MI A MAGYAR?

–
2002. 04. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyszerre megjött, vagy mint Arany János éneklé ódájában, „végig nyilallott a hazán” a gyászhír, hogy Széchenyi önkezével vetett véget életének. A hazafiak a szó szoros értelmében megsiratták. Egy nemzet zokogott nagy fia felett, kit előbb annyira félreismert. Széchenyi a negyvenes években határozottan népszerűtlen alakja volt közéletünknek. Most, hogy meghalt, nyomban mint próféta támadott fel a nemzet szemei előtt. Imádni kezdték azt, akit előbb majdnem megköveztek.
Az emberek elővették Széchenyi utolsó magyar nyelven írt (1847-ben megjelent) munkáját, a Programtöredékeket s áhítattal olvasták ebben a Kossuth ellen intézett s a forradalmat megdöbbentő módon megjósló filippikát…
Hogy maga Széchenyi annak idején valóban hitte-e, hogy egy röpirattal, legyen bár annak szerzője a legnagyobb magyar, fel lehessen tartóztatni a reformok megvalósítását végre-valahára erélyesen követelő közvéleményt, nem tudhatjuk. Aki ismeri a nagy szellemi átalakulások dinamikáját, az mai szemmel nézve be fogja látni, hogy ily feltevés képtelenség volt. A közvélemény 1847-ben valóban felháborodással olvasta a Programtöredékeket. De 1860-ban úgy olvasták a hazafiak e könyvet, mint egy nagy látnok politikai végrendeletét.
Az emberek többsége szereti a csudálatost és titokszerűt. A Programtöredékek megdöbbenő olvasói, az abszolutizmus szenvedései közepett, nem kutatták azt a kérdést: vajon a Magyarországot ért elnyomatás nem következett volna-e be akkor is, ha az országgyűlés a párisi és bécsi forradalom kitörését nem használta volna fel, hogy egy csapással törvénybe iktassa azokat a reformokat, melyekre a haladni akaró Magyarország egy évtized óta sziszifuszi erőfeszítéssel hiába törekedett.
Nem kérdezték: az ismét erőre kapott reakció nem nyomta volna-e el Magyarországot akkor is, ha a 48.-i törvények meg nem alkottattak volna.
Nem kérdezték, hogy a diadalmas reakcióval szemben nem lett volna-e még végzetesebb, ha a jobbágyok felszabadítását, az ősiség eltörlését és a többi nagy alapvető reformokat majdan az osztrák abszolutizmus kezdeményezte volna, s úgy állott volna a világ előtt, mint a nép felszabadítója és Magyarország civilizátora.
Nem kérdezték, hogy az 1848.-i törvények csakugyan valódi okai voltak-e a dinasztiával való öszszeütközésnek, valóban össze nem férők voltak-e a monarchia nagyhatalmi állásával.
Ma már jóformán mindenki beláthatja, hogy jobb volt a nagy demokratikus reformok proklamálása és egy becsülettel megvívott önvédelmi harc után – mely harcot a kamarilla kényszerítette ránk – elbukni, mint ezek nélkül hajtani nyakunkat a diadalmas reakció igája alá. Mert ma már a tapasztalás kimutatta, hogy a becsülettel megvívott, bár gyászos kimenetelű harc után végre mégis felvirradt a nemzetre a feltámadás napja, míg az utóbbi esetben a dicstelen megsemmisítés éjszakája borult volna a nemzetre.
1860-ban a közvélemény mindezt nem kutatta. Csak azt nézték megdöbbenő szemei, hogy Széchenyi 1847-ben meglátta 1848-at és 1849-et. Aki ilyesmire képes, az az emberek véleménye szerint több volt mint bölcs. Az látnok volt. Széchenyi, a politikus meghalt, a próféta feltámadott. Halála után beteljesült Széchenyin, amit 1822-ben írt: nálunk hősnek és szentnek kell lenni annak, ki hazájának szolgál.
(Halász Imre: Széchenyi nyomdokain, 1910)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.