Miért éppen ön vezeti a Fidesz, az MDF és az MKDSZ közös fővárosi listáját?
– Ha több szervezet állít közös listát, akkor úgy célszerű megállapodni, hogy ne valamelyik párt elnöke legyen a listavezető. Jobb egy olyan ember a lista első helyén, akinek személyét és korábbi tevékenységét minden szervezet elfogadja.
– A lista első helye azt is jelenti, hogy ön lesz a frakció vezetője?
– Ez csak akkor derül ki, ha megalakult a frakció. Az utána következő egyeztetéseken dől majd el a frakcióvezető személye.
– A jelenlegihez hasonlóan ismét közös frakcióban ülnek majd a fideszes, az MDF-es és az MKDSZ-es képviselők a fővárosi közgyűlésben?
– Egyelőre ezt sem lehet biztosan tudni. Ismereteim szerint az MDF önálló frakciót szeretne, de erre a kérdésre is csak a választások után lehet választ adni.
– Mit változtatna meg elsőként a Fidesz a főváros működésében a választások után, ha döntési pozícióba kerül?
– A legfontosabbnak a városüzemeltetés átalakítását tartom. A jelenleginél profibb, szervezettebb módon kell működtetni Budapestet. Itt nemcsak a szolgáltató vállalatokra gondolok, hanem az iskolákra, közintézményekre, egészségügyi intézményekre is. Ezen a téren sokkal nagyobb szakszerűségre van szükség. A közös listán olyan személyek szerepelnek, akik megfelelő szakértelemmel rendelkeznek, akik ennek végrehajtásában tudnak segíteni.
– Milyen konkrét változtatásokra gondol?
– A közszolgáltatásokat össze kell hangolni, a gazdaságosságukat hatékonyabbá tenni. Célszerűnek tartom a fővárosban is a kincstár létrehozását. Jelenleg ugyanis míg az egyik intézmény arra vár, hogy befolyjanak bevételei, addig a másik ötvenmillió forinton ül. Ha a kincstár fizeti az összes számlát, nem fordulhat elő, hogy egy-egy intézmény átmeneti pénzzavar miatt hitelfelvételre kényszerül, míg a másik tartalékol. A másik fontos területnek a közbiztonság kérdését tartom. A térfigyelő rendszereket az egész városban kiépítenénk, s célunk, hogy a jelenleginél sokkal több posztos rendőr álljon a közterületeken. Kiemelt fontosságú az életminőség javítása és ezzel szorosan összefügg a közlekedés fejlesztése is. Az átmenő teherforgalom kiszorítása érdekében mielőbb meg kell épülnie az M0-ás körgyűrűnek. Olyan tömegközlekedésre van szükség, amely lehetővé teszi, hogy a beáramló autók hada kívül maradjon a városon. Ehhez persze mindenki által használható parkolók kellenek a tömegközlekedési végállomásokon. Nem várhatunk tovább a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) létrehozásával sem. Úgy látom, a BKSZ minden főpolgármester-jelölt programjában benne van, tehát könnyű dolgunk lesz, akárki nyeri a választást, csak támogatni tudjuk ebben a kérdésben.
– Eközben az úgynevezett P+R parkolók kihasználatlanok, az emberek többsége nem meri otthagyni az autóját.
– Az elmúlt hetekben viszont én éppen azt tapasztaltam, hogy már reggel nyolckor sincs hely a P+R parkolókban. Az valóban probléma, hogy nem őrzik az autókat, de nem gondolom, hogy néhány őr megfizetése elviselhetetlen terhet jelentene Budapest számára. Ahhoz viszont, hogy a P+R parkolóknak értelmük legyen, a tömegközlekedésnek is működnie kell. Vissza kell tehát pótolni azt a több tízezer férőhelyet, amelyet az elmúlt tíz évben szüntettek meg. Helsinkiben például a város lakóinak harminc százaléka fér fel egyszerre a tömegközlekedési járatokra, nálunk ez a mutató az ötöde a finnországinak. Érdekes, hogy a Budapestről kiköltözöttek hetven százaléka autóval jár vissza a városba, miközben az itt élőknek csupán fele használja a kocsiját. Az életminőség javításához emellett elengedhetetlen a zöldterületek „fogyásának” a megállítása. A legfrissebb adatok szerint mintegy nyolcezer üres fahely van Budapesten és 80 ezer négyzetméter virággal beültetett parkterülettel van kevesebb, mint tizenkét évvel ezelőtt.
– Ön szerint tehát nem új zöldterületekre, hanem a régiek felújítására van szükség?
– Igen, elsősorban a régi, elhanyagolt zöldterületek felélesztése szükséges. Amiben szintén mielőbb lépni kell, az a szelektív hulladékgyűjtés bevezetése. Nem is értem, hogy ezt miért halogatja még mindig a főváros jelenlegi vezetése. A szelektív hulladékgyűjtés bevezetése és a füstgázmosó megépítése jelentősen csökkentené a város és környékének terhelését. Köztudott az is, hogy az állam költségvetése 1998 óta tartalmazza a rákospalotai szemétégető füstgázmosója megépítésére elkülönített 4,5 milliárd forintot. A szemétégető jelenleg ontja magából a mérgező anyagokat. Ennek és a teherforgalomnak köszönhetően Budapesten az elmúlt évtizedben megháromszorozódott az asztmások száma és jelentősen több a tüdőrákos beteg.
– Sokan úgy vélik, hogy a közbeszerzési eljárás lassúsága miatt késnek a főváros beruházásai, ezért nem fejlődik megfelelő mértékben Budapest.
– A közbeszerzések gondos előkészítés esetén árcsökkenést eredményezhetnek, de önmagukban nem jelentenek garanciát. Ami a lassúságot illeti, időben ki kell írni, és akkor nem okoz késedelmet. Mindez nem érvényesül az olyan esetben, mint amire a napokban derült fény a fővárosban, miszerint a döntés előtt borítékolták a későbbi győztesek neveit az útfelújítási tenderek során. Bízom abban, hogy a főváros pénzügyi ellenőrző bizottsága és az Állami Számvevőszék eredményes vizsgálatot végez az ügyben.
– Hogyan kezelné a hajléktalanok problémáját?
– Az egyik lehetséges megoldás az önkormányzati bérlakások építése. Természetesen ideiglenes szállásokra is szükség van, de nem ez elsődleges. A főváros sajnálatos módon egyáltalán nem épített önkormányzati bérlakást, csak a vidéki városok és a kerületek ismerték fel ennek fontosságát. A bérlakásokra természetesen a fiatalok miatt is szükség van, éppen ezért az építkezéseket mindenképpen javasolni fogom a közgyűlésben.
– Miként vélekedik a 4-es metróról?
– Metró kell. Elgondolkodtató, hogy a főváros vezetése tizenkét év alatt, három kormánnyal sem tudott megállapodni ebben a kérdésben. A metróra a Horn-kormány sem tett félre pénzt, csupán egy szándéknyilatkozatot írt alá a fővárossal. Nem biztos tehát, hogy a kormányok a hibásak ebben az ügyben. A metró túlpolitizálódott az elmúlt években. Mostanra elvesztette a politikai jelentőségét, éppen ideje tehát végre hozzálátni az építéshez.
– A főváros mostani tervei szerint már a Bosnyák térig építik meg a metrót. Ezt támogatják majd?
– Erősen érdekelt vagyok ebben a kérdésben, mert Pestújhelyen lakom. A rákospalotaiaknak természetesen nagyon jó lesz, ha a Bosnyák térig járna a 4-es metró. Előbb-utóbb egyébként a XV. kerületben is át kell vinni majd.
– Az olimpiai pályázatról az elmúlt időszakban kevés szó esett.
– A Fidesz, az MDF és az MKDSZ közös fővárosi programjában ez a kérdés hangsúlyosan szerepel. Én már a világkiállítást is támogattam, mert az ilyen célok mindig felgyorsítják az infrastrukturális beruházásokat. Erre nagyon jó példa egyébként a mostani választási kampány is, hiszen tapasztalhatjuk, az idén megsokszorozódtak az útfelújítások. Az olimpia egyébként nemcsak a főváros ügye. Magyarország nincs Budapest nélkül, Budapest sincs az ország nélkül. Én még a szállodai férőhelyek számában sem látok problémát, mert a szolgáltatások egy részét nagyvárosaink is elláthatják. Például Székesfehérvárt vonattal nem több, mint egy óra alatt elérheti bárki.
– Ennek megszervezéséhez azonban Budapestnek szorosan együtt kell működnie a környező megyékkel és a településekkel. Jelenleg azonban egyáltalán nincs együttműködés. Olyannyira nincs, hogy Pest megye éppen most akar kiválni a Közép-magyarországi Régióból.
– Az együttműködésről kellene szólnia a Budapesti Közlekedési Szövetségnek, sok infrastrukturális beruházásnak, de még az egészségügynek is. Budapest és Pest megye egy olyan szerves egység, amelyet hatékonyan, gazdaságosan, megfelelő életminőséget biztosítva csak együtt lehet kezelni. Én azon leszek, hogy Budapest egyenjogú partnere legyen Pest megyének.
– Milyen eredményekre számít a választásokon?
– Szerintem a közös lista valamivel jobb eredményt ér majd el, mint négy évvel ezelőtt.
– Ön szerint ki lesz Budapest főpolgármestere?
– Arra számítok, hogy Schmitt Pál, a Fidesz–MDF–MKDSZ által is támogatott független jelölt váratlan győzelmet arat.
A Hezbollah újabb háborúval fenyegette meg Izraelt
