Modernek és kortársak címmel rendezte sorrendben 262. árverését Hamburgban a bajor Ketterer árverési ház. Északi filiáléján két menetben ezernél is több tétel került kalapács alá, és ebből, ahogyan azt már az utóbbi években megszokhattuk, majdnem kéttucatnyi volt magyar művésztől való. A licitálás sorát követve említhetjük elsőként az 1924-ben Cinkotán született, majd külföldre került és német földön élő Esteban Fekete 1958-as tusrajzát egy hölgyről, aki fejét összekulcsolt kezére hajtja. A szignált és datált egyedi lapot dedikálással is ellátta, mégsem keltett érdeklődést 306 euróért. Annál sikeresebb volt viszont a folytatás! Akárcsak a Ketterer Kunst előző, müncheni aukcióján, itt sem hiányzott ugyanis Kádár Béla (1877–1955) olajképe kartonon, amelyik egy bécsi galériástól került a hamburgi árverésre. A Holdfényes táj szürrealista épületelemei között szerelmespár álldogál egy fa árnyékában. A 2556 euróra tartott művet 3233 euróért adták tovább.
A fotók kínálatában tallózva bukkanhattunk Moholy-Nagy Lászlótól (1895– 1946), a Bauhaus amerikai emigrációban elhunyt, világhírű tagjától két tételben elosztott, összesen kilenc fényképre. Ezek közül az egyik, hat darabból álló tételben egy helyi vonatkozású is akadt: Hamburg Thälmannra szavaz címmel. Az 1925–31 között készült eredeti zselatin-ezüst levonatok alapján másolt 1994-es kópiákat a Griffelkunst Verlag kiadásában Hattula Moholy-Nagy hitelesítette és hagyatéki pecséttel is ellátta hátoldalán, mégsem érte el 613 eurós becsértékét, hanem lejjebbről indítva, 476 euróért értékesítették. Szintén a hagyatékból való volt másik három fotográfia – azonos adatokkal és szintén különféle motívumokkal, 230 euró helyett 188 eurós leütési árral. Korábban sikertelenül szerepelt a Ketterer hamburgi árverésén az erdélyi Tordán 1907-ben született, Etienne Hajduként Párizsban híressé vált szobrászművész, egyik 1962-es előtanulmánya gouache technikával készült egy elvont plasztikájához. Most a szignált és datált lap 1278 eurós kikiáltási árát hozta.
Korábbi ismerősünk lehetett az előző, hamburgi Ketterer-árverésről a Kalocsán 1912-ben született és a francia fővárosban elhunyt Schöffer Miklós – Nicolas Schöffer egyik jellegzetesen elegáns, 1969-es „miniszobra” ezüstözött fémlapokból, mértaniasan absztrakt formákban kivágva és motorral ellátva, a párizsi Denise René Galéria kiadásában. A korlátlan példányszámban forgalmazott, sötét műanyag talapzaton álló és máig is működőképes, arasznyi mobilplasztikáért – sajnos – most sem adták meg az előzetesen kalkulált 306 eurót. Örömmel előlegezhetjük meg viszont, hogy kor- és pályatársa, Pécsről a „fény városába” elszármazott és ott világraszóló sikert aratott Victor Vasarely (1908–1997) tucatnyi tételéből csak négy maradt vissza, ezzel is igazolván az utóbbi esztendők obligát trendsorozatát, legalábbis a Ketterer árverésein.
Bemelegítésül visszamaradt ugyan a drapp alapon fekete négyzetekből komponált, 1970-es Eridan multiplika 715 euróért a svájci Neuchatelben székelő Griffon kivitelezésében, a félszázas szériából, de aztán sorjában elkelt hét tétel egyfolytában. A körökkel és kockákkal variált, tarka Hexa V. 1973-as, színes szerigráfiáért 306 euró helyett 246-ot adtak, míg egy másik, nagyjából hasonló geometrikus kompozícióért 357 eurós elvárás mellett 311-et. Egy arany-barna-narancs árnyalatokban fekete kontúrokkal rajzolt gömbformáért – azonos technikával – 255 euró helyett 293-at fizettek, míg egy zöldeskék tónusokban tartott társáért 306 helyett 317-et. Tojásszínű velinlapon egy puritán mértani nyomat feketével 357 euró helyett 370-et kóstált, egy hasonló példányt azonos becsár mellett csak 329-ért értékesítettek. A harsány Harlekinért viszont 613 euró helyett 705-öt is megajánlottak a licitálás hevében. Befejezésül három, egymástól teljesen különböző Vasarely-grafika is visszamaradt. Egy fekete-fehér, raszteres és sokszínű szerigráfiáért senki sem adott 409, illetve 613 eurót, akárcsak egy intenzív koloritban lángoló, 1986-os litográfiai albumért – hat lappal –, amelyik Kornis tulipános periódusára emlékeztette a magyar érdeklődőt, és kétszáz számozott szignált példányban hozták forgalomba annak idején, most pedig 1124 eurót sokallottak érte a Ketterer hamburgi árverésén.
A háború beszüntetéséért és a túszok szabadon bocsátásáért szólaltak fel keresztény egyházi vezetők Gázában
