Ferenczy hazafias művei

Szatmári Gizella
2002. 06. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ferenczy István – vagy ahogy saját magát annak idején még a családi levelezésben is nevezte: „A Művész” – emléktáblája a róla elnevezett belvárosi utca 26. számú házán áll, a Magyar utca sarkán. Kóbor Elek mintázta a domborművet 1954-ben, éppen két évvel Ferenczy halálának centenáriuma előtt. Szövege kissé kurtán intézi el a szobrászművész jelentőségét, maradandó alkotásai között csupán a „korának vezéralakjairól” készített szobrait említi. Ezek megmintázása a XIX. század első harmadában a hazánkban kibontakozó reformkor idején valóban igen hazafias tettnek mondható. Az irodalom- és művészetszervező, nyelvújító Kazinczy Ferenc konkrét programot ír elő számára „… szeretném, ha nevezetesebb embereink büsztjöket dolgoznád” – írja lelkesen. Még nem is találkoztak személyesen, de Ferenczyt megelőzi a híre, s Kazinczy boldog, hogy valahára (szobrász) művész is akadt e hazában (bár Széchenyi naplójegyzete szerint a magyarok nem rendelkeznek a plasztikai megformáláshoz szükséges adottságokkal…), s így a tervezett portrésorozatban egy emlékcsarnok, panteon is készülhetne.
Az első maradandó alkotás azonban nem egy kortárs nevezetesség képmása, hanem a jól ismert Pásztorlányka című szobor, amely ma a Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításán látható. E szobrot Ferenczy mint József nádor által ösztöndíjjal támogatott művész, Rómában faragta 1820 és 1822 között, nagy példaképe, Antonio Canova hatása alatt, ám Thorwaldsen műtermében. A nádor támogatása még a műterem biztosítására is kiterjedt: Ferenczy a Palazzo Veneziában, az osztrák–magyar követség épületében lakhatott. Ízlését, szakmai tudását kibontakoztatták a római évek: jelentős reneszánsz kisplasztikai gyűjteményt szerzett, amely ma a Szépművészeti Múzeumot gazdagítja. Ennek egyik darabja Leonardo híres Kis lovasa is.
A Szép mesterségek kezdete elnevezéssel is illetett klasszikus-romantikus alkotást a közönség a budai királyi vár egy alsó termében tekinthette meg. Ezt számos, már idehaza mintázott portré követi: Kazinczy, Fáy András, Brunszvik József, Kölcsey Ferenc, Rudnay Sándor és mások képmásai. Hűséges jellemábrázolásra törekvő, nagyvonalúan mintázott, valóban jeles alkotások. Gipszmintájukat a művész egyik leszármazottja jóvoltából a szülőváros, Rimaszombat a Gömöri Múzeumban őrzi.
1840-ben társaság alakul „a honi szobrászat ügyében”, s ez megbízza Ferenczyt, hogy a felállítani szándékozott Mátyás király-emlékműhöz tervet készítsen: a király reprezentatív köztéri emlékműve mintegy a vágyott önálló nemzeti lét szimbóluma lenne. Ez a feladat azonban megahaladja erőit, s bár az 1840. novemberi pesti vásáron bemutatott szoborminta fogadtatása kedvező, a hatalmas pénzösszeg – mintegy százezer forint – az országos gyűjtés ellenére sem jött össze. 1843-ban a Budán felállított öntőműhelyében megpróbálkozik a szobormű részét képező hatalmas domborművek kiöntésével, de ekkorra az emlékműállítás gondolata is elhal a „közrészvétlenség” miatt. A Mátyás-emlékművel kapcsolatos áldatlan, sőt sokszor igen goromba hangú vita, mellőzés elkedvetleníti, 1848-ban budai házát eladja, számos munkáját megsemmisíti, és véglegesen visszavonul Rimaszombatra.
Ha akkora egyéniség lett volna szobrásznak, mint amilyen konstruktív gondolkozású hazafi a művészete szabta határok között, talán másképp alakul a magyarországi szobrászat fejlődése. Thorwaldsen, egykori mestere tartóztatta volna Rómában, ő – küldetést érezve – mégis itthon maradt, s végül a dicsőséges és reményteljes kezdetek után mindenből és mindenkiből kiábrándulva halt meg 1856-ban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.