A genfihez hasonló autókiállítások semmivel nem hasonlíthatók össze. Az a tény, hogy a világ összes jelentős gyártója, azok legfontosabb modelljei és stratégái, vezetői viszonylag kis helyen gyűlnek össze néhány ezer, a világ minden tájáról idesereglett újságíróval, hihetetlenül pezsgővé teszi a két sajtónapot. A standokon azonban nemcsak a fényesre törölgetett autókat lehet megcsodálni, hanem kemény munka is folyik. Interjúk, forgatások és kötetlenebb beszélgetések zajlanak szinte mindenütt.
Az együtt kiállított autók szinte pillanatfelvételt adnak arról, merre is tart a világ autóipara, milyen kérdésre keresik a választ a cégvezetők és a mérnökeik. A válasz röviden: sokfelé és sokfélére, mint eddig is. Csupán a hangsúlyok változnak: míg korábban a teljesítmény fokozása volt az egyik megfigyelhető trend, amit később a biztonság fontosságának hangoztatása, majd egyre szigorúbb megvalósítása követett, addig ma az úgynevezett többcélú, az emberek változó életstílusát kiszolgáló autó és a környezetvédelem tűnik a legfontosabbnak a lassan ipari nagyhatalommá váló autógyártó óriások számára. Azaz az elmúlt néhány év marketingmunkájának köszönhetően a vásárlók most ezeket a témákat tartják a legfontosabbnak, annak az autónak van tehát esélye a piaci sikerre, amely e téren jobb a többieknél.
A Toyota is e két irányzatnak szentelte a genfi autókiállításon való szereplését. A környezetvédelmi erőfeszítéseikről részletesen olvashatnak az Úrvezető második oldalán, a világ harmadik legnagyobb autógyártójának új életstílusjárműveit pedig két meghökkentően újszerű modell volt hivatott képviselni. A Toyota európai formatervező-központjában, az ED2-ben született UUV két rendkívül népszerű kategória, a sportos haszonjárművek és a városi autók előnyeit ötvözi. Az Urban Utility Vehicle, azaz városi terepjáró egyetlen ismert kategóriába sem illeszthető be, hiszen egyszerre dinamikus és elegáns, praktikus és futurisztikus. A külsejében európai géneket hordozó autó technológiája jövőbe mutató: leglátványosabb eleme a műszerfalat teljes szélességében elfoglaló, holografikus kijelzőrendszer. Ám bármilyen izgalmas is az UUV, a Toyota standjának legfeltűnőbb szereplője kétségkívül a p.o.d. volt. A Sonyval közösen kifejlesztett négykerekű az autózás távoli jövőjét villantja föl, és a merőben új biztonsági és kényelmi megoldások mellett valódi érzelmi kapcsolatot teremt az autó és utasai között. A p.o.d. nemcsak sofőrje vezetési stílusát, hanem pulzusát és légzését is figyeli, és ezek függvényében szabályozza a futómű, a légkondicionáló vagy az audiorendszer beállítását. A hangvezérlésű berendezések révén az autócska valóban hallgat gazdáira, akiktől célba érve antennája csóválásával és széles lámpamosollyal köszön el.
Egy másik jelentős, ám több márkát egyesítő gyártó, a DaimlerChrysler is alaposan kitett magáért Genfben. Elhozták amerikai divíziójuk újdonságát, a Chrysler Crossfire-t, amely válasz az Audi TT-re. A lendületes vonalvezetésű kocsi a Mercedes SLK műszaki alapjaira épül – mivel a Chrysler az utóbbi időben veszteséges, nem volt pénz teljesen új modellt kifejleszteni. A kocsiban érezni is lehet a Mercedes jelenlétét, az utastérben a Chryslertől kissé idegen, szögletes középkonzol dominál. A DaimlerChrysler japán beltagja, a Mitsubishi az utóbbi években nem igazán vitézkedett. Visszahívási akciók csorbították a márka hírnevét, az elöregedett modellpaletta pedig megtizedelte a Mitsubishi-eladásokat. Most azonban új szelek fújnak a ma szinte csak sportsikereinek hozadékából élő vállalkozásnál: a CZ2 nevű – egyelőre tanulmány – városi kompakt a közeljövő egyik sztárja lehet. Egyéni, lendületes, fiatalos formavilága tágas belső térrel párosul, azaz minden adott ahhoz, hogy a kocsi gyors és zajos sikert arasson Európában is. A Colt utódjában közvetlen befecskendezéses benzinmotor van – a Mitsubishi volt az első cég, amely Európában nagy sorozatban forgalmazott ilyen erőforrásokat. Az 1,3 literes gép teljesítményét a japánok még nem adták meg, de ismerve jelenlegi, hasonló lökettérfogatú motorjukat, valószínű, hogy ez is közel lesz a 100 lóerőhöz. A konszern harmadik márkája a Maybach. A poraiból föltámasztott luxusmárka modellpalettája egyetlen autóból áll majd, ám abban minden műszaki, technológiai csoda benne lesz, amire ma a Mercedes képes. A közel hatméteres cirkálóban V12-es szupermotor surrog, az utastér hátsó traktusát pedig irodának, pihenőfülkének alakították ki, amelyben a modern telekommunikáció minden vívmánya megtalálható a gombnyomásra ággyá alakuló és masszázsfunkcióval is ellátott hátsó ülések előtt.
Az utóbbi évek legdinamikusabban fejlődő autógyára a PSA-konszern, amelyet a Peugeot és a Citroën alkot. Ők a Fiattal és a Lanciával együtt dobnak a piacra új buszlimuzincsaládot. A korábban Fiat Ulysse, Citroën Evasion, Peugeot 806, Lancia Zeta néven futó kvartett hétüléses, tágas buszlimuzin volt (műszakilag azonosak, de más-más emblémával), amely azonban nem ért el átütő sikert. Az új generáció sokkal kényelmesebb és futurisztikusabb. Az Ulysse C8 807/Phedra-modellek oldalsó tolóajtóval, kényelmesebb üléshelyzettel, takarékosabb és a környezetet jobban kímélő motorral (közöttük a PSA részecskeszűrős dízelmotorjával) és a műszerfal közepére helyezett kör alakú, analóg órákkal kelleti majd magát. Hasznos, és az autókból eddig érthetetlen módon hiányzó részletmegoldás az a visszapillantó tükör, amely lehetővé teszi a vezető számára, hogy a második és harmadik üléssorban helyet foglaló utasokkal (a cégcsoport piackutatói szerint a család gyermekeivel) akár menet közben is szemkontaktust tarthasson fönn.
A kis japán cég, a különleges autókat gyártó Subaru is újdonsággal jelentkezett Genfben. Az új Foresterről van szó, amely a ma oly népszerű szabadidőautók egyik első képviselője volt. A Fuji cégcsoporthoz tartozó japán márka óvatos, így annak ellenére csak tanulmányként állította az érdeklődők elé a kocsit, hogy az teljesen szériaérettnek tűnt. Ráadásul nem is teljesen új modellről van szó, hanem a jelenleg futó változat fölfrissítéséről: a főbb szerkezeti elemek, az erőátvitel és a motorok majdnem változatlanok maradnak – bár nem elhanyagolható, hogy utóbbiak kevesebbet fogyasztanak és tisztább üzeműek –, a javítások pedig elsősorban a még jobb városi vezethetőséget és a kényelmet célozták.
Genf számokban. Idén március elején a 72. Genfi Autószalont rendezték a svájci konferenciavárosban. Az évente megrendezett kiállítás hagyományosan sok érdeklődőt vonz, az utóbbi években rendszeresen 700 ezer fölött volt a jegyet váltók száma. Ebben persze nagy szerepük van a külföldről ideérkező autóbolondoknak is, hiszen a látogatók 44 százaléka nem svájci, hanem a világ több mint száz országából érkező vendég. Az akkreditált újságírók száma közel van az ötezerhez, ők 70 országot képviselnek.
Idén több mint 250 kiállító épített standot a rendezvény hat csarnokában. Nemcsak autómárkák, hanem a beszállítók, a kiegészítőket (tetőboxok, gumik, felnik) kínálók, valamint a multimédia és az autóhifi termékek gyártói is felvonultak.
A genfi autókiállítás – amelynek a közvetlen szomszédságában autómúzeum is található – a dinamikus növekedés miatt kezdi kinőni jelenlegi fizikai kereteit. Az idén már elkezdődtek a mielőbbi bővítést szolgáló építkezések, amelyek miatt most a szokásosnál is nehezebb volt a szalon helyszínét megközelíteni: kilométeres dugók, a parkolóhelyek hiánya jellemezte az egyébként nyugodt és kiszámítható rendben működő Genfet. A szállodák viszont szeretik az autókiállítást: az újságírók, a kiállítók és a látogatók a városban és annak 60–-80 kilométeres körzetében hetekkel, hónapokkal előre lefoglalnak szinte minden szobát.
Nőhet a szürkegazdaság és erősödhet a kivándorlás a Tisza programja szerint
