Mit ér a tökéletes technika, ha nincs, aki élvezze? Ezen gondolat jegyében a Toyota átfogó, hosszú távú környezetvédelmi offenzívát hirdetett meg a genfi autószalonon. A program célja, hogy piacképes, sorozatgyártásra alkalmas alternatív hajtásmódokat, valamint a hagyományos motorok károsanyag-kibocsátását csökkentő technológiákat fejleszszenek ki.
Ilyen ambiciózus célt természetesen nem lehet egyik napról a másikra elérni. A Toyota immár tíz éve kísérletezik a tökéletesen tiszta üzemű üzemanyagcellával, amely hidrogén bontásából nyeri energiáját, égésterméke pedig tiszta víz. A hidrogénüzemű motor tehát egyáltalán nem bocsát ki káros anyagot, ráadásul hatásfoka háromszorosa a hagyományos benzinmotorokénak, és menetteljesítménye sem marad el azoké mögött.
A rendszert már a közutakon tesztelik. A Toyota kísérleti flottája hét darab FHCV (Fuel Cell Hybrid Vehicle, azaz üzemanyagcellás hibrid) járműből áll, a tapasztalatok pedig igen ígéretesek: nem elképzelhetetlen, hogy egy-két éven belül kereskedelmi forgalomba kerülhet a jövő technológiájával felszerelt sportos haszonjármű, az FCHV–4.
A nullaemissziójú hajtásmód elterjedésének alapvető feltétele, hogy a vásárlók ugyanolyan könynyedén hozzájuthassanak az üzemanyagként szolgáló hidrogénhez, mint a benzinhez vagy gázolajhoz. Mivel azonban a hidrogéntöltő állomások kiépítése igen költséges és hosszadalmas feladat, a Toyota áthidaló megoldást dolgozott ki. Ikertestvérével szemben az FCHV–5 nem nagy nyomású tartályban tárolja a külső forrásból felvett folyékony hidrogént, hanem a gyár saját fejlesztésű fedélzeti reformerében (átalakítójában), menet közben állítja azt elő alacsony kéntartalmú, tiszta szénhidrogén alapú üzemanyagból – ez utóbbit egyébként is a környezetbarát motorizáció kulcskérdésének tekinti a Toyota, és minden lehetséges fórumon sürgeti bevezetését. Az FCHV–5 jelenleg tesztpályákon rója próbaköreit, ám hamarosan készen állhat arra, hogy közúti forgalomban bizonyítsa életképességét.
A teljesen környezetkímélő hajtás tehát egyelőre a jövő zenéje, bármilyen közeli is ez a jövő. Ezért a Toyota a hagyományos belső égésű motorok emissziójának is hadat üzent. Intelligens szelepvezérlési rendszere, a VVT-i nemcsak a motorok teljesítményére van jótékony hatással, de a fogyasztást is jelentősen mérsékli. A gyár modern, közvetlen befecskendezéses D–4D dízelmotorjaiban alkalmazott technológia eleve alacsony szintre csökkenti a környezetet károsító szilárd és gáznemű anyagok kibocsátását, legújabb fejlesztésük, a különleges részecske- és nitrogénoxid-szint csökkentő rendszer (DPNR) pedig ezen szennyezés további 80 százalékos mérséklését teszi lehetővé. Hamarosan hatvan darab, DPNR-rel felszerelt Avensis D–4D modell kezdi meg tizennyolc hónapon át tartó európai próbaútját, megtéve az első lépést a valóban tiszta dízelmotorok irányába.
Mindazonáltal a Toyota környezetvédelem terén elért eddigi legnagyobb eredménye, hogy megépítette és ötödik éve forgalmazza világszerte a Priust. A sorozatban gyártott benzin-elektromos üzemű hibrid személyautó piaci fogadtatása minden várakozást felülmúlt: tavaly például háromszor annyi Priust adtak el az Egyesült Államokban, mint egy évvel korábban. Ugyancsak ennek a forradalmi modellnek köszönhető, hogy a Toyota 1999-ben első és a mai napig egyetlen autógyártóként elnyerte az ENSZ „Global 500” környezetvédelmi díját. A piaci és szakmai elismerések alapján a Toyota úgy döntött, 2005-ig megtízszerezi hibrid üzemű modelljeinek gyártását.
Nőhet a szürkegazdaság és erősödhet a kivándorlás a Tisza programja szerint
