A huszadik század illékony története

Rengeteg dolgot ismerünk az automobilizmus történetéről, ám az autó egyik legfontosabb alkatrésze, a benzin mindig mostohagyereknek számított. Létezését természetesnek vesszük, akárcsak a benzinkutak létét, pedig mind az üzemanyag, mind pedig a töltőállomások együtt fejlődtek az autóval, és e folyamat legalább annyira érdekes, mint a gépkocsi fejlődésének története.

Jávor József
2002. 08. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eleinte csak a könnyűbenzin létezett, ami gyakorlatilag azonos a gyógyszertárakban árult sebbenzinnel. Nem véletlen, hogy amikor a merész Martha Benz elkötötte férje kísérleti autóját, egy patikáriustól vásárolt benzint, hogy feltöltse a kiürült üzemanyagtartályt. Az alacsonyabb hőn párolgó, könnyebben gyújtható könnyűbenzin egy ideig meg is felelt a kezdetleges motorok üzemeltetésére, ám a tízes években megváltozott a motorok sűrítési aránya, és az autósok megismerték a kopogás jelenségét.
Az autómérnökök előtt hamar világossá vált, hogy a kopogás több, mint kellemetlen jelenség, ezért az USA-ban 1916-ban létrejött egy intézet, amely kifejezetten a hajtóanyagok vizsgálatával foglalkozott. A kísérletek során arra jutottak, hogy a kopogást az ólom-tetraetil szünteti meg a leghatásosabban. Az ólmozott benzin 1923-tól terjedt el, s mivel jobb megoldást sokáig nem találtak, az ólmozott benzin egészen a kilencvenes évekig kapható volt.
A század első felében már kialakult az üzemanyag végleges összetétele is, hiszen az ólom, vagyis az oktánszámnövelő adalék csak az első volt a benzinhez kevert anyagok sorában. Az autók fejlődése folyamatosan új feladatok elé állította az olajtársaságok szakembereit: jöttek az égéstér-lerakódásgátlók, a korróziógátlók, a jegesedésgátlók, az égésjavítók – a benzin mindig követte az autótechnika változásait. De nem csak az autótechnikáét: amikor például megjelentek a nagyobb teljesítményű benzintöltő kútfejek, az üzemanyaghoz olyan adalékot kellett keverni, ami megakadályozza a gyorsan áramló benzin sztatikus feltöltődését és a szikraképződést.
A benzinnel és az automobilizmussal együtt természetesen az üzemanyagtöltő állomások is látványos változásokon mentek át. Kezdetben az üzemanyagot kimérve, üvegekben vagy kannákban árusítottak útszéli béristállókban és rövidáru-kereskedésekben; az olajtársaságokban sokáig fel sem merült, hogy komolyan foglalkozzanak a tankolás kérdésével. Elsőként az amerikai Standard Oil Company of California nevű cég állított fel 1907-ben egy furcsa tákolmányt seattle-i kerozinfinomítója közelében. Az egész nem állt másból, mint egy százliteres tartályból, egy kerti locsolócsőből és egy viskóból. Ez utóbbira kitűzték a táblát: „Tilos a dohányzás!”, s ezzel megszületett az első benzinkút. A kezdetleges létesítmény naponta kétszáz vásárlót vonzott, ezért a fellelkesült tulajdonosok esőálló ponyvát rögzítettek a kalyiba falához, hogy mutassák: ők törődnek a vendéggel.

Üzemanyag és egy kis plusz- szolgáltatás, hogy jól érezze magát a vevő – a mai napig ezt várjuk el minden benzinkúttól. 1913-ban, amikor több mint félmillió automobil futott már Észak-Amerikában, a Gulf helyes kis téglaépületet állított fel Pittsburgh főutcáján. A töltőállomás a tetején fénylő reklám szerint „jóféle Gulf üzemanyagot” árult, de ennél fontosabb volt, hogy amíg a vásárló a kézi pumpával csurig töltötte autóját, a boltosfiúk megnézték a keréknyomást, belepislantottak a forgattyúsházba, és a hűtőt is feltöltötték. Az épületben gumiabroncsot és tömlőt is lehetett vásárolni (a patkószegekkel teleszórt utakon közlekedve ez létkérdés volt), amit nyomban fel is szereltek az automobilra.
A Gulf sikere nyomán – már a nyitást követő hét végén ezernégyszáz liter benzint adtak el, literjét hét centért – százával nyíltak az olajtársaságok és magánvállalkozók kútjai. Hogy a káoszban rendet teremtsenek, a húszas években a nagyobb cégek elkezdték kialakítani saját, egységes arculatukat. A kor technológiájának legjavát vetették be: neon fényreklámokkal, ital- és ételautomatákkal vonzották a kiépülő kúthálózatokhoz az utazókat. Megjelentek a magas, üvegkupolás kutak, amelyek gépi meghajtással pumpálták az üzemanyagot. Mivel azonban ez eleinte igen sokáig tartott – a szabványos húszliteres benzintankot körülbelül nyolc perc alatt töltötte tele a szivattyú –, újabb szolgáltatásokat vezettek be, hogy kellemesebben teljen a várakozás a vásárlók számára. Az egyenruhába bújtatott alkalmazottak lemosták a szélvédőt, ellenőrizték az olajszintet és felkurblizták a motort. Ekkor született meg a borravaló intézménye is.
A cégek nevével fémjelzett ajándéktárgyak és tartozékok a háborút követő időszakban váltak népszerűvé. Az üzemanyag ára soha nem látott mélységbe sülylyedt, ezért a társaságok ingyenes térképekkel, grátisz autómosással, emblémás ajándékokkal próbálták magukhoz édesgetni a vásárlókat – azután jött az olajválság, amikor minden lehetséges eszközzel csökkenteni kellett a magasba szökő árakat. Ekkor jelent meg újra az önkiszolgálás rég letűnt intézménye.
Nem csak a teljes körű kiszolgálástól kellett azonban megválniuk az autósoknak. Korábban a benzinkút elképzelhetetlen volt szerviz nélkül, ám az autógyárak egyre javuló gyártási minősége és bőkezűbb garanciális feltételei miatt feleslegessé váltak az útszéli javítóállomások. A kieső bevételeket az üzemeltetők vegyesáru-kereskedésekkel igyekeztek pótolni – ezek voltak a ma már természetesnek vett boltok elődei, amikben a kenőolajtól kezdve az élelmiszereken át a plüssjátékokig mindent megkaphatunk, amire csak útközben vagy célhoz érve szükség lehet. A történelem iróniája: az üzemanyag, amely kereskedelmi karrierjét szatócsüzletek polcain kezdte, visszatért gyökereihez.

A kőolajat hosszú ideje használja az emberiség: ismerünk olyan, ötezer éves fazekaskorongot, amelynek tengelyét már bizonyíthatóan bitumennel kenték. Hannibál, a pun vezér pedig kőolajjal kenette be néhány vaddisznó hátát, majd meggyújtották az olajat, és a szerencsétlen állatokat az ellenség közé eresztették. A kőolaj első komoly felhasználási területe a világítástechnika volt; az olaj finomításával petróleumot nyertek. A benzin a petróleum gyártásának egyik értéktelen mellékterméke volt, s először a bécsi Hoch használta fel tüzelőanyagként 1873-ban egy Lenoir elven működő motorban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.