A közép- és a kelet-európai államok gazdaságának erősödésével számol a Malév Rt. is, ez a folyamat egyben a regionális vállalkozását – a Malév Expresszt (MAx) – is jövedelmezővé teheti. A Malév a tavalyi 7,5 helyett 2,3 milliárd forint veszteséget tervez 2002-ben, jövőre pedig nullszaldót várnak – mondta el egy tegnapi sajtóbeszélgetésen Váradi József, a Malév Rt. vezérigazgatója. A Malév hat hónap alatt hozta létre a MAx-ot, amelynek gépei júliustól várhatóan Velencébe, Bolognába, Belgrádba, Temesvárra, Odesszába, Hamburgba és Stuttgartba közlekednek. Mint azt korábban megírtuk, a Malév két gépet rendelt meg e célra a kanadai Bombardiertől: a gépvásárlás költségeinek harminc százalékát (a CRJ 200-as piaci ára 18 millió dollár) a Malév finanszírozza, a többit pedig – tízéves hitel formájában – egy bankkonzorcium nyújtja. Váradi József elmondta: a Malév önrészéhez a tulajdonos ÁPV Rt. egymilliárd forintos kölcsönt ad, a légitársaság pedig eszközparkjának (többnyire hajtóműveinek) értékesítéséből biztosítja a rá eső részt. A vállalkozás, számításaik szerint a gépek hetvenszázalékos kihasználtságakor lesz nyereséges – tette hozzá Váradi.
A Malév Rt. tavaly kezdte el átalakítási programját, 2003-ra várják, hogy veszteség nélkül működik a cég. Váradi József elmondta ugyanakkor azt is, hogy a hosszú távú működés érdekében, a veszteségtermelés megállítása után rendezni kell a tulajdonosnak a cég tőkehelyzetét, ebbe tartozik a flotta bővítése is. Lapunk kérdésére válaszolva közölte: bízik a Ferihegyi repülőtér fejlődésében és térségi szerepének emelkedésében, ez azonban elképzelhetetlen az infrastruktúra jelentős fejlesztése – például a gépeket fogadó terminálok mennyiségének növelése – nélkül.
Nyolcvanöt éve tért vissza Észak-Erdély
