A hódmezővásárhelyi önkormányzat műszaki irodájának munkatársa, Kása Ferenc elmondta: a kivitelezők eddig elvégezték az útépítés első két kilométeres ütemének humuszolását, és március közepén indul az alapozás. Az első szakaszt várhatóan május 30-ra befejezik. A négysávosítás először Hódmezővásárhelytől startol, és Kishomokig tart. A nyár elején kezdődik a második szakasz építése az ellenkező irányból, Szeged felől, pontosabban az algyői hídtól – ez négy és fél kilométert foglal magába.
Kelet-Magyarország legforgalmasabb útja a 47-es Szeged–Hódmezővásárhely közötti szakasza. Becslések szerint naponta négy-ötezren ingáznak itt. Csúcsidőben a húsz kilométernél alig hosszabb távolságot csigalassúsággal, egy óra alatt teszik meg a gépkocsik. A zsúfoltság miatt rendkívül veszélyes ez a közlekedési folyosó. Gazdasági szempontból is fontos a négysávosítás, a sztráda közelebb hozza Vásárhelyet Szegedhez; az áruszállítás főleg a közúton zajlik.
Ez az útépítés valójában a közelmúltban elhunyt hódmezővásárhelyi polgármester, Rapcsák András „hagyatéka”. Orbán Viktor miniszterelnök tavaly ígérte meg, hogy kormánytámogatásból megvalósítják a régóta óhajtott négysávosítást. A rossz nyelvek szerint a hetvenes években az olajlobbi gátolta meg a négysávosítást: azt hangoztatták, nincs olyan nagy forgalom, és ezt állítólag azért tették, hogy a felszabaduló pénzeket az olajmező infrastruktúrájának fejlesztésére fordítsák. A sztrádaépítés számláját teljes egészében állami költségvetésből fedezik, a kivitelező pedig a magyar tulajdonban lévő Hódtava konzorcium, amelyet a vásárhelyi székhelyű Hódút és a Kelet-magyarországi Vízügyi Építő Kft. alkot. Közbeszerzési pályázaton nyerték el a munkát – a vásárhelyi önkormányzattól kapott információk szerint azért, mert ez a cég adta a legkedvezőbb ajánlatot. A legalacsonyabb áron építkeznek, amit feltehetőleg azért tudnak megoldani, mert helyben vannak, nem kell messziről szállítani a gépeket. A Hódút neve ismerősen cseng a helyi társadalom berkeiben, éves termelési értékük eléri a négy-öt milliárd forintot, sok munkát végeztek már a dél-magyarországi régióban, ők építették fel a battonyai és a kiszombori határátkelőt, illetve a Szentest elkerülő útszakaszt.
Hódmezővásárhelyen is lesz elkerülőút, a négysávosítással megoldják a város régi gondját. A 47-es közlekedési folyosó átszeli Vásárhelyt, s ennek már régóta nem örülnek a helyi lakosok, szenvednek a környezetszennyezéstől, a zajtól, a hatalmas forgalom kellemetlenségeitől. A sztrádásítással a régi óhajt is megvalósítják, s az átmenő forgalom a jövőben nem zavarja a városlakók hétköznapjait. A négy sáv a település szélén halad el, és rácsatlakozik a Hódmezővásárhelyt elkerülő, később épülő út csomópontjára. Ma már nem újdonság, hogy a két egyirányú sztrádát zöld növényzet választja el.
Nóvumnak számít, hogy a csomópontoknál balra is lehet fordulni. Ezt a lehetőséget azért teremtik meg, mert a gyorsforgalmi út mellett kertes és tanyás övezet húzódik, s az építők alkalmazkodnak a mezőgazdasági lakosság igényeihez. A tanyatulajdonosok is használhatják a sztrádát, s a gyorsforgalmi út mellett a lovas kocsiknak, a kistraktoroknak szervizutat építenek. A kerékpárosokat sem zárják ki a 47-es forgalmából, nekik kerékpárutat építenek, amely Hódmezővásárhely és Kopáncs között már járható. A sztráda középső három-négy kilométeres szakaszának kivitelezését jövőre végzik el.
Izraeli hadsereg: Gázaváros kiürítése elkerülhetetlen
