A jövő a fehérboroké?

Csákó Attila
2002. 06. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar és a nemzetközi borpiac fejlődésében fáziseltolódás van, aminek oka, hogy miközben a 90-es években hazánkban a privatizáció zajlott, a világpiac teljesen átrendeződött – mondta tegnap egy konferencián Botos Ernő Péter, az egyik borászati szaklap főszerkesztője. Hozzátette: probléma, hogy a termelés nem igazodott az új elosztási csatornákhoz s a borvidékek jelenlegi felosztása sem ideális. A szakember szerint a vörös- és fehérborok piaci helyzetében nagy a kontraszt. Előbbi túlpozicionált helyet szerzett idehaza, míg a nemzetközi porondon ennél gyengébben szerepelt. A fehérborok viszont alkalmasak lennének arra, hogy a nemzetközi színtéren is nagy eredményeket érjenek el. A jövőben ugyanakkor számítani lehet a középkategóriájú ausztrál és dél-amerikai borok megjelenésére is, ami problémákat okozhat a magyar termelőknek. Az ágazat negatív megítélésének oka a borhamisítás, ám meg kell különböztetni a szőlő nélkül készült műborokat és a helyettesített, kevert hamisítványokat.
A statisztika alapján látható, hogy az elmúlt évtizedekben a szőlőterület mérete csökkent, 1970-ben 230 ezer, 1980-ban 168 ezer, 1990-ben 138 ezer, 2000-ben pedig 106 ezer hektáron folyt termelés. Nem mérséklődött viszont ilyen mértékben a bortermelés, hiszen 1970-ben 4,379 millió, 2000-ben 4,2999 millió hektoliter bor készült hazánkban. Az ültetvények 68,8 százaléka fehér, 24 százaléka vörös, 4 százaléka csemege, 3,2 százaléka direkt fajtákból tevődik össze. Magyarországon 150 fajtát telepítenek s a borvidékeket, körzeteket, fajtákat, családi márkákat alapul véve 50 ezer különféle bor kapható. Az alkoholfogyasztásban a töményszesz 30, a sör 30, míg a bor 40 százalékos részesedést ért el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.