A Kalevala festője: Gallen

Szatmári Gizella
2002. 06. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Finnország festőművészét a magyar Vikár Béla inspirálta nemzeti eposzuk, a Kalevala illusztrálására. Az 1900-as párizsi világkiállítás finn pavilonjának kupoláját Gallen-Kallela hasonló tárgyú freskókkal díszítette, de ezek csak néhány jelentősebb történetet ábrázoltak. Ismeretségük nyomán 1906-ban a budapesti nemzetközi képzőművészeti kiállításon Finnország, jeles mesterek 64 művével képviseltette magát. Gallen (Kallela a művészneve 1890-től!) 17 művel szerepelt. Közöttük volt Maxim Gorkij portréja is („mely csupa élet, erő és kifejezés” – írja egyik kritikusa, Alexander Bernát). A nagy orosz író emigrációba vonulva Finnországon keresztül utazott, ahol a neves építésznél, Saarinennél rejtőzködött, majd „egyetemi hallgatók százai kísérték a tengerhez, ahonnan hajóval menekült tovább”. Érdekes, hogy Gorkij feleségéről is készült portré, melynek a művész a Madonna címet adta.
Fiatal faun című olajfestményét megvásárolta az állam, a Szépművészeti Múzeumba került, „Sampo védelme” című képét pedig állami nagy aranyéremmel tüntették ki. Innen kezdődik Magyarországgal és a magyar művészekkel, művészetpolitikusokkal való s haláláig tartó töretlen jó kapcsolata és barátsága (ennek kisebb-nagyobb eseményeit Kerttu Kannas összegezte).
Gallen háromszor is járt Magyarországon, egy alkalommal közel fél esztendőt töltött itt. A Fehérvári úton lakott, Fischer József építész műtermében, családjával. 1908-ban már egyéni kiállítása volt a Szépművészeti Múzeumban. Majovszky Pál, a neves gyűjtő vásárolt is tőle, főleg grafikai lapokat. Szoros barátságot kötött a gödöllői művésztelep lakóival, Kőrösfői Kriesch Aladárral, Nagy Sándorral, Majovszkyval nagyobb kirándulást is tett Kalotaszegre és Kőrösfőre, ahol vidám sífutásbemutatót tartott. „Kalotaszeg népe Gallent rögvest meghódította. Vidékünkben pedig Karjalát vélte fölfödözni” – emlékszik vissza Thoroczkai Wigand Ede építész, szintén a baráti kör tagja. Kőrösfői Kriesch tudva, hogy Gallen síléceket is tervez (sőt farag), mindjárt kilenc párat kér Finnországból, hogy a divatba jött sportnak egész családjával hódolhasson.
A finn művésznek idehaza igen nagy sikere volt. A romantikus rokonságkép mellett újszerűek, monumentális igényű, dekoratív, különös vonalvezetésű, szecessziós ízű olajképei, grafikái.
Ő készíti az első plakátokat Finnországban s a nagyhírű finn ipari formatervezés atyját is tisztelhetjük benne. Ruovesiben épített műtermében minden használati és berendezési tárgy – szőnyeg, függöny, üveg, bútor – a saját tervei alapján került kivitelezésre.
„Hosszú ideig törte őket a svéd és orosz járom” – írja nekrológjában, 1931-ben Thoroczkai Wigand, „de az ősnemzeti pogányoltár jelképeit megőrizték századokon, a két állam elnemzetietlenítő törekvései ellenére is. Annak... élő szent parazsát szította, lobbantotta eleven lángra Gallen művészete.”
1908-ban rövid ideig a budai Duna-parti Fiume Szállóban lakott (Lánchíd u.12.). Néhány évvel halála után, 1938-ban Budapest főváros emléktáblával jelölte meg az épületet, amely azonban a második világháborús események során megsemmisült. A finn–magyar barátság jegyében, bár nem egészen ezen a helyen, hanem kissé távolabb, a 13. számú ház előtti kis zöld területen 1978-tól kőhasábon domborműves portré (Madarassy Walter szobrászművész munkája) és kétnyelvű tábla hirdeti finn „festőrokonunk” emlékét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.