Leltár a diszkriminációról

2002. 06. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén megszámlálják a határon túli magyarságot: a környező országok szinte mindegyikében népszámlálást szerveztek-szerveznek. Nagy meglepetés nem várható, a tendencia Trianon óta világos: a környező országokban csökken a magyarok száma. A csökkenés sebessége a kérdés, és az adatok talán segíthetnek abban, hogy ha már megfordítani nem tudjuk is a trendeket, legalább megpróbáljuk értelmezni, megérteni azok okait.
A szociológusok azt mondják, egy kisebbségben élő nemzeti közösség csökkenésének legfőbb oka az asszimiláció és a migráció. Ez elsősorban a diszkrimináció következménye. A hátrányos megkülönböztetés lehet tudatos (de az esetek döntő többségében nyilvánosan nem vállalt) állami intézkedés, ám esetenként a diszkrimináció nem cél, csak következménye egy társadalmi-politikai helyzetnek.
Leltározzunk hát a Kárpát-medencében! Keleti szomszédunknál már az alkotmány is diszkriminatív, hiszen Romániát a román nemzet államaként határozza meg, kiszorítva így az államalkotásból a román állampolgárságú, ám magyar nemzetiségű polgárokat. Az 1989-es eseményeket követően kiderült, hogy az igazságszolgáltatás is figyel a nemzetiségi kérdésre: az elítéltek jelentős része amnesztiát kapott, kivéve a magyarokat (Agache-ügy, a zetelaki és oroszhegyi forradalmárok perei stb.). A székelyudvarhelyi csereháti ügy azt bizonyítja, hogy a helyi (magyar) önkormányzat nem tudja érvényesíteni jogait a román bíróságon, a kolozsvári polgármester jogsértései pedig azt, hogy ha a hatalom a magyarok ellen lép fel jogtalanul, annak nincs mindig következménye. Az állam címerében megjelenik a többségi ortodox egyház szimbóluma (államvallás), e felekezet óriási ingatlan- és készpénzjuttatásokat kap, miközben a történelmi magyar egyházak jogos kárpótlási igénye tucatnyi éve bukaresti fiókokban porosodik. 1948-ban államosították az egyházi iskolákat, 1956-tól kezdve pedig számos településen összevonták a román és a magyar iskolát, elsorvasztva aztán a utóbbit. Az 1989-es fordulat nem hozott számottevő változást: az anyanyelvi oktatás folytonosságának hiánya, valamint a megoldatlan szakoktatás miatt a magyar diákok jelentős része (különösen a szórványvidéken) már az általános iskola évei alatt román tagozatra kényszerül. Az 1995-ben életbe léptetett oktatási törvény korlátozta az anyanyelvi, valamint egyházi oktatás lehetőségeit, s bár ezt később korrigálták, a rendszerváltozás után nem indult újra Romániában a magyar nyelvű állami egyetem. A több évtizedes diszkrimináció következménye, hogy míg a romániai összlakosság 5,1 százalékának van felsőfokú képesítése, a magyaroknál a főiskolát vagy egyetemet végzettek aránya csupán 3,6 százalék.
Hasonló a helyzet a Felvidéken is: a jogrendben jelenleg is érvényesek a kollektív bűnösség elvén alapuló és a magyar (valamint a német) kisebbség diszkriminációjára lehetőséget nyújtó, úgynevezett benesi dekrétumok. A diszkriminatív jogszabályok visszavonását Szlovákia nem tervezi, emiatt a magyarság jelentős része nem kaphatja vissza korábbi földtulajdonát. A 2001-ben elfogadott közigazgatási törvénynek köszönhető új területi felosztásban a magyarok képviselői helyre való esélye kisebb, mint a korábbiban volt. Szlovákia elutasítja a státustörvény alkalmazását, ugyanakkor – többek közt a szlovákiai magyar adófizetők pénzén – hasonló rendszerben biztosít támogatást a szlovák kisebbségeknek. A református egyház és intézményei állami támogatása arányaiban messze elmarad a szlovák többségű egyházakétól. A katolikus szemináriumokon csak szlovák nyelven lehet tanulni, a Magyarországon végzett kispapokat a szlovák egyházmegyék többnyire nem fogadják vissza. Egy évtizede nem talál meghallgatásra a magyar hívek kérése, hogy saját püspökük legyen.
Kárpátalján a gazdasági helyzet a bajok fő oka. A magyarok lakta vidékeken nagyobb a munkanélküliség, de dolgozóinak átlagbére is elmarad az országos átlagtól. Komoly problémák mutatkoztak a magyar iskolák tankönyvellátásában, az 1999/2000-es tanév kezdetén már egyetlen magyar nyelvű tankönyv sem jelent meg, sőt felfüggesztették az Ungvári Magyar Tankönyvszerkesztőség tevékenységét (ez azóta újraindult).
A Vajdaságban főként a háború következményei okozzák a problémát. Az elvándorlás méreteiről nincsenek pontos adatok, de a migrációs veszteség több tízezer főre tehető, különösen a fiatal korosztályok hagyták el szülőföldjüket. A szerbiai választási törvény szerint a magyarok nem juthatnak be önállóan a parlamentbe, mert arányuk nem éri el az ötszázalékos választási küszöböt. Nincs önálló magyar felsőoktatási intézmény, az 1999/ 2000-es tanévben a Vajdaságban összesen 816 magyar nemzetiségű hallgató járt főiskolára, ami a vajdasági főiskolai hallgatók 6,9 százalékának felel meg (miközben a magyarság aránya meghaladja a 20 százalékot a tartományban). A magyar középiskolások harmada nem anyanyelvén tanult, ám a tanulólétszám csökkenésében elsősorban nem az állami diszkrimináció, hanem a fiatal korosztályok elvándorlása játszik fő szerepet. Az anyaországi segítségnyújtást jogszabályok korlátozzák.
A Kelet-Szlavóniában és Nyugat-Szerémségben élő magyarság mintegy felét a háború földönfutóvá tette, előbbi megszállt területén magyar közösség nem maradt. A horvátországi magyar nyelvű oktatási rendszer teljes mértékben megsemmisült. Az óvodai hálózatot a mai napig nem sikerült helyreállítani, így a szülők számos magyar többségű baranyai településről a központi horvát óvodába kénytelenek járatni gyermekeiket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.