellpaletta pedig megtizedelte a Mitsubishi-eladásokat. Most azonban új szelek fújnak a ma szinte csak sportsikereinek hozadékából élő vállalkozásnál: a CZ2 nevű – egyelőre tanulmány – városi kompakt a közeljövő egyik sztárja lehet. Egyéni, lendületes, fiatalos formavilága tágas belső térrel párosul, azaz minden adott ahhoz, hogy a kocsi gyors és zajos sikert arasson Európában is. A Colt utódjában közvetlen befecskendezéses benzinmotor van – a Mitsubishi volt az első cég, amely Európában nagy sorozatban forgalmazott ilyen erőforrásokat. Az 1,3 literes gép teljesítményét a japánok még nem adták meg, de ismerve jelenlegi, hasonló lökettérfogatú motorjukat, valószínű, hogy ez is közel lesz a 100 lóerőhöz. A konszern harmadik márkája a Maybach. A poraiból föltámasztott luxusmárka modellpalettája egyetlen autóból áll majd, ám abban minden műszaki, technológiai csoda benne lesz, amire ma a Mercedes képes. A közel hatméteres cirkálóban V12-es szupermotor surrog, az utastér hátsó traktusát pedig irodának, pihenőfülkének alakították ki, amelyben a modern telekommunikáció minden vívmánya megtalálható a gombnyomásra ággyá alakuló és masszázsfunkcióval is ellátott hátsó ülések előtt.

Az utóbbi évek legdinamikusabban fejlődő autógyára a PSA-konszern, amelyet a Peugeot és a Citroën alkot. Ők a Fiattal és a Lanciával együtt dobnak a piacra új buszlimuzincsaládot. A korábban Fiat Ulysse, Citroën Evasion, Peugeot 806, Lancia Zeta néven futó kvartett hétüléses, tágas buszlimuzin volt (műszakilag azonosak, de más-más emblémával), amely azonban nem ért el átütő sikert. Az új generáció sokkal kényelmesebb és futurisztikusabb. Az Ulysse C8 807/Phedra-modellek oldalsó tolóajtóval, kényelmesebb üléshelyzettel, takarékosabb és a környezetet jobban kímélő motorral (közöttük a PSA részecskeszűrős dízelmotorjával) és a műszerfal közepére helyezett kör alakú, analóg órákkal kelleti majd magát. Hasznos, és az autókból eddig érthetetlen módon hiányzó részletmegoldás az a visszapillantó tükör, amely lehetővé teszi a vezető számára, hogy a második és harmadik üléssorban helyet foglaló utasokkal (a cégcsoport piackutatói szerint a család gyermekeivel) akár menet közben is szemkontaktust tarthasson fönn.
A kis japán cég, a különleges autókat gyártó Subaru is újdonsággal jelentkezett Genfben. Az új Foresterről van szó, amely a ma oly népszerű szabadidőautók egyik első képviselője volt. A Fuji cégcsoporthoz tartozó japán márka óvatos, így annak ellenére csak tanulmányként állította az érdeklődők elé a kocsit, hogy az teljesen szériaérettnek tűnt. Ráadásul nem is teljesen új modellről van szó, hanem a jelenleg futó változat fölfrissítéséről: a főbb szerkezeti elemek, az erőátvitel és a motorok majdnem változatlanok maradnak – bár nem elhanyagolható, hogy utóbbiak kevesebbet fogyasztanak és tisztább üzeműek –, a javítások pedig elsősorban a még jobb városi vezethetőséget és a kényelmet célozták.

Genf számokban. Idén március elején a 72. Genfi Autószalont rendezték a svájci konferenciavárosban. Az évente megrendezett kiállítás hagyományosan sok érdeklődőt vonz, az utóbbi években rendszeresen 700 ezer fölött volt a jegyet váltók száma. Ebben persze nagy szerepük van a külföldről ideérkező autóbolondoknak is, hiszen a látogatók 44 százaléka nem svájci, hanem a világ több mint száz országából érkező vendég. Az akkreditált újságírók száma közel van az ötezerhez, ők 70 országot képviselnek.
Idén több mint 250 kiállító épített standot a rendezvény hat csarnokában. Nemcsak autómárkák, hanem a beszállítók, a kiegészítőket (tetőboxok, gumik, felnik) kínálók, valamint a multimédia és az autóhifi termékek gyártói is felvonultak.
A genfi autókiállítás – amelynek a közvetlen szomszédságában autómúzeum is található – a dinamikus növekedés miatt kezdi kinőni jelenlegi fizikai kereteit. Az idén már elkezdődtek a mielőbbi bővítést szolgáló építkezések, amelyek miatt most a szokásosnál is nehezebb volt a szalon helyszínét megközelíteni: kilométeres dugók, a parkolóhelyek hiánya jellemezte az egyébként nyugodt és kiszámítható rendben működő Genfet. A szállodák viszont szeretik az autókiállítást: az újságírók, a kiállítók és a látogatók a városban és annak 60–-80 kilométeres körzetében hetekkel, hónapokkal előre lefoglalnak szinte minden szobát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.