Tartható a november végi átadási határidő

Néhány napja ismeretesek az autópálya-építés 2001. évi teljesítéseire vonatkozó adatok – tudtuk meg Farkas Lászlótól, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettesétől, az Út-Híd Igazgatóság vezetőjétől. Mint fogalmaz, harmincöt éves pályafutása alatt Magyarországon a mostanihoz hasonló méretű autópálya-építő programmal nem találkozott.

Hanczár János
2002. 03. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az autópálya-építési program 2000 őszén kezdődött. Tavaly 65 kilométeres autópályán, 20 kilométeres autóúton és 93 kilométeres pályarekonstrukciós munkán dolgoztak az építők. A szakember szerint tartható a 2002. november 30-i átadási határidő.
A tavalyelőtti kezdetkor a Magyar Autópálya-építő Konzorcium három, a Magyar Hídépítő Konzorcium pedig két szerződést kötött – emlékeztet a vezérigazgató-helyettes. Farkas László azonban nem választja szét ezeket a szerződéseket, mert az elvégzendő munka valójában három projektet jelent. Az első az M3-as autópálya Füzesabony–Polgár közötti szakaszára vonatkozik, beletartozik az oszlári Tisza-híd és környezetvédelmi beruházásként a mocsárréti híd. Emellett a miskolci autópálya öt kilométeres szakasza, valamint egy ideiglenes bekötés a 3-as főközlekedési útról Emődnél. Ezt a szakaszt 2002. november 30-án kell forgalomba helyezni, műszaki készültsége decemberben hetvenszázalékos volt. Azóta főleg a hidakon volt jelentősebb előrehaladás, az utakon azonban az időjárás csak a napokban tette lehetővé a munka elkezdését. A közmunkák nagyrészt elkészültek, és a pályaszerkezet is jelentős hosszon rákerült az úttestre. Egy 30 kilométeres szakaszon már csak a kopó réteg terítése van hátra, ott jelenleg az úgynevezett felöltöztetési munkálatokat végzik. Ez a humuszolást, a növénytelepítést, a szalagkorlátok elhelyezését és a víztelenítési munkák befejezését jelenti.
Az M3-as autópályán a Tisza-hídon kívül minden egyes alul- és felüljáróra felkerültek a hídgerendák, kéttucatnyi műtárgyon a szigetelést is elvégezték. A Tisza-hídon az acélszerkezet decemberi beúsztatása után elkezdődött a vasbeton pályalemez építése. Farkas László úgy látja, hogy a november 30-i forgalomba helyezésnek itt sem lesz akadálya. Mint fogalmaz: a szakemberek tudják a dolgukat. Reményeik szerint még ebben a hónapban elkezdik az M3-ashoz csatlakozó útszakasz építését, amely Miskolcot és az agglomerációt köti be a gyorsforgalmi úthálózatba.
Az M7-es átadási határideje ugyancsak idén november 30. Az a feladatuk, hogy addig a 17. kilométerkőtől – az M0-s csatlakozásától – egészen a Zamárdinál lévő 110-es szelvényig a teljes pályát rekonstruálják. Ezen belül Aliga és Zamárdi között a hiányzó jobb pályát is meg kell építeniük. Az építés első üteme tavaly novemberben elkészült, és átadták a jobb pálya Aligáig tartó rekonstruált szakaszát. Idén április 30-ig forgalomba helyezik az Aliga és Zamárdi közötti jobb pályatestet, amelyen nyolc új hidat kellett építeniük. Köztük volt a jelentős műtárgynak számító Sió-csatorna fölötti híd is. Az említett műtárgyakon – köszönhetően a februári, viszonylag jó időjárási viszonyoknak – a pályalemez-szigetelések is elkészültek. Jelenleg a hidakhoz csatlakozó burkolati rétegeket építik, március 18. után pedig az aszfaltgépláncok is elindulhatnak. E hónap 5-én átvették a bal pálya munkaterületét, ahol jelenleg a forgalom elterelésével kapcsolatos feladatokat végzik. Az első fél évben öt helyen zárják le a pályát, az év második felére pedig olyan forgalomterelési tervet dolgozott ki a Nemzeti Autópálya Rt., amelynek köszönhetően július–augusztusban, a balatoni nyári szezon idején az előző évinél sokkal kevesebb szakaszt kell lezárniuk. Terveik szerint szeptembertől ismét felgyorsulhat az építkezés üteme.
A vezérigazgató-helyettes szerint a pályarekonstrukciót és a hozzá tartozó 89 híd felújítását az eredeti határidőig be tudják fejezni.
A harmadik jelentős munkájuk a szekszárdi Duna-híd és a hozzá tartozó húsz kilométernyi autóút megépítése. Ez Baja és a dunaföldvári híd között újabb átkelési lehetőséget teremt a Dunán. Itt a Magyar Autópálya-építő Konzorcium és a Magyar Hídépítő Konzorcium 2000 és 2001 augusztusa között elvégezte a terveztetési munkát, tavaly szeptemberben megkezdődött a kivitelezés. A hídépítés nagyon jó ütemben halad, a múlt évben elkészült az összes tartócölöp, beleértve azt az 56 darabot is, amelyet a Duna medrébe kellett lefúrniuk. Állnak a bal oldali ártéri pillérek, szerelik rajtuk az acélszerkezeteket. Emellett napokon belül elkészül az egyik mederpillér, és hozzáfognak a másodikhoz is. Farkas László úgy véli, az első nagyobb hídelem beúsztatása és beemelése április közepén megtörténhet.
A készülő autóúttal kapcsolatban elmondja: március eleje óta folyik a 6-os út közelében lévő vasútvonal feletti híd és a hozzá tartozó töltés építése. A munka átadási határideje 2003 közepe. Idén a munkáknak nyolcvan-nyolcvanöt százalékos készültségi fokot kell elérniük, és a következő fél évben átadhatják ezt az útszakaszt is a hozzá tartozó építményekkel együtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.