Az elszakított országrészek emlékét őrizték

A közelmúltban emlékeztünk meg hazánk történetének egyik legfájdalmasabb eseményéről, az első világháború után Trianonban a fejünk felett történt méltatlan megegyezést követő országcsonkításról. Budapesten, a Szabadság téren már néhány hónappal a fájdalmas esemény után szobrot emeltek az elszakított országrészek emlékére, amelynek átadásán Sipőcz Jenő akkori polgármester ígéretet tett az eljövendő nemzedékek nevében is a szobrok megőrzésére. A fájdalom ma is elevenen él, a szobrok azonban elpusztultak, így már rég nincsenek a helyükön.

Gazsó Rita
2002. 06. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első világháború lezárását követő trianoni béketárgyalás az itt történt szégyentelen megegyezés miatt hazánk fekete betűs napjai sorában található több mint nyolcvan éve. Trianon azóta is a jobb érzésű magyarság nyílt sebe. Közvetlenül az elcsatolás után, 1920 közepén Kertész K. Róbert miniszteri tanácsos vetette fel először a négy szobor – jelképesen az elszakított országrészek – elkészítésének ötletét, amelynek célja az volt, hogy reményt csepegtessen a kortársak lelkébe. Az elképzeléshez csatlakozott Urmánczy Nándor, a Védőligák Szövetségének jeles tagja, aki a kivitelezés művészi irányításához megnyerte Haller István akkori kultuszminisztert is. A végrehajtás felügyeletére életre hívtak egy bizottságot.
A szobrok elkészítésére a kor neves művészeit, Pásztor Jánost, Kisfaludi Strobl Zsigmondot, Szentgyörgyi Istvánt és Sidló Ferencet, a talpazatok és egyéb műszaki munkák kivitelezéséhez pedig Lechner Jenőt kérték fel. Az alkotások, amelyek az anyagbeszerzés nehézségeire és kellő fedezet hiányára hivatkozva csupán műkőből készültek, rövidesen a Szabadság tér északi oldalának négy járdaszigetére kerültek. A leleplezési ünnepséget 1921. január 16-ra tűzte ki a bizottság.
Az ünnepre több mint hetvenezer érdeklődő érkezett, a nemzetgyűlés, a törvényhatóságok, az egyetemek, az Akadémia és az egyesületek képviselői mellett a tanulóifjúság is jelen volt. József főherceg és Auguszta főhercegasszony megérkeztével az egyetemi énekkar elénekelte a Himnuszt, amivel kezdetét vette az ünnepély.
Elsőként Zadravecz István tábori püspök celebrált misét, amelyet beszéde követett. „Észak, Dél, Kelet és Nyugatnak testvérei! Halljátok az itt élő magyarok üzenetét! – kezdte a püspök. – A magyarok Istene, a szent zászló, a szabad ég, a magyar lélek a tanúnk, hogy addig nem nyugszunk, amíg Északkal, Déllel, Kelettel és Nyugattal nem egyesülünk.” A beszéd után Zadravecz püspök megszentelte a zászlót, amelyet a Védőligák Szövetségének jelvénye díszített a Nagy-Magyarország térképével és a jelmondattal („Így volt. Így lesz!”). A zászló másik oldalán Patrona Hungariae képe és Magyarország hatvanhárom vármegyéjének címere állt. A zászlót elsőként a görög katolikus egyház nevében Melles Emil főesperes, a református egyház nevében Takaró Géza, és az evangélikus egyház nevében Kacziány Géza szentelte fel, majd az egyesületek szalagokkal ékesítették fel, amit beszédek követtek. Urmánczy Nándor elmondta: „Elrabolták minden kincsünket, országunk minden életfeltételét. Ebben a ketrecben az állam és a társadalom teljes lezüllése vár ránk, ha el nem jön minél előbb az erős kéz, mely kényszeríteni fog bennünket, hogy minden megmaradt erőnket egyesítsük országunk visszaszerzése érdekében.”
Ekkor felharsantak a kürtök, és a négy szoborról lehullott a lepel. Az Észak Kisfaludi Strobl Zsigmond munkája volt, amelynek fő alakja a három méter magas, keresztre feszített Hungária volt, a hozzásimuló fiú a szlovák nemzet a régi anyaországhoz ragaszkodását ábrázolta. Kivont karddal előretörő kuruc alakja védte őket, emlékeztetve arra, hogy Rákóczi hadaiban is küzdöttek szlovákok. Kelet-Magyarország, Erdély allegorikus szobra, amely Pásztor János műve volt, két eggyé forrott alakból állt. Egyik az ősmagyar erőt megtestesítő Csaba vezér volt, aki a megtorlás pillanatát várva felszabadította bilincseiből a levetkőztetett és kopjafához láncolt Erdélyt, a kezében az országrész címerét görcsösen szorongató alakot. A Dél szobrán – Szentgyörgyi István alkotásán – a karddal és magyar címerrel díszített pajzzsal egy sváb lányt védő magyar férfi állt. Az előtte heverő búzakévék Nagy-Magyarország éléstárát, a Bácskát és a Bánságot jelképezték. A Nyugat szoborcsoporton – Sidló Ferenc munkáján – egy, a nyugati vármegyéket jelképező ifjú szerepelt, aki térdre hullva borult a szent koronára, jobbjával a nyugati vármegyék címerpajzsát ölelte magához, míg baljával a nagy magyar kettős keresztes pajzsot tartotta. Fölötte a hadúr alakja állt, aki egyik kezét az ifjú címerszorongató karján tartotta, jobbjában a nemzet pallosát szorította, lábánál pedig szárnyait repülésre tárva állt a turul.
Sipőcz Jenő polgármester következett, aki ünnepélyesen átvette a szobrot, és beszédét azzal az ígérettel zárta: „Meg fogjuk őrizni ezeket a szobrokat akkor is, mikor már csak célja vesztett jelképei lesznek egy nagy nemzeti fájdalomnak.”
A szobrok azonban elpusztultak. Vannak olyan elképzelések, hogy neves szobrászművészeket kérnek fel újraalkotásukra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.