Csipkártyát vet be a BKV a bliccelők ellen

Először vetették fel hivatalosan a BKV részéről a zárt körű, csipkártyás jegyellenőrző rendszer bevezetésének szükségességét. Korábban ezt már számos városházi politikus szorgalmazta. A több milliárd forintos beruházás által lényegesen csökkenthető lenne a jelenleg 10 százalékot kitevő bliccelők aránya.

2002. 07. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többmilliárdos hiányt okoz a Budapesti Közlekedési Rt.-nek az, hogy az utazóközönség 10 százaléka rendszerint nem vásárol jegyet és bérletet. A közlekedési társaság gazdasági vezérigazgató-helyettese, Szentgyörgyi Tamás épp ezért fölvetette, hogy szükség lenne egy zárt rendszerű beléptetőrendszer kiépítésére a metróvonalaknál, hosszú távon pedig csipkártyás rendszer bevezetése a BKV összes járatainál. Ezt az elképzelést már korábban többször is felvetették fővárosi képviselők, ám a közlekedési társaság részéről hivatalosan csak most szorgalmazták ezt először. Az újfajta, Nyugat-Európában bevált rendszer kiépítése mintegy hárommilliárd forintba kerülne Budapesten.
Bánovics Tamás, a MIÉP fővárosi képviselője, a városüzemeltetési bizottság tagja tavaly intézett interpellációt ebben a kérdésben. Akkor kapta azt a választ, hogy a hárommilliárd forintos rendszer kiépítése után valóban csak az tudna utazni a BKV járataival, aki jeggyel vagy bérlettel rendelkezik. A politikus elmondta: jelenleg a közlekedési társaság csak a fő közlekedési folyosókra küldi ki az ellenőröket.
Véleménye szerint a BKV jelentős többletbevételhez jutna a csipkártyás rendszer bevezetésével, amelynek teljes kiépítése tíz évet is igénybe vehet. Bánovics ugyanakkor rámutatott, hogy a rendszer bevezetése mellett európai minőséget, szolgáltatást kellene nyújtania a vállalatnak, a jelenlegiről ugyanis ez nem mondható el.
– Nem elegendő a csipkártyás jegyrendszer bevezetése, át kell alakítani a BKV teljes szerkezetét – jelentette ki lapunk kérdésére Szálka Miklós (Fidesz), a városüzemeltetési bizottság alelnöke.
Szerinte a BKV működése, felépítése és a cég által használt eszközök nagy része korszerűtlen. Mint mondta: a BKV nem tudja, a rendszerváltozás óta hogyan alakultak át a közlekedési szokások, mert ilyen felmérés még nem készült. Szálka felhívta a figyelmet: munkahelyek, nagyvállalatok szűntek meg, így az utasok jelentős része ma nem arra közlekedik, mint tizenkét évvel ezelőtt. A csipkártyás jegyrendszer bevezetése ezen segíthetne, hiszen a korszerű megoldással nyomon követhető, hogy mely járatokat mely napszakban használják a leggyakrabban. Szálka szerint ugyanakkor a csipkártya bevezetése önmagában nem elegendő, szükséges lenne ezzel párhuzamosan átalakítani a tarifarendszert is. Mint mondta, az lenne a célszerű, ha az egy-két megállónyi utazás arányosan olcsóbb lenne a hosszabb utaknál. Szálka Miklós hozzátette azt is: ha a BKV komolyan tervezi a csipkártyás jegyrendszer bevezetését, akkor célszerű lenne előbb a Volánnal és a MÁV-val egyeztetni.
A metró és a HÉV zárt rendszerűvé alakításáról Szálka Miklós kijelentette: Londonban és Párizsban kiválóan működik a beléptetőrendszer. A hasonló beruházások hamar megtérülnek, így érdemes lenne Budapesten is bevezetni. – Hazánkban azonban nem szokás az előzetes tanulmány és az utólagos vizsgálat sem, így elképzelhető, hogy nem a leggazdaságosabb megoldást választja a BKV – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.