Igazodnak a tanyasiakhoz is

A Dél-Alföldön megkezdődött a legnagyobb útépítés: a 47-es Hódmezővásárhely és Algyő közötti szakaszának sztrádásítása. A meglévő két sáv mellé még ugyanennyit húznak; a csaknem tízmilliárd forint értékű beruházás a jövő évben előreláthatólag teljesen elkészül.

Halász Miklós
2002. 03. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hódmezővásárhelyi önkormányzat műszaki irodájának munkatársa, Kása Ferenc elmondta: a kivitelezők eddig elvégezték az útépítés első két kilométeres ütemének humuszolását, és március közepén indul az alapozás. Az első szakaszt várhatóan május 30-ra befejezik. A négysávosítás először Hódmezővásárhelytől startol, és Kishomokig tart. A nyár elején kezdődik a második szakasz építése az ellenkező irányból, Szeged felől, pontosabban az algyői hídtól – ez négy és fél kilométert foglal magába.
Kelet-Magyarország legforgalmasabb útja a 47-es Szeged–Hódmezővásárhely közötti szakasza. Becslések szerint naponta négy-ötezren ingáznak itt. Csúcsidőben a húsz kilométernél alig hosszabb távolságot csigalassúsággal, egy óra alatt teszik meg a gépkocsik. A zsúfoltság miatt rendkívül veszélyes ez a közlekedési folyosó. Gazdasági szempontból is fontos a négysávosítás, a sztráda közelebb hozza Vásárhelyet Szegedhez; az áruszállítás főleg a közúton zajlik.
Ez az útépítés valójában a közelmúltban elhunyt hódmezővásárhelyi polgármester, Rapcsák András „hagyatéka”. Orbán Viktor miniszterelnök tavaly ígérte meg, hogy kormánytámogatásból megvalósítják a régóta óhajtott négysávosítást. A rossz nyelvek szerint a hetvenes években az olajlobbi gátolta meg a négysávosítást: azt hangoztatták, nincs olyan nagy forgalom, és ezt állítólag azért tették, hogy a felszabaduló pénzeket az olajmező infrastruktúrájának fejlesztésére fordítsák. A sztrádaépítés számláját teljes egészében állami költségvetésből fedezik, a kivitelező pedig a magyar tulajdonban lévő Hódtava konzorcium, amelyet a vásárhelyi székhelyű Hódút és a Kelet-magyarországi Vízügyi Építő Kft. alkot. Közbeszerzési pályázaton nyerték el a munkát – a vásárhelyi önkormányzattól kapott információk szerint azért, mert ez a cég adta a legkedvezőbb ajánlatot. A legalacsonyabb áron építkeznek, amit feltehetőleg azért tudnak megoldani, mert helyben vannak, nem kell messziről szállítani a gépeket. A Hódút neve ismerősen cseng a helyi társadalom berkeiben, éves termelési értékük eléri a négy-öt milliárd forintot, sok munkát végeztek már a dél-magyarországi régióban, ők építették fel a battonyai és a kiszombori határátkelőt, illetve a Szentest elkerülő útszakaszt.
Hódmezővásárhelyen is lesz elkerülőút, a négysávosítással megoldják a város régi gondját. A 47-es közlekedési folyosó átszeli Vásárhelyt, s ennek már régóta nem örülnek a helyi lakosok, szenvednek a környezetszennyezéstől, a zajtól, a hatalmas forgalom kellemetlenségeitől. A sztrádásítással a régi óhajt is megvalósítják, s az átmenő forgalom a jövőben nem zavarja a városlakók hétköznapjait. A négy sáv a település szélén halad el, és rácsatlakozik a Hódmezővásárhelyt elkerülő, később épülő út csomópontjára. Ma már nem újdonság, hogy a két egyirányú sztrádát zöld növényzet választja el.
Nóvumnak számít, hogy a csomópontoknál balra is lehet fordulni. Ezt a lehetőséget azért teremtik meg, mert a gyorsforgalmi út mellett kertes és tanyás övezet húzódik, s az építők alkalmazkodnak a mezőgazdasági lakosság igényeihez. A tanyatulajdonosok is használhatják a sztrádát, s a gyorsforgalmi út mellett a lovas kocsiknak, a kistraktoroknak szervizutat építenek. A kerékpárosokat sem zárják ki a 47-es forgalmából, nekik kerékpárutat építenek, amely Hódmezővásárhely és Kopáncs között már járható. A sztráda középső három-négy kilométeres szakaszának kivitelezését jövőre végzik el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.