Az áradás miatt a pesti és a budai rakpartot le kellett zárni, ezért tegnap óriási torlódás alakult ki a Nagykörúton. A magas vízállás miatt le kellett zárni a 11-es főút Visegrád és Dömös közötti szakaszát, valamint a Szentendrei-szigeten a Tahitótfalut Kisoroszival összekötő utat.
Életet és vagyont nem veszélyeztet a Duna áradása, bár a vízmagasság holnapra elérheti az 1991 nyarán mért 778 centimétert. Az áradás egyedül a III. kerületi Kossuth Lajos üdülőparkban lévő nyaralókat veszélyezteti, mert ezek kívül esnek a fő védvonalakon.
A Duna vízszintje Budapestnél tegnap 700 centiméter volt, ma várhatóan 764 centiméter lesz. Az előrejelzések alapján csütörtökre 730, péntekre pedig 664 centiméterre húzódik vissza.
Demszky Gábor főpolgármester tudatta: az áradás miatt vasárnap este le kellett zárni a budai és a pesti rakpartot, azokat ugyanis tegnapra elöntötte a víz. A rakpart lezárása miatt tegnap óriási közlekedési dugók alakultak ki a városban. – Mivel szombatnál hamarabb nem tudjuk megnyitni a rakpartot, kérek mindenkit, hogy a tömegközlekedési eszközöket használja az autók helyett – közölte Demszky Gábor. Ismertetése szerint a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt.-nek legalább egy napba telik, míg az iszaptól és a törmeléktől megtisztítja az utat.
A III. kerületi hullámtérben lévő nyaralóknál kétszáz ember dolgozik az épületek megvédésén, eddig több mint négyezer homokzsákot helyeztek el. A XIII. kerületben a Meder utcánál és a Népszigetnél ugyancsak homokzsákokkal erősítik meg a veszélyeztetett szakaszokat.
A Fővárosi Csatornázási Művek Rt. még pénteken megkezdte a védekezést. A Fővárosi Vízművek Rt. jelentése szerint Budapest vízellátása nincs veszélyben, így vízkorlátozásra nincs szükség. Az rt. néhány vízkiemelő telepét le kellett zárni, mert azokat elöntötte a Duna, helyettük más kutakat helyeztek üzembe. Az elöntött kutakat csak motorcsónakkal tudják megközelíteni. Bár egyelőre nem kellett használni, de készenlétben áll egy biztonsági klórozó berendezés is, hogy a víz fertőtlenítéséről szükség esetén gondoskodni tudjanak.
A sajtótájékoztatón elhangzott: a Duna partján lévő lakóházak biztonságban vannak, azokat a folyó csak akkor öntené el, ha az előrejelzettnél egy méterrel magasabb szinten tetőzne az ár. Csak ebben az esetben kellene leállítani a 2-es villamost is.
A rakpartról vasárnap este elszállították azokat az autókat, amelyek az árvízveszélyes szakaszon parkoltak. Tulajdonosaik a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. 210-0573-as központi ügyeleti telefonszámán érdeklődhetnek.
Nagy László, az Országos Vízügyi Főigazgatóság főtanácsosa szerint a 778 centiméteres vízmagasság az előző száz év jégmentes árvizeit leszámítva az ötödik-hetedik legnagyobb árhullám lesz a budapesti árvíztörténelemben.
Szilágyi Mihály, a Fővárosi Csatornázási Művek árvízvédelmi osztályvezetője és a budapesti operatív árvédelmi törzs vezetője lapunknak elmondta: a fővárosi árvízvédelmi vonalon háromszintű védekezés folyik. Ez az elsőrendű árvízvédelmi fővédvonal mentén, az első fokú árvízvédelmi készültség hatálya alá eső szakaszon huszonnégy órás figyelőszolgálatot, míg a másodfokú árvízvédelmi készültségi szint hatálya alá eső szakaszokon a figyelőszolgálatra való felkészülést jelenti. Ezzel párhuzamosan a védvonalat megszakító műtárgyak, áttörési pontok elzárását végzik el homokzsákokkal, gerendákkal, hogy megakadályozzák a víz viszszafolyását. A harmadik feladat a gátak mögött felgyülemlő szennyvíz és csapadékvíz visszaemelése lesz, amelyet 87 szivattyútelep beüzemelésével végeznek el. A rendes üzemmeneten kívül, amely az átszivárgott szennyvíz eltávolítását jelenti, további száz fő, a teljes árvízvédelmi állomány vesz részt a munkában. Egyetlen kritikus szakaszról beszélhetünk árvízvédelmi szempontból a Duna budai szakaszán: a III. kerületi Királyok útja mellett, a Duna hullámterébe szabálytalanul épült csónakházak biztonságáról a III. kerület önkormányzata és a helyi polgári védelem gondoskodik.
A Római-parton jelenleg a hullámtéren belül van a víz – nyilatkozta lapunknak Tarlós István, Óbuda-Békásmegyer polgármestere. Elmondta: az úgynevezett nyúlgáton kívül élők megnyugodhatnak, s az azon belüliek védelmére mindent megtesz az önkormányzat. – Több tízezer homokzsákot használunk fel a védekezéshez, és a polgári védelem kerületben működő budapesti parancsnoksága mellett a speciális barlangmentő szolgálat is segítséget ad nekünk – húzta alá a polgármester, aki szerint a főváros hibázott, hogy – kötelezettsége ellenére – a mai napig nem építette meg Budapest új gátjait.
Tegnap a délutáni órákban, a Duna magas vízállása miatt a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht. munkatársai lezárták a 11-es út Visegrád és Dömös közötti szakaszát, valamint a Szentendrei-szigeten a Tahitótfalut Kisoroszival összekötő utat. Az útburkolaton álló 10-40 centiméteres víz miatt vált balesetveszélyessé a közlekedés, mert nem látszódik a burkolat széle. Az arra közlekedők a kihelyezett jelzéseket vegyék komolyan, ne hajtsanak a veszélyeztetett területre. Kerülőútként Dömös felé a 10-es utat ajánlják Budapest és Esztergom között. Kisoroszi felé nincsen ajánlható kerülőút.
Hamis bankjegyek áraszthatják el az országot
