Kincskeresők

Fáy Zoltán
2002. 03. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jeruzsálem pusztulásával a zsidó és a keresztény vallás számtalan emléke semmisült meg, tűnt el. A kincsek javarészt már Titus korában szétszóródtak; a hódító császár Daphnéban emeltetett színházának felirata szerint az építmény a júdeai zsákmányból készült. A megkaparintott kincsekből emelt legismertebb emlékmű a Colosseum, azaz az Amphitheatrum Flavium. A templom szobrait a győztes Antiokheiába vitette. Néhány kisebb „emléktárgyat”, tóratekercset, bársonykárpitot Vespasianus a saját palotájába vitetett.
A szövetség ládájának eltűnéséért valószínűleg nem Titus a felelős. Amikor a ládát Salamon király templomába vitték, már csak a kőtáblák voltak benne. A frigyláda utolsó bibliai említése a Makkabeusok második könyvében található; itt arról olvashatunk, hogy Jeremiás Nébó hegyének egy barlangjába rejtette el a szövetség ládáját és a sátrat a közelgő babiloni invázió elől. Az azonban nem derül ki a Szentírásból, hogy mi lett az így megmenekített frigyszekrény későbbi sorsa. Az exegéták szerint a legendának a szövegbe emelésével csupán az volt a szerző célja, hogy az istentisztelet folytonosságát bizonyítsa Mózestől kezdve a salamoni templomon keresztül a Makkabeusok koráig, tehát voltaképpen nem a frigyláda tényleges történetére vonatkozó utalás az elrejtéstörténet. Úgy tűnik, a szövetség ládája a babiloni megszállás alatt tűnt el vagy semmisült meg, Titusnak már nem volt lehetősége a prédálására, ő csak a jeruzsálemi templom egyéb, vélhetően újabb kori kincseit vitette Rómába.
A kereszténység rohamos terjedése következtében igen korán felébredt az igény azoknak az emlékeknek a megőrzésére, amelyek Jézussal, az apostolokkal és az első vértanúkkal hozhatók kapcsolatba. Ez az érdeklődés azonban csak nagyon kevés vonásában emlékeztet mai történelmi szemléletünkre. A Szentföld és Jeruzsálem már a negyedik században az ereklyegyűjtők célpontjává vált. Szent Ilona, Nagy Konstantin édesanyja személyesen zarándokolt el a Szentföldre, hogy keresztény templomokat építtessen az üdvtörténet főbb eseményeinek színhelyén, és megtalálja Jézus Krisztus keresztfáját. Legendája szerint igen kitartóan, fáradhatatlanul kereste a keresztfát; sőt ha a szükség úgy kívánta, fenyegetett, zsarolt, éheztetett. Végül 326-ban különféle csodálatos jelenségek közepette egy Hadrianus által emelt pogány templom alatt megtalálta a keresztet. Kétségkívül ez volt a legjelentősebb szentföldi ereklye, manapság pedig egész erdőnyi fát tenne ki a világ templomaiban őrzött számtalan, szentkereszt-partikulának tartott szálka.
Szent Ilona nyomán valóságos zarándoktömegek indultak Jeruzsálembe. Úgy tűnik, a kegyes érzések és az áhítat keresése már az ókor végén is együtt járt különféle nemkívánatos mellékjelenségekkel. Szent Jeromos lelki gyermeke, Paula jeruzsálemi útja kapcsán említi egy levelében az erkölcsi romlást, a városban uralkodó lehetetlen állapotokat; Nüsszai Szent Gergely pedig már egyenesen ellenezte a szentföldi zarándoklatokat, annyi visszaélés történt. Ebben a korban alapozódott meg az igen jól jövedelmező ereklyekereskedelem. Szent Radegundisz valóságos ereklyeszerző expedíciót indított a Szentföldre. Az utazók növekvő számával lassan kiépült a szentföldi zarándoklatok „infrastruktúrája”. Az utazókat tapasztalt kísérők vezették, sőt a IV. században már útikönyv is készült. A nagy tömegvándorlások útjában csak az arabok meg-megújuló támadásai jelentettek akadályt, de még a 638-tól 1099-ig tartó arab uralom sem vetett véget a peregrinációnak, sőt a látogatók fogadására zarándokházak épültek. A magyarok megtérése a jeruzsálemi zarándoklatok szempontjából két okból is fontos esemény volt: egyrészt új szárazföldi út nyílt meg dél felé, másrészt Szent István igen jelentős zarándokházat és templomot létesített Jeruzsálemben. Az utak jobb megszervezése és a zarándokok ellátásának biztosítása azonban nem tette veszélytelen vállalkozássá a szentföldi utazást.
Az 1095-ös clermonti zsinat záróbeszédében II. Orbán pápa ezért felszólította a jelenlevőket, hogy fogjanak fegyvert Krisztus sírja védelmében. Egész Európa lázban égett, a jó szándékú vállalkozókon kívül sokan a gyors meggazdagodás reményében indultak útnak. A Magyarországon átcsapó kalandorok igen sok kellemetlenséget okoztak az országnak, a rabló- és fosztogatócsapatokat Könyves Kálmán seregei verték szét, és kergették ki az ország területéről. Az első keresztes hadjárat végül sikerrel járt, és szörnyű vérengzéssel bevették Jeruzsálemet. 1099-től 1187-ig a Jeruzsálemi Latin Királyság biztosította a szabad zarándoklatot a Szentföldre. A keresztesek hatalmának megtörése után egészen az 1947. november 29-i ENSZ-határozat megszületéséig a Szentföldön különböző mohamedán hatalmak uralma érvényesült; de a zarándoklatok sora sohasem szűnt meg teljesen. A középkor eleji ereklye- és kincsvadászok tevékenysége mellett mindig is élt az igény az Ószövetség szent helyeinek tudományos megismerésére. A Szentföld felé irányuló figyelmet nemcsak az újabb keresztes háborúk sikertelen próbálkozásai tartották ébren, hanem Assisi Szent Ferenc zarándoklata is, aki a káptalan utasítására 1219-ben indult a keresztesekkel Egyiptomba, ahol megkísérelte keresztény hitre téríteni Al-Malik al Kamil szultánt. Ez a próbálkozás ugyan sikertelen maradt, de a Poverello igen mély benyomást gyakorolt a szultánra, aki engedélyezte a ferences szerzetesek működését országában. A ferencesek így váltak a Szentföld őreivé, 1335-től hivatalosan pápai okmányokban is így nevezik a rendet.
A XV–XVI. századtól egyre több történész és teológus próbálta meg rekonstruálni a templom szerkezetét. Alberto da Sartino (+ 1450) ferences rendfőnök például külön könyvet szentelt az antik Palesztina régiségei bemutatásának; Adrichomius Christianus (1533–1585) a Jézus korabeli Jeruzsálem helyrajzának elkészítésére vállalkozott sok kiadást megélt könyvében; Jodocus a Meggen 1580-ban megjelent jeruzsálemi útinaplójában számtalan „régiségről” is hírt ad. Arias Benito (1527–1598) Antiquitatum iudaicarum című, 1593-ban kiadott műve már szinte tudományos igénnyel veszi számba a zsidó emlékeket, elsősorban a Szentírás szövegei alapján végezve el az elméleti rekonstrukciót.
A XVII–XVIII. században jócskán megszaporodtak a jeruzsálemi és palesztinai régiségekről megjelent könyvek, ám rendszeres tudományos kutatásokra, ásatások végzésére csak a XIX. század közepétől volt lehetőség. A német Tobler 1835-ben, az amerikai Robinson 1838-ban helyezkedett arra az álláspontra, hogy semmilyen történetet vagy legendát nem hajlandók elfogadni Jeruzsálemmel kapcsolatban, csak ami a történeti kritika szabályai szerint bizonyítható. Jeruzsálem tudományos régészeti topográfiája e két kutató nevéhez fűződik. A szent város megismerésére a XIX. század folyamán már komoly társaságok alakultak. A legtekintélyesebb ezek közül a londoni székhelyű Palestine Exploration Fund, amely 1865-ben jött létre. A társaság nevében Jeruzsálemben kutató Charles Waren találta meg a Haram-es-Seriftől délre található, 236 méter hosszú falat, amely a bibliai időkből származik. Szintén Waren fölfedezése volt a vár felső részéből a Gihon-forráshoz vezető föld alatti alagút, amelyet Parker 1909–1911 között végzett ásatásai tettek szabaddá. 1877-ben Lipcsében is alakult egy Palesztina-kutató társaság, a Deutscher Verein zur Erforschung Palästinas, amely hamarosan rendszeresen megjelenő folyóiratot is kiadott.
A tudományos vizsgálódás rendszeressé válásával azonban nem szűntek meg a kincskeresők rohamai sem. A svéd származású Henning Melander 1897-től kezdve kereste a frigyládát, méghozzá a Hakeldama területén, ahová szerinte Jeremiás rejtette el. Hozzá hasonló kitartással keresgélt a finn Walter Juvelius is, aki viszont úgy gondolta, hogy Dávid vára alatt, egy titkos üregben van elrejtve a szövetség ládája.
A kutatásokat sokszor nehezítette és nehezíti a szent helyeket őrzők ellenállása. 1911-ben egész Jeruzsálemet hatalmába kerítette a tiltakozási láz, amikor Parker az Omar mecset közelében egy föld alatti folyosót tárt föl, és az igazhitűek szerint ezzel megsértette a hely szentségét. Hasonló eset történt 1981-ben, amikor ultraortodox zsidók ezrei tiltakoztak Jeruzsálemben régi zsidó sírok feltárása miatt. A fanatikusok nem csupán tiltakoztak, hanem 1986-ban fel is dúltak egy régészeti ásatást Tel-Harornál. Ezeknek a csoportoknak olyan befolyásuk van a törvénykezésben, hogy egy közelmúltban hozott izraeli kormányhatározat értelmében emberi maradványokon semmilyen tudományos vizsgálat nem végezhető, a kiásott csontokat pedig újra el kell temetni. A jeruzsálemi Rockefeller Múzeumból többkamionnyi csontot szállítottak el újratemetésre.
Az egyik hasonló perpatvar éppen a frigyláda keresése miatt robbant ki 1981-ben. Slomo Goren főrabbi a Siratófal föld alatti részének kutatása során felfedezett egy bejáratot, amely elképzelései szerint Salamon templomában egyenesen a szentélybe vezetett. Mivel az elfalazott kapu mögül vízszivárgást észleltek a kutatók, megpróbáltak továbbásni, és el is jutottak egy befalazott kamráig. Ekkor azonban az ásatás híre eljutott a hegy felügyeletét ellátó mozlim hatóságig, és a hivatal felháborodottan tiltakozott a mecsetek „aláásása” miatt. Bár utólag a feltárt járatot befalazták, Goren rabbi később azt állította: meggyőződtek róla, hogy a kamra a salamoni templom eredeti kincseit, köztük a frigyládát rejti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.