Nyáron ellepnek a szórólapok

Nem csökken Budapesten az önmagukat, termékeiket és akcióikat reklámozó cégek szórólaphadjárata. A rendszerváltozást követő években felfedezett marketingdömping főként a nyári szabadságok idején fenyegeti a postaládákat. A helyzet különösen a panelházakban aggasztó, a földre dobált reklámok akár tüzet is okozhatnak. Felmérések szerint a fővárosban évente egy levélszekrényre 11 kilogramm szórólap jut, amelyek előállításához több mint ezer tonna fát kell kivágni.

Sallak Kinga
2002. 06. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A multinacionális cégek és társaságok szóróanyagaival nap mint nap tele van a levelesládánk, és újabban felbukkantak az eseményreklámok is. A fővárosi lépcsőházakat, főleg postaládákat elárasztó szóróanyag mennyisége akár tűz- és balesetveszélyes is lehet, amennyiben a lakók a kinyitott postaládából kizúduló, majd földrehulló papírmennyiséget nem takarítják el. A fogyasztói vélemények ezért a reklám jövőjére, a reklámalakítók felelősségére is felhívják a figyelmet, hiszen egyre többen írják ki a bádogládákra: „Nem kérek a reklámból!”
Nagy Péter, a Magyar Reklámszövetség főtitkára úgy látja, a gazdaság fejlődésével a jővőben a reklám megjelenési formái is változnak majd. Szerinte a szakszerűségnek kellene elsőbbséget kapnia a látványos, ám sokszor a fogyasztókat becsapó hirdetésekkel szemben. – Elsősorban a reklám gazdasági sikerességét, másrészt a társadalmi normákkal harmonizáló értékközvetítést kell biztosítani – tette hozzá. Kifejtette azt is: egy nagyáruház esetében a közvetlen reklám fő funkciója az árcsökkenésekről, akciókról való tájékoztatás. Ez már „bejáratott” módszer az egész világon, ráadásul a háziasszonyoknak nagy segítséget nyújt a nagybevásárlások idején. – Az, hogy a reklám mennyisége több, mint amit a fogyasztó közönség elvárna, valóban nehézséget jelent, hiszen nehéz meghatározni, hogy mi az a menynyiség, amellyel az adott reklám leginkább lefedi a célközönséget. Hangsúlyozta, a postaládák túltöltéséért kizárólag a terjesztéssel foglalkozó cégek a felelősek, amelynek szabályozására még nincs kidolgozott megoldás.
Fürjes Árpád, a Társasházi Közös Képviselők Egyesülete lapunknak elmondta: általában sehol nem szeretik, ha a szórólapozók bemennek a lépcsőházakba. A tulajdonosi közösségek több helyen, a házak kijárata mellett reklámanyag tárolására alkalmas gyűjtőládákat helyeztek el, hogy a lakók maguk dönthessék el, hogy melyek azok a szóróla-pok, amelyekre szükségük lehet. A bejutást természetesen nem lehet mindenhol megakadályozni, hiszen nem egy lakó beengedi a reklámanyag-osztogatókat, akik aztán minden üres postaládát alaposan megtöltenek szóróanyaggal. A látvány különösen a panelházakban aggasztó, sok helyütt a folyósóra tesznek ki egy kartondobozt, amelybe nemcsak a reklámanyagok kerülnek, hanem számlák, levelek, értesítők is szép számmal. A nyári szabadságok idején aztán annyira megtelnek a postaládák, hogy a tulajdonos sokszor már kinyitni sem tudja a kis bádogajtót. Az ilyen reklámozásal kapcsolatban több fogyasztóvédelmi kiadvány is foglalkozik. Az érdekvédők arra figyelmeztetnek, hogy az áruházi „szuperajánlatok” és akciók célja a nagytételű vásárlások kikényszerítése, a fogyasztók becsalogatása a plazákba, ahol az ember nyilván mást is vásárol. Ráadásul egy-egy reklám sokszor százmilliókba kerül, amit a termék árába beépítve a vásárlóval fizettetnek meg. Felmérések szerint Magyarországon egy háztartásra átlag évi 11 kilogramm reklámküldemény jut, s az összes felhasznált papír előállításához több mint ezer tonna fát kell kivágni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.