Az autópálya-építési program 2000 őszén kezdődött. Tavaly 65 kilométeres autópályán, 20 kilométeres autóúton és 93 kilométeres pályarekonstrukciós munkán dolgoztak az építők. A szakember szerint tartható a 2002. november 30-i átadási határidő.
A tavalyelőtti kezdetkor a Magyar Autópálya-építő Konzorcium három, a Magyar Hídépítő Konzorcium pedig két szerződést kötött – emlékeztet a vezérigazgató-helyettes. Farkas László azonban nem választja szét ezeket a szerződéseket, mert az elvégzendő munka valójában három projektet jelent. Az első az M3-as autópálya Füzesabony–Polgár közötti szakaszára vonatkozik, beletartozik az oszlári Tisza-híd és környezetvédelmi beruházásként a mocsárréti híd. Emellett a miskolci autópálya öt kilométeres szakasza, valamint egy ideiglenes bekötés a 3-as főközlekedési útról Emődnél. Ezt a szakaszt 2002. november 30-án kell forgalomba helyezni, műszaki készültsége decemberben hetvenszázalékos volt. Azóta főleg a hidakon volt jelentősebb előrehaladás, az utakon azonban az időjárás csak a napokban tette lehetővé a munka elkezdését. A közmunkák nagyrészt elkészültek, és a pályaszerkezet is jelentős hosszon rákerült az úttestre. Egy 30 kilométeres szakaszon már csak a kopó réteg terítése van hátra, ott jelenleg az úgynevezett felöltöztetési munkálatokat végzik. Ez a humuszolást, a növénytelepítést, a szalagkorlátok elhelyezését és a víztelenítési munkák befejezését jelenti.
Az M3-as autópályán a Tisza-hídon kívül minden egyes alul- és felüljáróra felkerültek a hídgerendák, kéttucatnyi műtárgyon a szigetelést is elvégezték. A Tisza-hídon az acélszerkezet decemberi beúsztatása után elkezdődött a vasbeton pályalemez építése. Farkas László úgy látja, hogy a november 30-i forgalomba helyezésnek itt sem lesz akadálya. Mint fogalmaz: a szakemberek tudják a dolgukat. Reményeik szerint még ebben a hónapban elkezdik az M3-ashoz csatlakozó útszakasz építését, amely Miskolcot és az agglomerációt köti be a gyorsforgalmi úthálózatba.
Az M7-es átadási határideje ugyancsak idén november 30. Az a feladatuk, hogy addig a 17. kilométerkőtől – az M0-s csatlakozásától – egészen a Zamárdinál lévő 110-es szelvényig a teljes pályát rekonstruálják. Ezen belül Aliga és Zamárdi között a hiányzó jobb pályát is meg kell építeniük. Az építés első üteme tavaly novemberben elkészült, és átadták a jobb pálya Aligáig tartó rekonstruált szakaszát. Idén április 30-ig forgalomba helyezik az Aliga és Zamárdi közötti jobb pályatestet, amelyen nyolc új hidat kellett építeniük. Köztük volt a jelentős műtárgynak számító Sió-csatorna fölötti híd is. Az említett műtárgyakon – köszönhetően a februári, viszonylag jó időjárási viszonyoknak – a pályalemez-szigetelések is elkészültek. Jelenleg a hidakhoz csatlakozó burkolati rétegeket építik, március 18. után pedig az aszfaltgépláncok is elindulhatnak. E hónap 5-én átvették a bal pálya munkaterületét, ahol jelenleg a forgalom elterelésével kapcsolatos feladatokat végzik. Az első fél évben öt helyen zárják le a pályát, az év második felére pedig olyan forgalomterelési tervet dolgozott ki a Nemzeti Autópálya Rt., amelynek köszönhetően július–augusztusban, a balatoni nyári szezon idején az előző évinél sokkal kevesebb szakaszt kell lezárniuk. Terveik szerint szeptembertől ismét felgyorsulhat az építkezés üteme.
A vezérigazgató-helyettes szerint a pályarekonstrukciót és a hozzá tartozó 89 híd felújítását az eredeti határidőig be tudják fejezni.
A harmadik jelentős munkájuk a szekszárdi Duna-híd és a hozzá tartozó húsz kilométernyi autóút megépítése. Ez Baja és a dunaföldvári híd között újabb átkelési lehetőséget teremt a Dunán. Itt a Magyar Autópálya-építő Konzorcium és a Magyar Hídépítő Konzorcium 2000 és 2001 augusztusa között elvégezte a terveztetési munkát, tavaly szeptemberben megkezdődött a kivitelezés. A hídépítés nagyon jó ütemben halad, a múlt évben elkészült az összes tartócölöp, beleértve azt az 56 darabot is, amelyet a Duna medrébe kellett lefúrniuk. Állnak a bal oldali ártéri pillérek, szerelik rajtuk az acélszerkezeteket. Emellett napokon belül elkészül az egyik mederpillér, és hozzáfognak a másodikhoz is. Farkas László úgy véli, az első nagyobb hídelem beúsztatása és beemelése április közepén megtörténhet.
A készülő autóúttal kapcsolatban elmondja: március eleje óta folyik a 6-os út közelében lévő vasútvonal feletti híd és a hozzá tartozó töltés építése. A munka átadási határideje 2003 közepe. Idén a munkáknak nyolcvan-nyolcvanöt százalékos készültségi fokot kell elérniük, és a következő fél évben átadhatják ezt az útszakaszt is a hozzá tartozó építményekkel együtt.
Egyre több közpénzt nyelnek el az NGO-k Ausztriában
