Kacsa helyett hattyú

Bájos és tágas karosszéria, innovatív ergonómia, pazar alapfelszereltség és remek menettulajdonságok – ezt ígérte a tavaly ősszel bemutatott és csak a 2CV Kacsa örököseként aposztrofált C3 gyártója, s a kisautó kora tavasszal a gyakorlatban is bizonyította képességeit. Az autó a Citroën legszebb tradícióit éleszti fel, guruló emlékmű helyett azonban ízig-vérig modern, fiatalos autónak bizonyult.

Svékus Gergely
2002. 03. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gömbölyded, bájos formájával a C3 már megjelenésében elkülönül versenytársai népes táborától. A játékos vonalvezetésű karosszéria azonban nem öncélú dizájnfogás, minden megoldása jól körülírható gyakorlati előnyt szolgál. A meredeken induló, majd a hátsó lökhárítókig egyetlen ívben húzódó tetővonal valóban tágassá teszi az utasteret: az átlagosnál magasabb utasok sem feszengenek kényelmetlenül a hátsó ülésen, a mélyre húzott oldalablakok pedig világossá, tágassá és főleg jól átláthatóvá teszik a mindössze 3,8 méteres autót.
Az egyterűeknél már bevált magas építés a C3-nak is előnyére szolgál. A rendkívül mély csomagtartó kihasználhatóságát nagyságrendekkel javítja a Citroën Moduboard rendszere. Az aszimmetrikusan osztott ülések hátfalán rögzített, néhány könnyed mozdulattal lehajtható lapok segítségével a tágas, 304 literes poggyásztér számtalan variációban rendezhető át, illetve osztható a pillanatnyi igényeknek megfelelő méretű rekeszekre. Így nem jelent problémát egy-egy szatyor vagy sporttáska biztonságos, dőlés- és csúszkálásmentes elhelyezése.

A C3 mindazonáltal nem csak bevásárlókosárként válik be. Az alapvetően városi használatra termett autócska a hosszú utaktól sem riad vissza. Ebben nagy segítségünkre van a tökéletesen a vezető testalkatához igazítható üléspozíció és a négy irányban, tág határok között szabályozható, sebességfüggő elektromos szervokormány. Ez utóbbi alacsony sebességű manőverezésnél játszi könynyedséggel tekergethető, ám a tempó emelkedésével fokozatosan csökken a rásegítés mértéke. Így kanyargós országúton vagy autópályán haladva biztosan tartja az utat, és optimális mértékű visszajelzést ad a sofőrnek. Az autó a magas építés ellenére sem túlzottan érzékeny az oldalszélre, és a feszes futóműnek köszönhetően a szembejövő kamionok sem hozzák nehéz helyzetbe a pilótát.
A műszerfal ergonómiája közel áll az ideálishoz. A digitális műszerfal a Xsara Picassóéhoz hasonlóan könnyen leolvasható, ám a keskeny félköríven elhelyezett fordulatszámmérő már több megszokást igényel. A kezelőszervek precízek, elhelyezésük mintaszerű, kivéve az ablakemelő gombokét, amelyet a kézre álló, lágyan működő váltókar mellé száműztek. Ez utóbbi egyébként a középső, 1,4 literes benzinmotor esetében lecserélhető egy kézzel is kapcsolható, négyfokozatú automatával, amellyel rendkívül komfortosan vezethető a visszafogott erejű motorral felszerelt autó. Jóval meggyőzőbb az 1,6-os benzinmotor 110 lóereje – szerencsére ennek képességeihez méretezték a C3 stabil futóművét és rendkívül hatásos, elektronikus vészfékaszszisztenssel szerelt fékrendszerét. A magyar piacon várhatóan főszerephez jutó 1,1 literes motort nem állt módunkban tesztelni, ám 61 lóereje ismeretében feltételezhető, hogy legfőbb erénye az alacsony fogyasztás lesz. Elismerést érdemel azonban az 1,4-es common rail dízel, amely halkan jár, keveset eszik és meglepő dinamikával gyűri maga alá az utat.
A C3 legkorábban nyár elején érkezhet meg a hazai márkakereskedésekbe. Pontos ára egyelőre nem ismert, ám valószínű, hogy méretéhez hasonlóan a Saxo és a Xsara közé illeszkedik majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.