Főként Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér, valamint a kisebb forgalmú kelet- és nyugat-európai légikikötők között kíván utasokat szállítani a Malév Expressz a két jettel. Ezek a gépek – a Malév tájékoztatása szerint – ugyanis alkalmasak arra, hogy alacsony fenntartási költségeik és méretükből adódó optimális fogyasztásuk révén naponta több alkalommal repüljenek rövid távolságokon is, és utasokat szállítsanak a Malév európai, illetve transzatlanti járataihoz. Amenynyiben – a külföldi tapasztalatok is alátámasztják – az úgynevezett „ráhordó módszer” beválik, a Malévnek jelentősen növekedhetnek a bevételei a hosszabb távú járatok kedvező kihasználtsága miatt. A beruházással a légitársaság egyben erősíteni kívánja piaci pozícióit egy globális szövetségi rendszerben, hiszen így egy potenciális partner számára javul a közép-európai piac elérhetősége.
Mint azt korábban a jetek beszerzésével kapcsolatban megírtuk, a Malév hosszú ideje tervezi regionális forgalom lebonyolítására alkalmas flotta beszerzését, hiszen ez egy olyan a piaci szegmens, ahol hasonló méretű és adottságú légitársaság viszonylag kis beruházással komoly bevételekre tehet szert. Eddig a Malév nem rendelkezett megfelelő flottával, hiszen az általuk használt legkisebb, hetvenszemélyes gépeket sem erre a feladatra tervezték. Regionális repülésre alkalmas gépparkkal valamennyi jól működő légitársaság rendelkezik, az osztrák AUA például tíz éve tart fenn ilyen jellegű forgalmat, és ez a vállalkozása eddig sikeresnek bizonyult.
Az első gép június, a másik július végén érkezik, ezen kívül hat gépre hároméves opciós jogot szerzett a cég. Információk szerint elsősorban a környező államok, illetve Olaszország északon fekvő nagyobb városainak elérése szerepel kezdetben a tervek között. A Malév több repülőgépgyártóval folytatott tárgyalásokat a jetek beszerzéséről, az utolsó körben két cég közül döntöttek a Bombardier javára. A költségek harminc százalékát a Malév Rt. finanszírozza, hetven százalékát pedig egy bankkonzorcium nyújtja – a Magyar Export-Import Bank Rt., a Kereskedelmi és Hitelbank Rt., a KBC Finance Ireland – hitel formájában. A gépeket jelzálog terheli.
A CRJ 200 ER főbb adatai
Utasférőhelyek száma: 50
Hatótávolság: 3200 km
Maximális sebesség: 800 km/h
Maximális felszállósúly: 23 tonna
Forrás: Malév Rt. és www.bombardier.com
Szánalmas: Az ukránok amiatt kritizálják hazánkat, amit ők maguk is csinálnak
