Nagy Imréék elrablása

Róth Miklós
2002. 06. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezerkilencszázötvenhat novemberében a magyar forradalom és szabadságharc vérbe fojtása után nagyszámban deportáltak magyar állampolgárokat a Szovjetunióba. 1956. november 22-én pedig a jugoszláv követségről kicsalták Nagy Imre miniszterelnököt és munkatársait, valamint az ott-tartózkodó családtagjaikat, majd elfogták, és erőszakkal Romániába szállították őket.
2000. október 23-án az ’56-os Deportálások Tényfeltáró Bizottsága (Deport – ’56) feljelentést tett a deportálások lebonyolításában részt vett szovjet és magyar közegek ellen, legalább 860-rendbeli aljas indokból elkövetett személyi szabadság megsértésével megvalósított háborús bűntett alapos gyanúja miatt. A feljelentés kiterjedt Nagy Imréék Romániába hurcolására is.
2002. április 14-én az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) megszüntette a nyomozást, azon a címen, hogy nem lehet megállapítani, kik a Szovjetunióba történt deportálás elkövetői. Nagy Imre és közvetlen munkatársai internálása pedig a polgári lakosság háború idején való védelmére vonatkozó, Genfben, 1949. augusztus 12-én kelt egyezmény 42. cikke értelmében nem volt jogsértő. Ami azt jelenti, hogy az egyik esetben bizonyítékok hiányában, míg a másik esetben bűncselekmény hiányában szüntették meg az eljárást.
A hivatkozott egyezmény 159 cikkből áll, amelyek közül 65 csak az internálással foglalkozik. A nyomozó hatóság egyetlen cikk kiragadásával jutott arra a helytelen megállapításra, hogy Nagy Imréék elrablása és Romániába szállítása nem volt jogsértő. A genfi jog lehetővé teszi, hogy a megszálló hatalom, ha parancsoló biztonsági okokból szükségesnek tartja, az egyezmény által védett személyeket internálja, (erről szól a 42. cikk), másrészt azonban szigorúan és részletesen szabályozza annak módját.
Az internálást határozattal kell elrendelni, és ellene meg kell adni a fellebbezés jogát. Az internáltak névsorát és az internálás helyét közölni kell a védő hatalommal (vagy az annak jogait gyakorló szervezettel, pl. a Vöröskereszt nemzetközi bizottságával). Biztosítani kell az internáltak levelezését, és azt is, hogy nemzetközi szervezetek ellenőrző látogatásokat tehessenek náluk. Az internálást az ellenségeskedések befejeztével a lehető leggyorsabban meg kell szüntetni.
Miután Nagy Imréékkel szemben ezeket a szabályokat nem tartották be, a velük történtek nem a genfi jogban meghatározott internálásnak, hanem a védett személyek jogellenes elhurcolásának és fogva tartásának minősülnek, amely cselekmény az egyezmény 147. cikke szerint súlyos jogsértés. Az egyezmény 146. cikke pedig előírja, hogy mindegyik szerződő fél köteles felkutatni azokat a személyeket, akik a súlyos jogsértés elkövetésével gyanúsíthatók, és köteles e személyeket állampolgárságukra való tekintet nélkül saját bírósága elé állítani.
A Szovjetunióba deportált legalább 860 fő vonatkozásában azt állapította meg a határozat, hogy a genfi egyezmény 42. cikke értelmében indokolatlan volt az internálásuk, ezért velük szemben elkövették a genfi egyezmény 147. cikkében megfogalmazott súlyos jogsértést, a jogtalan elhurcolást és fogvatartást. A nyomozó hatóság tanúként kihallgatott 109 volt deportáltat, akiknek jelentős többsége arról számolt be, hogy szovjet katonák fogták el és vették őrizetbe. A határozat szerint a tanúk nem tudták megnevezni azokat a magyar személyeket, akik esetenként részt vettek az elfogásukban. Ezért szüntették meg az eljárást bizonyítékok hiányában. A határozatot dr. Tamics Gábor rendőr alezredes főosztályvezető-helyettes, osztályvezető írta alá.
A határozat állításával ellentétben a kihallgatott személyek egy része név szerint megjelölte azokat a magyar személyeket, akik részt vettek a jogtalan elhurcolásukban, másrészt a kirendelt történész szakértő a lehetséges szovjet és magyar elkövetők közül 51 személyt nevezett meg. A szakértői vélemény szerint a letartóztatásokat végrehajtó szovjet és magyar szervek és személyek a legaktívabbak Budán, illetve a budai kerületekkel szomszédos településeken voltak. Az itt tevékenykedő magyar kihallgatótisztek mindent elkövettek, hogy a letartóztatásokkal kapcsolatos formális követelményeknek megfeleljenek. A letartóztatottak kihallgatásán szabályos jegyzőkönyvet vettek fel, amelynek záró részében a foglyok további sorsával kapcsolatban a szovjet szervnek javaslatot tettek. E javaslatok egyikét a jegyzőkönyv első oldalára írt „Kirándulni” szó takarta, ami valójában azt jelentette, hogy a magyar kihallgatótiszt a jegyzőkönyvben szereplő személy deportálását javasolja.
Dr. Tamics Gábor rendőr alezredes szerint az 1956. november 4-ét követő nemzetközi fegyveres összeütközés tényéből adódóan a súlyos jogsértésnek minősülő magatartásokat tettesként kizárólag a megszálló hatalom tagjai valósíthatták meg. Azok a magyar állampolgárságú személyek, akik részt vettek az elfogásokban, bűnsegédi magatartást valósítottak meg. Ez a jogi álláspont téves, mert jogdogmatikailag a háborús bűntettnek bárki lehet a tettese. Ez eddig nem is volt vitás, hiszen a bíróság a salgótarjáni sortűz magyar elkövetőit társtettesként vonta felelősségre, a Nyugati pályaudvari sortűz esetében pedig a vádlottat önálló tettesként ítélte el.
Az ORFK a megszüntető határozatot nem kézbesítette a sértetteknek, és ezzel alkotmányos visszásságot idézett elő, mert ezáltal a jogorvoslathoz fűződő jogukban korlátozta őket. Az ’56-os ügyekben nem először fordul elő, hogy a nyomozó hatóság nem tartja tiszteletben a sértetti jogokat. A Kossuth téri sortűz ügyében ombudsmani vizsgálatra és az alkotmányos visszásság megállapítására is sor került. Ennek ellenére a jogsértést a Fővárosi Főügyészségen megismételték, mégpedig ugyanabban az ügyben, most pedig ebben az eljárásban követik el, amelynek törvényességét a Fővárosi Főügyészség látja el.
A Deport – ’56 panasszal élt az ORFK határozata ellen, és kérte, hogy a Fővárosi Főügyészség helyezze azt hatályon kívül. Indítványozta az Orosz Föderáció és Románia illetékes szerveinek nemzetközi jogsegély keretében való megkeresését, azzal a kéréssel, hogy küldjék meg a Nagy Imre miniszterelnök és munkatársai, valamint családtagjaik jogellenes elhurcolásával és fogva tartásával kapcsolatos korabeli katonai és pártiratokat, egyéb feljegyzéseket, jelentéseket és minden más fellelhető dokumentumot. Ugyanez a Szovjetunióba deportáltak vonatkozásában az Orosz Föderáció és Ukrajna megkeresésre irányult. A bűnügyekben folytatott nemzetközi együttműködés egyik formája a másik államban tett feljelentés, ezért a Deport – ’56 indítványa arra is kiterjedt, hogy a Magyar Köztársaság háborús bűntett alapos gyanúja miatt kezdeményezze az eljárás megindítását az Orosz Föderáció, valamint Románia és Ukrajna bűnüldöző szerveinél, hiszen az 1956-os deportálásokban ezeknek az államoknak a polgárai is részt vettek, és részben ezekben az országokban követték el a jogellenes fogvatartást.
Nagy Imre a jogellenes fogvatartásból soha nem szabadult, mert 1957. április 14-én Romániában letartóztatták, majd 1957. április 17-én Budapestre szállították, és egy törvénytelen eljárásban hamis vádak alapján halálra ítélték, majd 1958. június 16-án kivégezték.
A magyar államnak mindent meg kellene tennie annak érdekében, hogy az 1956-os forradalom és szabadságharc leverése során és a katonai megszállás alatt elkövetett háborús bűntettek még élő elkövetőit válogatás nélkül felkutassák és bíróság elé állítsák. Ez a nemzetközi jog feltétlen parancsa, amelynek a magyar bűnüldöző hatóságok eddig igen kis mértékben tettek eleget.
A szerző ügyvéd, a Deport –’ 56 jogi képviselője

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.