Úrkoporsó

Száraz Miklós György
2002. 03. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szent Pál azt írja a korinthoszi egyháznak, hogy „ha Krisztus nem támad fel, nincs értelme a mi tanításunknak, és nincs értelme a hiteteknek sem”. Azért írja ezt, mert a feltámadás az alapja a megváltásba és az üdvözülésbe vetett hitnek. A feltámadás csodája a legerősebb bizonyítéka annak, hogy Krisztus Isten fia és küldötte volt.
Az öregember úgy mondja ezt, hogy először nem is vagyok biztos benne, vajon hozzám beszél-e. De hozzám kell szóljon, mert hiába forgolódok, csak ketten vagyunk a teremben. Töpörödött, borostás kis ember. Fémvázas, fatámlájú széken ül, egészen a falnál. Fehér műanyag gombos, kék köpenyben; amilyenben valaha a bolti eladók dolgoztak.
– Az úrkoporsó Jézus jelképes sírja. Valamikor a legnagyobb egyházi ünnepen, a húsvéti szertartáson használták. A jeruzsálemi Szent Sír-templom sír fölé emelt kis kápolnája volt minden úrkoporsó mintája. A máig legrégibbnek tartott Krisztus-koporsó a németországi Wienhausenben maradt fenn. Rendeltetésükből következően anyaguk többnyire fa volt, ezért csak mutatóba maradt belőlük néhány. A mi úrkoporsónkkal egykorú a salzburgi kórháztemplomé és a szászországi Chemnitz Jakab-templomé.
Nem néz rám. Mintha csak magamagának mondaná, a sárga parkettára szegezi a szemét.
– A mienket Garamszentbenedeken használták. A bencések templomában. Évszázadokon át mindig húsvét előtt három nappal gurították az oltár elé. Nem szemben, hanem hátoldalával állították a hívek felé. Mert a sírláda hátsó részén található az a faragott jelenet, mely a feltámadást jelképezi. Az üres sírhoz közeledő asszonyoknak az angyal felmutatja a feltámadás bizonyságául szolgáló halotti leplet.
Nem szólok semmit. Nem szeretem, ha rám tukmálják magukat a tárlatvezetők, teremőrök. Különösen nem, ha olyan helyen történik ez, ahol sokadszorra járok. És azt sem szeretem, hogy nem szeretem: hiszen honnan tudhatná ő, hogy hanyadszor járok én itt? Azt sem szeretem, ha nem néznek rám a hozzám beszélők. Hamisságot érzek benne.
– A galileai asszonyok azért jönnek, hogy bebalzsamozzák a halott Jézus testét. Mária Magdolna, Szalóme és Mária. Nem Jézus Máriája, hanem ahogy Károli mondja, a másik Mária, Jakab és József anyja. A hét első napján jönnek. Vasárnap, korán reggel. Alig valamivel napkelte után már a sírboltnál vannak. Márk szerint azon tanakodnak, hogy hogyan hengerítik majd el a sír bejáratától a követ, amit Arimathiai József görgetett a nyílás elé. Ott vannak a kezükben a tégelyek. Amikben a kenet meg a balzsam van. Olajak, mirha és aloé.
Majdnem unottan beszél. Sem kérkedést, sem tanító szándékot, sem fűtöttséget nem érzek ki a hangból. Mintha csöppet sem érdekelné, amit mond. Keze az ölében, a kék köpenyen. Lila erek hálózta, csontos kéz. Erős, fekete szőrszálak tenyésznek rajta.
– 1872. március 28-án gördítették ki utoljára a főoltár elé. Azon a húsvéton használták utoljára Garamszentbenedeken. A sírláda két hosszanti oldalán három-három katona van. Az őrség tagjai. Azért rendelték ki őket, hogy a holttest ellopását megakadályozzák. Nehogy a tanítványai elvigyék. Mert akkor az előre megjósolt feltámadás valóra válna. Kitűnő faragványok ezek. Hús-vér emberek. Nemrég még kárörvendő hitetlenek voltak. Most meg ájultan csuklanak össze. Ordítanak az ijedségtől. Térdre hullanak. Sóbálvánnyá váltan merednek fel a csodára. Hiszen ahogy Máté mondja: „imé nagy földindulás lőn; mert az Úrnak angyala leszállván a mennyből, és oda menvén, elhengeríté a követ a sír szájáról, és reá üle arra. A tekintete pedig olyan volt, mint a villámlás, és a ruhája fehér, mint a hó. Az őrizők pedig tőle való féltökben megrettenének, és olyanokká lőnek, mint a holtak.” Az egyik ijedtében a szájába tömi a kezét. A másik aléltan hever. A harmadik meg úgy ül, mintha kitörte volna a nyakát. A negyedik meg éppen most zuhan el. Halálosan rettegnek. Az úrkoporsó elülső oldalára a pokolra szálló Krisztust faragták. Ezen az oldalon lehetett kiemelni a helyéről a halott Krisztust. Az a szobor ma is a garamszentbenedeki templomban van. Ott maradt Trianonban. A karja meg a lába mozgatható. Azért, hogy a nagypénteki szertartáson eljátszható legyen vele a megfeszítés meg a keresztről való levétel. Meg a sírba helyezés. És a legfontosabb. A feltámadás. Mert ahogyan mondják, a keresztény hit sarkpontja a feltámadás. Jézus feltámadása nélkül nem történt volna semmi. Elenyészett volna minden. 1470 körül készült. Amikor a misztériumok még virágzottak, de a festészet és a szobrászat már élethűségre törekedett.
Először emeli fel a fejét. Rám néz. Hályogos szeme már-már fehéren világít.
– Nem is olyan nehéz elképzelnünk a szentbenedeki apátságban zajló húsvéti ünnepet. A dugig telt templomot. A kínhalál borzalmától és a feltámadás csodás misztikumától ihletett hívek zsongását. A gyertyák röpdeső-lobogó lángját. Az üvegablakokon beömlő napsugár fényét az oltárok, a festmények és szobrok aranyozásán. Szinte érzem a füst meg a korom szagát.
Elmosolyodik. Felemeli a mutatóujját, és a mennyezetre fordítja vak szemét.
– Hallja a passiót előadó, angyalnak öltözött papok énekét? Hallja az úrkoporsó zsírért rívó fakerekeinek nyikorgását?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.