A NATO legfőbb kihívása a belső reform

Amennyiben az új kihívásoknak megfelelő reformok nem kapnak teret, elképzelhető, hogy a NATO a jövőben egyfajta pszichológiai jelentőségű biztonsági szervezetté alakul, vagy éppen degradálódik – nyilatkozta lapunknak Gorka Sebestyén, a Közép-európai Integrációs és Demokrácia Központ (CEID) igazgatója annak kapcsán, hogy a szövetség új alapokra helyezte együttműködését Oroszországgal.

2002. 06. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újdonság abban áll: a korábbi próbálkozásokkal szemben nemcsak egy konzultatív testületről van szó, hanem arról, hogy előre kijelölt témákban (terrorizmus, tömegpusztító fegyverek terjedése) a NATO 19 tagországa együttesen fog dönteni Oroszországgal, konszenzus alapján. Noha csak néhány szűk területről van szó, ennek jelentősége abban áll, hogy Moszkvát teljes mértékben bevonták – precedenst teremtve – a NATO döntéshozatali mechanizmusába. Aki ismeri Oroszország magatartását azokban az esetekben, amikor bevonták nyugati intézményekbe, most, hogy a történelem legsikeresebb szövetségének ügyeibe szólhat bele, alighanem joggal aggódhat – figyelmeztetett a szakértő. Különös tekintettel arra, hogy jelenlegi helyzetében a szövetségnek inkább belső reformjaira kellene koncentrálnia, megfelelve a már kijelölt új kihívásoknak.
Gorka Sebestyén szerint a NATO-nak el kellene döntenie, hogy miként értelmezi ezt a korszakot, és ebben milyen feladatot lát el. 1991 óta még mindig él az a hidegháborús rögeszme, mely a tagországok területvédelmi felkészültségét helyezi előtérbe, annak ellenére, hogy a szövetség közben teljesen más típusú feladatokat volt kénytelen ellátni a Balkánon – olyanokat, amelyeket egyáltalán nem lehet megmagyarázni az eredeti washingtoni szerződésből. Máig érvényes dokumentumai szerint a NATO egy földrajzilag konkrétan körbehatárolt kollektív védelmi szövetség, nem pedig egy kollektív biztonsági szervezet, mint mondjuk az ENSZ vagy az EBESZ. Identitászavarról van szó: a NATO még régi védelmi jellegét hangsúlyozza, miközben más feladatokat lát el, amelyekhez azonban nem alakítja át szervezetét – hangsúlyozta a szakértő, aki szerint üdvös lenne, ha a prágai csúcson a szövetség inkább belső reformjaival foglalkozna.
Nem előremutató az sem, hogy a felvételre pályázók felkészülésekor még mindig önvédelmi képességeiket, illetve demokratikus reformjaikat veszik szemügyre. Úgy tűnik, hogy éppen a bővítés miatt – amely a várakozók számára rendkívüli pszichológiai jelentőséggel bír – a szövetségnek nincs elég ideje ezekkel a rendkívül kemény, saját jövőjét érintő intézkedésekkel foglalkoznia.
Veszélyes tendenciákat szül, és a jelenlegi különbségeket erősíti az is, hogy Afganisztánban a harci feladatokat gyakorlatilag az Egyesült Államok hajtotta végre, míg a békefenntartás az európaiakra hárul. Az aszimmetrikus munkamegosztás visszavezethető arra, hogy az élet értéke eltér az óceán két partján: Amerikában a „vietmália” (Vietnamra és Szomáliára utalva), illetve a „hullazsák” szindróma miatt inkább csúcstechnológiákra támaszkodnak, ahol lehet, míg Európában igyekeznek mindent emberekkel megoldani, akár veszteség árán is.
Gorka Sebestyén szerint Európa esetében is ellentmondás érzékelhető: noha kinyilvánították az önálló védelmi struktúra és képességek megteremtését, az elmúlt időszakban átlagban harminc százalékkal csökkentek a kontinensen a védelmi költségvetések. Az önállóság érdekében életre kellene hívni műholdas hírszerzési és nagy volumenű légi szállítási képességeket, ám ez rendkívül sokba kerül és amíg nincs meg a hajlandóság és a politikai támogatottság ehhez, addig Amerikától kell kölcsönkérni. Az európai jóléti állam fenntartása mindig szemben állt a védelmi költségvetéssel, és ebben a versenyben mindig az utóbbi húzta a rövidebbet – jegyezte meg a szakértő. Nem látható az a feladat sem, amit el akar látni az európai védelmi rendszer: távlatokban felmerül az önálló hatalmi szerepre törekvés igénye, ám a jelenlegi hozzáállással erre gyakorlatilag semmi esély, de kizárt az is, hogy az Egyesült Államok szakítana Európával. Ezt alátámasztja az is, hogy ha az európai államok katonailag ugyan nem tudtak hozzájárulni a terrorizmus elleni harchoz, a hírszerzésben rendkívül sokat segítettek. Gorka Sebestyén szerint ezen a területen méltányolták rendkívül sokra Magyarország segítségét is. Az amerikai hírszerzéstől eltérő aspektusból, módszerekkel végzett információgyűjtés rendkívül hasznosnak bizonyult.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.