Mosószer a Sixtus-kápolnában

Molnár Tamás prof.
2002. 03. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Léteznek olyan ügyek is agyonreklámozott világunkban, amelyekben valódi kultúrértékek képezik a vita tárgyát. Ilyen vita jelenleg a Róma, Firenze és New York háromszögben zajlik, de kiterjed a művészet minden ágára és mindazokra a művekre – a piramisoktól a kambodzsai Angkor Vatig –, amelyeket az idő múlása megviselt. A kérdés, restaurálni kell ezeket, itt-ott javítgatni, vagy eredeti állapotukban meghagyni? A kérdés és a kérdésre adott válaszok túlmutatnak a jelenkoron, érintik a művészetfilozófiát, és azon is túl, az idő problematikáját: mi a kapcsolatunk mint egyénnek és közösségnek azzal, amit az ember alkot, maradandónak, sőt örökkévalónak szán, és ami mégis elkopik, elporlad, lassan megsemmisül?
A kérdés két évtizeddel ezelőtt került ismét felszínre, mikor egy japán televíziós társaság alkut ajánlott a Vatikán művészeti bizottságának: Japán hajlandó a Sixtus-kápolna teljes restaurálását pénzügyileg fedezni, de ennek fejében a munkálatokat filmre vehetik, és a filmet kereskedelmi forgalomban bárhol bemutathatják. Nem ismerem a szerződés részleteit, tény az, hogy a restaurátorok elkezdték a munkát, ami persze nem kerülte el a művészivilág óvó figyelmét. Nem kevesebbről volt szó, mint Michelangelo legnagyobb alkotásáról, amely fél évezred óta a katolicizmus művészi központja, zarándokok és turisták itáliai végcélja. Tömérdek anekdota is fűződik a festő-szobrász-építész remekművéhez, amint hangosan veszekedett II. Gyula pápával, megbízójával, aki őt siettette, de akinek a mester ellenállt. A kápolna freskói végül elkészültek (XVI. század első évtizedei), a világ azóta is látogatja, csodálja őket, és áhítattal mérlegeli az illő félhomályban azt, amit persze alig lát, nyakát meresztve. Mindegy, mondhatnánk, a szakrális tárgynak jót tesz a homály; különben is, így látta a kápolna belsejét Michelangelo, a pápa és kortársaik is.
Még be sem fejeződtek a restaurátorok munkái, mikor az első látogató szakemberek kifejezést adtak mind erősebb kritikájuknak. Ez főleg Fabricio Mancinelli ellen irányult, aki a munkálatokat vezette, és akinek megvolt a saját tábora, szemben a New York-i Columbia Egyetem professzorával, James Beckkel. Ez utóbbi szintén maga köré gyűjtött tucatnyi kritikust (e sorok írója köztük van).
Összegezzük a két álláspontot: Mancinelli azon a véleményen volt, hogy a kápolna festményeit meg kell menteni az „idő vasfogától”, visszaállítani úgy, ahogy azt Michelangelo látta. Lekaparni a párát, a lámpások által hagyott kormot, a látogatók által hagyott nyomokat. James Beck és társai ezzel szembehelyezik azt a felfogást, hogy a művész előre tudta, hogy alkotása megszenvedi majd az idő múlását, bár azt nem gondolhatta, hogy ötszáz évvel később akad majd restauráló, aki követi saját korának ízlését, és poszterszínekben festi át a mester nüánszait. Mert ez a kritika lényege: Mancinelli és kollégái erős kemikáliákat használtak, és a modern, Broadway-stílust követték, tetszeni akartak a japán televíziós társaságnak és a bámuló tömegnek, amely a rikító sárgát, kéket, vöröset Michelangelo zsenije fölé helyezi.
Menjünk tovább, hiszen a restaurációról általában beszélünk, a Sixtus-kápolna előtt és után. Az Art Watch szerint (Beck bizottságának hivatalos neve) Mancinelli a művészi szempontokat feláldozta a látványosságnak, a vulgáris színeknek. Korunkban a gyorsaság a fontos, na meg a befolyó haszon, a jól hirdetett látogatottság. De arról is szó van, hogy illik respektálni az idő fogalmát, nem minden kétszáz vagy ötszáz évben újrakezdeni a művet és vele a történelmet. Mi lesz a Kheopsz-piramissal vagy a párizsi Notre-Dame-mal? Hiányzó köveik helyére plasztikpótlásokat öntenek majd?
Tehát nemcsak az épületekről beszélünk, hanem a történelemről is. Történelemellenes időkben élünk; alá kell vetnünk magunkat a pillanat felfogásának? Itt is kövessük a „népszerűség” elvét?
Szerencsére az időfelfogás már nem mindenben utánozza a modernséget. Az Art Watch (ismerjük el, nem valami csábító kifejezés!) kezd elfogadottá válni itáliai restaurátorok körében. Egyikük például, Seracino másképpen látja a dolgot, mint Mancinelli és kollégái. Érveik hasonlítanak a Beck professzoréihoz: nem szabad a jelen pillanatot egyedül érvényesnek tekinteni, és mindenekfölött nem szabad háztartási tisztítószereket alkalmazni a restaurálásnál. Az Art Watch International kezd sikereket elérni az „establishmenttel” szemben; egy, az Uffiziben lévő Leonardo da Vinci-festmény sokkal óvatosabb kezelésre vár, bár Beck professzor még nem érte el, hogy visszahívják a Metropolitan múzeum európai osztályába, ahonnan 15 évvel ezelőtt kizárták kritikái miatt. (Még talán eljön az idő, mikor a televízió – akár egy reklámban – egymás mellett mutatja majd a Sixtus-kápolna képeit: „előtte és utána”.)
Fabrizio Mancinelli hét évvel ezelőtt elhunyt. Nem feltétlenül állíthatjuk, hogy az új restaurátornemzedék másként látja feladatát. Létezik azonban olyan felfogás, amely óvni kívánja a múlt alkotásait, és ez a felfogás annak arányában erősödik, hogy a technológia önmagát a végső megoldásnak tartja, és az újdonság monopóliumát véli birtokolni. Sőt vannak olyanok is, akik a művészetekben találják a megújulás titkát, és az esztétikát helyezik a halványuló vallásosság helyébe. Az osztrák művészettörténész, Hans Sedlmayr írt erről a témáról cáfolhatatlan könyveket. Nem véletlen, hogy leánya neves restaurátor lett.
A Mancinelli–Beck vita ugyanakkor azt mutatja, hogy a művészeti restauráció/renováció ügye napirenden van, és ez pozitív fejlemény. Ugyanis Varsóban a háború utáni évek szintén felvetették a kérdést, vajon a teljes pusztítás (az óvárosról volt szó) következménye mi legyen: modern lakótelepek, vagy az óváros pontos reprodukciója? A második megoldást fogadták el, és ez a középkori remekmű ma régi szépségében pompázik. Az eredeti tervrajzok és a háború előtti fényképek segítségével minden tégla a helyén van, és beleillik a környezetbe. Ne tagadjuk azonban, hogy minden probléma más megoldást kíván: a Sixtus-kápolna szakrális tárgy, amelyben a modernizálók Michelangelo színeit és formáit nem képesek helyreállítani; a varsói óváros viszont élni kezdi életét a helyreállítást követően. Művészeti, de nem szakrális objektum. Ez a szembeállítás ízelítőt ad arról az olykor heves párbeszédről, amely remélhetően nem öncélú, hanem a szépséget szolgálja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.