Elfogadhatatlanul kevés, mindössze 59 kilométernyi autópálya épülhet a következő négy évben, szemben a kormánypártok választási ígéreteiben szereplő 800 kilométerrel – fogalmazott Gémesi György, az MDF országgyűlési képviselője tegnap. A politikus a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium nyilvánosságra hozott terveire hivatkozva kijelentette: a kormány a legfrissebb adatok szerint 400 milliárd forintot szán autópálya-építésre. Gémesi szerint azonban realitása mindössze 59 milliárd forintnak van, ez pedig 59 kilométer autópálya megépítésére elegendő. Az MDF hasonló jelentőséget tulajdonít a polgári kormány idején előkészített negyven elkerülő út megépítését tartalmazó programnak, de Gémesi szerint az erre elkülönített pénzt a Medgyessy-kabinet más célokra költötte el. A politikus – aki Gödöllő polgármestere is – az elkerülő utak megépítését az agglomerációs települések átmenő forgalmának csökkentése és a környezeti ártalmak mérséklése miatt tartja fontosnak. Az MDF képviselője kiemelte: az M0-s körgyűrűt 2006-ig át kell adni. Gémesi úgy látja: ez a program is késik.
A politikus szerint az is csak választási ígéret volt, hogy a kormány kiváltja a legdrágább, M5-ös autópályát, és a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. keretén belül működtetve csökkenti az útdíjat. Az MDF ezért és az egységes autópályadíj bevezethetősége érdekében sürgeti az M5-ös integrálását az NA Rt.-be. Gémesi szóvá tette, hogy míg Lamperth Mónika belügyminiszter önkormányzati érdek-képviseleti törvényt ígér, addig a kormányváltás után azonnal „kirúgták” az NA Rt. felügyelőbizottságából az önkormányzatok által delegált tagot, Kistarcsa polgármesterét.
*
A miniszterelnökhöz fordult levéllel az M0-s körgyűrű tervezett keleti szektorának körzetében lévő tíz település polgármestere, három országgyűlési képviselője és két nagy cég, arra kérve Medgyessy Pétert, hogy személyes meghallgatáson érvelhessenek a beruházás felgyorsításának fontosságáért. A Szászik Károly, Péteri polgármestere által aláírt dokumentum szerint nyomasztó gondokat okoz a Pest megye délkeleti agglomerációjában élő százezer embernek az útszakasz öt éve halogatott továbbépítésének elmaradása.
Negyven évvel ezelőtt váltott összkerékhajtásra a Lancia a ralipályákon
