Hányfélék az igazgatók?

Végh Alpár Sándor
2002. 05. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A főigazgató telefonál, mikor belépek. Beszéde tempós, kopogós, nehéz másra figyelni. Pedig volna mire. Például arra a pofaszakállas férfiúra, akinek olajportréja épp a fejem fölött lóg a falon. Ez volna Radisics Jenő, az iparművészeti első igazgatója? Nehéz szobatárs lehet. Szúrós szemmel figyeli, mi folyik a szobájában száz év elteltével. Ugyan mit gondol a finn Martela-cég modern bútorairól? Simon Károly direktor úr ezekkel rendezte be irodáját.
Még beszél.
A szoba túlsó falán korabeli akvarell az épület avatásáról. Tömeg, ováció. Nem csoda, hogy nagy az ünneplés. Jelen a császár is: I. Ferenc József. 1896-ot mutat a naptár. Akkoriban Európa elejéhez tartoztunk. A múzeum a hasonló bécsi és londoni után harmadikként létesült. Az alapítók szándéka a magyar ipar pártolása volt.
Az avatóünnepségen ott szorongott egy gömbölyded, szakállas manóember: Lechner Ödön, az építész. Ma bronzalakban üldögél a ház előtt, együtt szívja velünk a benzingőzt. A múzeum volt talán a legjobb munkája. Azon elvek szerint épült, amit Radisics is vallott: ahhoz, hogy a társadalom megváltozzon, előbb az egyes embert kell jobbítani. Maga vegye kézbe sorsának irányítását, s ne másokra: álruhás „szociálistákra” várjon.
Mi kell ehhez? Jó példák. Követhető ideák. Kultúra, mely egy nemzet létezését igazolja, s amelybe beletartozik az őt körülvevő tárgyak kultúrája is.
Simon Károly leteszi a telefont. Hogy mi a véleménye erről? Elég határozott. A magyar iparnak, mely a huszadik század elején még világhírű volt, negyvenöt után megszűnt a folytatólagossága. Nemcsak a gyárakat és kis műhelyeket tették tönkre, hanem a szakembereket is. Legjobbjaik elköszöntek, és attól fogva a nyugati világot építették. Azóta folyamatos lemaradásban vagyunk.
Felpattan, kezébe kapja az egyik Martela-széket.
– Látja ezt a ruganyos nyírfa támlát? Kristálytiszta, egyszerű forma. Benne ülni: álom. Kipróbálhatja. Tudja, hogyan készül? A falemezt vegyi előkészítés után présbe rakják, tíz napig benne tartják, s mikor kiveszik, csak rá kell szerelni a fémvázra, és kész. Mi ezt a széket képtelenek volnánk megcsinálni, mert nem tudjuk a technológiát. És ha hiszi, ha nem: ez a finn cég nem árusít kész bútorokat. Megrendelésre dolgozik. Van dizájnja és van technológiája – bármit legyárt rövid határidőre. Ma így fest a világ.
Csupa tűz, ahogy beszél. A szék mindvégig a kezében, mintha órát tartana formatervezésből.
Tartott eleget. Tanszékvezető volt az Iparművészeti Egyetemen. Tavaly márciusban költözött ebbe a szobába. Mikor belépett, az ajtóval szemközt Pulszky Ferenc íróasztala állt: a Batthyány-kormány államtitkáráé, aki elkísérte Kossuthot az emigrációba. Nélküle ma nincs Iparművészeti Múzeum. Ott állt a szent íróasztal, árasztotta magából a történelmet: egy ilyen mögé ülni maga az áhítat. Simon Károly ünnepélyesen helyet foglalt, bepakolt a fiókokba, ám pár hét múlva érezte, valami nem stimmel. Fájni kezdett a válla, merev lett a nyaka: oda volt minden áhítat.
Az újsütetű direktor nem orvoshoz ment. Előkapta a centimétert, s rögtön tudta, mi a baj. A Pulszky-féle íróasztal 82 centi magas volt, holott 72 az ideális. Egy percig sem tétovázott. Hívta a múzeum fogdmegembereit: nagyon óvatosan, de azonnal vigyék az asztalt a régi bútorok osztályára.
Megérkeztek a Martela-bútorok, s azóta nincs vállfájás, nincs nyakmerevedés. Azóta tervek vannak, átalakítások, és – mint ígéri – új korszak.
– Művészet és mesterség címmel nyílt ’86-ban egy állandó kiállítás. Anyaga kitűnő volt, megjelenítése viszont elavult. Tavaly lebontattam. Nem véglegesen. Pár év múlva újra megnyílik, de a címe kiegészül: Művészet, mesterség és technológia, így hangzik majd.
– És azt gondolja, vonzóbb cím lesz?
– A tartalma lesz vonzóbb. A technológia nagyon fontos. Valójában az ipar alapkérdése, s egy ilyen múzeumnak, ha ad magára, együtt kell haladni az iparral és az oktatással. Ez a szentháromság adja az értelmét annak, amit majd a közönség látni fog. Egyébként az Iparművészeti Múzeum a tizenkilencedik század végén épp e célból létesült. Az épület nem csupán múzeum volt: iparművészeti tanoda is, a mostani egyetem elődje. Fő baja is ebből származik, az épület egy részét ugyanis mindmáig elfoglalják az egyetem műhelyei. Legfontosabb céljaim egyike, hogy a múzeum visszakapja azt a szárnyat, mert így 2700 négyzetméteres kiállítási teret nyerhetek. Csakhogy ennek az a feltétele, hogy az Iparművészeti Egyetem számára felépítsenek egy műhelyházat.
– Ön nagyokat álmodó ember.
– Ez nem álom. Erre már van terv, csupán a kivitelezéséhez kellene kétmilliárd forint. Látványos, vonzó kiállítást, ami bemutatná végre a magyar ipar óriási eredményeit, csak ennek létrejöttével lehet elképzelni. Ezt feltétlenül írja bele a cikkébe!
– Benne lesz.
– Tudja, hány műtárgy van a múzeum birtokában? Több mint 170 ezer! És ennek nagy része a raktárakban áll. Nincs hová kiállítani őket. Szóval, nem a levegőbe beszélek.
– Egy pillanatig se gondoltam.
– Tavaly sikerült idehívnom, és megrendeznem a BraunPreis formatervezői kiállítást. Igen, a villanyborotvás Braun-cégről van szó. Háromévente pályázatot írnak ki fiatal formatervezőknek. Ezek lehetnek egyetemi hallgatók, de nem lehetnek olyanok, akiknek már kétéves a diplomájuk. A négyszáz pályaműből, amit elfogadtak, a legjobb húszat láthatták az érdeklődők Budapesten.
– Sokan látogatták?
– A kiállítás rövid ideig, alig egy hónapig tartott nyitva, s főleg egyetemisták érdeklődtek. Ők viszont sokan. A többiek nem voltak tőle oda…
– Igazgató úr, nem fél attól, hogy az ön szemlélete távol tartja majd azt a közönséget, amely nem vevő a modern törekvésekre? Akik inkább a múlt értékeit keresik ebben a házban.
– Ez óriási tévedés! Én fél térdre ereszkedem a múlt remekei előtt. Rajongok a népművészetért. A magyar kézműipar csodálatos volt a huszadik század kezdetén. Itt mindig helye lesz. És a mesterségeknek is. Május 17-én nyílik a kézműves kiállítás, és rögtön utána jönnek a maiak. Az egyetem végzősei mutatják be diplomamunkáikat. Mert ez a lényeg: a múltnak és a jelennek egységben és egyensúlyban kell lennie! Egy múzeum nem lehet döglött!
– Eszerint az elkövetkezőkben eleven lesz?
– De még mennyire!
– A kupolateremben emlékkiállítás nyílik május 31-én. Akit ott mutatunk be, az már valaki, s Maróti Géza tényleg az. Univerzális zseni volt, szobrász, festő, iparművész, építész. Őt dicsérik a mexikóvárosi opera, a velencei magyar kiállítócsarnok belsőépítészeti munkái, Detroit jó néhány középületének díszítőfestése. Itthon alig ismerik. Most megismerhetik. És rendezünk május 7-től egy olyan üvegkiállítást is, amire ma csak az Iparművészeti Múzeum képes.
Sorolja a többit, az ideit, a jövő esztendeit, tűzzel, lelkesen, beszél arról, mi lesz, mi készül.
A pofaszakállas előd, Radisics Jenő már nem néz olyan szúrósan a falról. Mintha kezdené megbocsátani, hogy ambiciózus utóda kipakolta a szent íróasztalt az igazgatói szobából.

Az Iparművészeti Múzeum címe: 1091 Budapest, Üllői út 33–37. Telefonszáma: 218-5821. A belépőjegyért a felnőtt látogató 500, a diák, a katona és a nyugdíjas 250, a pedagógus pedig 150 forintot fizet. A diákcsoportok tagjainak belépése 50 forintba kerül, feltéve, hogy legalább húszan jönnek, no és van tárlatvezetés is: magyarul 1500, idegen nyelven 2500 forint az ára, öt vendéggel számolva.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.