Reklámipar: Európa beéri Amerikát

Május végén rendezték meg Bejrútban a Reklám Világszövetség (International Advertising Association – IAA) világkongresszusát, ahol Takács Ildikót a szervezet működési és szervezeti szabályzatáért felelős alelnökévé választották. A szakember a lapunknak adott interjúban – egyebek mellett – a reklámtörvényről, a szakma jövőjéről és a magyarok lehetőségeiről nyilatkozott. Véleménye szerint az iparágon belül sokkal nagyobb szerep jut majd a jövőben Európának, mint korábban.

Csákó Attila
2002. 06. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világszövetségben számos dolog „elkopott”, s reformra szorul. Megváltozott a világ, ezen belül a reklámszakma is, s Európa ma már jelentősebb szerepet tölt be, mint korábban, s ez a folyamat a jövőben erősödni fog. Ezért a továbbiakban nem feltétlenül csak az egyesült államokbeli központból kellene irányítani az iparágat, hanem szükség lenne egy európai társközpontra is – nyilatkozta lapunknak a Reklám Világszövetség működési és szervezeti szabályzatért felelős alelnöke, Takács Ildikó. A szakember arra nem lát reális esélyt, hogy a következő évtizedben az európai reklámok meghatározók legyenek a tengerentúlon, ám abban biztos, hogy Európa reklámipara beéri Amerikáét.
Takács Ildikó a nemzetközi szövetségen belül azzal vívott ki magának legutóbb elismerést, hogy átalakította annak választási rendszerét, melyet aztán a tavalyi milánói igazgatósági ülésen elfogadtak. Ennek lényege – a korábbi szisztémával szemben, amikor a világszövetség vezetése jelölte a régióvezetőket –, hogy az új rendszerben már a tagok javaslatai alapján választják ki a régiók vezetőit. A bejrúti konferencián a világszövetség elnökének az angol származású, Egyesült Államokban élő szakembert, Mike Leet választották meg, akit 2004-ben a kínai kongresszuson fognak beiktatni. Lee addig is ellátja az operatív teendőket, mint az első alelnök, így a szakmai folytonosság biztosított. A szövetségnek 94 országban 3800 tagja van, akik között megtalálhatók a legnagyobb reklámügynökségek, médiumok és reklámoztatók is. A magyar tagozat tíz alapítóval 1988-ban alakult meg, s ma már csaknem hatvan cég tagja.
A világkongresszust egyébként kétévente, míg a köztes esztendőkben regionális konferenciát rendeznek. Utóbbit 1997-ben és 1999-ben hazánkban tartották. Sőt, korábban 1992-ben már pályázott hazánk a világkongresszus megrendezésének jogáért is. Akkor a magyarok tenderanyagát tartotta a legjobbnak a szakmai zsűri, és a nemzetközi szervezet akkori elnöke is. Ennek ellenére végül Dél-Korea rendezhette meg a fórumot. Az okok között szakmai berkekben azt suttogták: a távol-keleti ország pályázata gyengébb volt, ám a rendszerváltás utáni első éveit taposó, érdekérvényesítő szerepkörben még gyengén teljesítő Magyarországnál jobban lobbizott.
Hogy a jövőben rendezhet-e hazánk reklám-világkongreszszust, az Takács Ildikó szerint leginkább pénz kérdése. A pályázónak ugyanis húszezer dollárt kell befizetni a nemzetközi szövetség kasszájába, a bonyolítás koordinálása címén. Továbbá biztosítani kell a több ezer résztvevő elszállásolását, utaztatását, s rendelkezni kell egy több ezer férőhelyes kongresszusi központtal is. Mindezek mellett általában szükséges, hogy a rendező ország állami garanciát vállaljon. Egyébként a 2006-os világkongresszus pályázatát idén ősszel írják ki, melyet jövőre bírálnak el.
A reklámok stílusáról szólva Takács Ildikó megjegyezte: sajnos, az erőszak a világ minden pontján jelen van. A reklámszakma ezt úgy próbálja meg egyensúlyozni, hogy dallamos, humoros, „jól kiagyalt” reklámokat készít. Ennek van jövője, s ebben a kreatív magyar szakemberek számára a lehetőségek adottak. A magyarok és alkotásaik már manapság sem csak Európában keresettek. Jó példa erre a McCann Erickson által készített számos munka, s ezek között is kiemelkedik a Nestlé-reklám. A szakmának nincs szégyenkeznivalója, hiszen a nemzetközi versenyeken temérdek díjat hoz el a kretaív magyar szürkeállomány. A szakemberek adottságain túl képzettségük is kiváló. A felső szintű oktatás nívójából azonban nem szabad lejjebb adni, s ki kell alakítani a reklámdiplomáciai képzés rendszerét is. Az alelnök aszszony rámutatott: a szakmát érintő recesszió eddig elkerülte hazánkat. Tavaly a reklámbevételek összege a rendezvényszervezéssel, a PR-ral és a direkt marketinggel együtt elérte a kétszázmilliárd forintot. Ez csaknem 16 százalékos növekedés az előző évhez képest, miközben az Egyesült Államokban az ágazat bevétele 25-30, Európában 10-15 százalékkal csökkent a múlt esztendőben.
A magyar reklámörvényt Takács Ildikó nem tartja a legjobbnak, s hangsúlyozta: a dohányreklámok tilalmával néhány évet még – akár 2006-ig is – lehetett volna várni. Továbbá az uniós jogharmonizáció kapcsán a szakmát érintő több kérdés is tisztázatlan, ezért a jövőben a reklámtörvényt át kell gondolni. Pozitívum, hogy az iparágon belül rendkívül erős az önszabályozás eszközrendszere, s a szakma létrehozta etikai kódexét, amely minden olyan ügyben szabályoz és irányt mutat, amelyet a törvény nem érint. Problémát okoz az is, hogy a politikai reklámokat nem szabályozza a reklámtörvény. Látni kell azt is, hogy politikai reklámmal kevés vállalkozás foglalkozik, a többség távol tartja magát attól. Ugyanis, ha egy cég bármelyik politikai oldalnak készítene reklámot, azzal sok kliensét elveszítené. Amerikában viszont más a helyzet, ott például volt olyan ügynökség, amely dolgozott Clintonnak, majd Bushnak is. A szakmaiság számított, nem a párthovatartozás. Takács Ildikó terveiről szólva megjegyezte: politikai kampány szervezését tanulta az Egyesült Államokban, ezért szívesen készítene ilyet, ám a TriGránit Rt. kommunikációs igazgatójaként a gazdaságban dolgozik, így politikával nem foglalkozhat. A kommunikációs kamara megalakítását firtató kérdésre válaszolva kifejtette: a reklámipar ennek gondolatával erősen foglalkozik. Első lépcsőben összeállítják javaslatukat, s azt eljuttatják az igazságügy-miniszterhez, mert a kamara megalakítása törvénymódosítást is igényel. Reményeik szerint a kommunikációs kamara megalakítása másfél év alatt kivitelezhető, ha minden körülmény kedvezően alakul.

Bizalom a vezetésnek. Ismét Megyer Örsöt választották az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) elnökének. Az elnökség megválasztására kétévenként kerül sor. A tagok a reklámipar mindhárom oldalát – a hirdetőket, a médiumokat és az ügynökségeket – képviselik. Alelnök továbbra is Boródi Attila, az Unilever vállalati kapcsolatok igazgatója és Csermák Zoltán, a Duna TV marketingigazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.