Ünnep, forr a dal

Temesi Ferenc
2002. 03. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ünnep
1970-ben, miután megírtam a Tündér utcai irodalomban korszakváltást hozó „lenintől lennonig” címezetű nemversemet meg néhány az évre rendelt novellát, Aprólék címmel aprókat kezdtem írni, olyan másodperceseket. Egyiküknek az állt az élén:
Ünnep
Csipás reggel, hosszú sor a kassza előtt. A pénztárosnő kinyitja a televonalkázott könyvet.
Hányadika van ma, kérdezi.
A fröccsre, féldecire áhítozók sora megbomlik. Végre egy illető, aki egy PETŐFIT ÁBRÁZOLÓ, ZÖLD SZÍNŰ, gyűrött tízforintost szorongat, kiböki:
Izé, na. Tizenötödike.
Helyeslő moraj, tényleg, jól mondja, hát persze, annyi van.
És a pénztárosnő szép, kerek betűkkel a margóra írja:
márc. 15.

A nagybetűvel írt szövegrész, a Por című regényem harmadik, javított kiadásában szereplő toldás. Miért, miért?, kérditek jó honjaim. Hát azért, mert a mai és a holnapi gyerekeknek tudniok kéne, milyen volt a régi, cucilista tízforintos. A maiak már csak a tízforintos érmét ismerik, a holnapiak meg már csak az eurót fogják.
Honnan is tudnák különben, milyen volt egy olyan országban élni, amelyben a magyar ünnepek szertartásrendjében a legnagyobbat, a világ magyarjai körében hovatartozás nélkül mindig is megünnepeltet a legjobban félte a szöcjelista demokránciának csúfolt vasbeton rend. Milyen ország lehetett az, amelynek kormánya félt a nemzet ünnepétől? Amelyen muszáj volt dolgozni, de április 4-én, a ruszki invázió győzelmének napján nem. Hogy ’56 vérzivatara után újra piros betűvel írták a naptárban a számot, de csak a diákoknak volt szünet. Honnét is tudnák a jövő magyarjai, ha nem hagyunk róla nyomot, hogy ezeknek a napoknak a délelőtti, déli óráiban, amikor a gyülekezéstől legjobban kellett tartani, a mozikban sem látható, ha kell, amerikai sikerfilmekkel tartották otthon, a tévé előtt az iskolásokat a hatalom technikusai. Honnan sejthetnék, hogy ha a belvárosban kettesével járó, hasig érő kokárdát viselő embereket láttunk, biztosak lehettünk benne, hogy titkosrendőrökkel van dolgunk? Hogy már azért is elvihettek a lélek hóhérjai, ha nem a hivatalos (évente változtatott formájú, fém) kokárdát viselte az ember, hanem egy házilagos kivitelezésűt, és pont a hivatásos tüntetők mellett vitt el az útja? Hogy ezért kirúghatták a munkahelyéről, kicsaphatták az ország összes egyeteméről, gimnáziumából? Ahol egy regényíró (Por) örült, hogy becsempészhette a szövegbe, hogy „56 db 48-as zászlóért” cserébe. Vagyis hogy ’56 ’48. És a szerkesztő is örült, mert történelmi tény, hogy a ruszkik Rákosiért cserébe pont anynyi szabadságharcos honvédzászlót adtak cserébe, és így a főnökök is szemet hunytak fölötte? Hogy volt március 15., amikor a tüntető tömeget csapdába ejtették a Lánchídon, és zuhogtak a gumibotok repültek a személyi igazolványok a Dunába? Amikor már a fiamat is elvittem, és a Felszab térnél (ami már nekünk így neveztetik örökre) feltettem őt, aki kisfiú volt még, a metrólejárat párkányára, hogy lássa, a menet vége még be se fordult a Múzeum körút felől? Hogy lássa: mennyien vagyunk!

Forr a dal
Hogy a forradalom szóval hányan visszaéltek e világon, teremtő Istenem! Ma minden „forradalmi”. A mosógép, az autó, a fürdőgatya, a frizura, a tetkó, a sütemény. Kádár-Csermanekék a kormányukat hívták így. Nekünk különben is többnyire csak felkeléseink voltak. Hogy miért? Ambrose Bierce szerint a felkelés nem más, mint sikertelen forradalom. Vagy egy levert, ami ugyanaz. A győztes forradalmárokból (lásd VI. [Hatodik] Lenin) államférfiak lesznek, a vesztesekből (lásd Kossuth, Batthyány vagy Nagy Imre) bűnözők.
A mi felkeléseink = forradalmaink szabadságharcok is egyben, németek, oroszok, vagy amikor olyan jól ment, mint 1848-ban, mind a kettő ellen. A forradalom mindenkor a múlt és jövő harca. Trockij et. szerint, aki hivatásos forradaloló volt, a forradalom művészet, amelynek szintén megvannak a maga szabályai. Például hogy különösebb fejfájás nélkül végezzünk az ellenforradalmi erőkkel. Hogy mi az ellenforradalmi? Hát, például az unalom. Az mindig az. Vagy például a tények.
Aztán, ne feledjük, egyetlen forradalom nem hozta közelebb az emberek közti egyenlőséget egy milliméterrel sem. Például a világ proletárjai – úgymond – a világ egyhatodán egyesültek. A koménisták le is vették a lábukról a láncot, és egy gyors mozdulattal a nyakuk köré tekerték. Ebben nagyok voltak, ismerjük el. A forradalom bürokraták és vaskalaposok kezébe került egyfelől, elgyávított és kussoltatott tömegek kezébe másfelől.
Az emberek azt szokták mondani, hogy a forradalmak hozzák a változásokat. Pedig 1848-ban is pont fordítva volt az Európa élvonalában küzdő országokban. A változások hozták a forradalmakat. A változások, amelyek először az emberekben érnek meg, és csak azután testesülnek meg tettekben. Csak ott lehet forradalom, ahol lelkiismeret van. A forradalmárok kicsit olyanok, mint az Úr, mindent a maguk képmására szeretnének, ha nem is megteremteni, de átformálni. A forradalom gyermekei hálátlanok, ezért a forradalomnak hálásnak kéne lennie.
A forradalmakat ugyan vannak, akik előkészítik, de eljönnek azok maguktól is. Egy forradalom olyan természetes, mint egy tölgy növése. Oka a gyökerekben rejtezik. Goethe írta valahol, hogy egy nagy revolúció sosem a nép, hanem a kormányzat bűne.
Minden ideig-óráig sikeres forradalom egy korhadt ajtót rugdos. Hát a mienk 1848–49-ben nem volt még annyira korhadt, miként azt a kozák dzsidák és a labancok kartácstüze, a börtönök mélye és az akasztófák magasa rövidesen megmutatta. Ahogy egy ostoba francia történész és politikus, Guizot mondotta, a forradalom szelleme, a lázadás szelleme élesen szemben áll a szabadság szellemével. Hogy pont egy franciának, aki hatvanéves volt 1848-ban, kellett ezt mondania! Szégyen. Bár vannak dolgok a franciákat illetően, amiken mi, magyarok már nemigen csodálkozhatunk.
Minden forradalom háromféle magatartást választ/ vált ki az emberekből:
Szerintem teljességgel lehetetlen!
Lehetséges, de nem éri meg az egész hajcihő.
Én mindig mondtam, hogy ragyogó ötlet.
Hát valahogy így. A nők többsége a romantikus filmekkel, könyvekkel ellentétben nem szereti a forradalmárokat. Az olyan férfiakat szereti inkább, akiknek hitele van a bankban, és nem késnek el az ünnepi ebédről. Krúdy például azt írta, hogy a forradalmak mindig a pékek miatt törnek ki.
Valójában az az igazság, hogy a forradalomnak jó álmodókra van szüksége. Akik nem felejtik el álmaikat. Nem emésztik magukat, dolgoznak inkább. Az aggódás rozsda a pengén. Nem a forradalom, a dörzsölés hozza le. A forradalom kifejezéssel vigyázni kell, különösen ebben a hazában, ahol a tiszavirág-életű forradalmak a megszokottak. Egy forradalom, miként Ortega Y Gasset megállapította, nem tart tovább tizenöt évnél. Ami egybeesik egy generáció felvirágzásával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.