Csalódottak a balatoni vendéglősök

A Balaton déli parti vendéglőseinek, kiskereskedőinek jó, ha ötven százaléka kereste meg az évi jövedelmét a kurta idegenforgalmi szezonban. Egyedül az ellenőrző szervek, az APEH és a fogyasztóvédelem teljesítette a bevételi tervét – állítja Kertész Rezső, a Kisosz Somogy megyei elnöke. Az érdekvédelmi vezető meglátása szerint elsődlegesen a magyar turizmus egyoldalú német orientációjának tulajdonítható, hogy a magyar tenger – becslések szerint hatezer – idegenforgalomból élő kisvállalkozójának jó része feladja tevékenységét.

2002. 09. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Balaton-part régi kiskereskedői és vendéglősei szerint húsz éve nem volt olyan gyenge turisztikai szezon, mint az idei. Voltak olyan, korábban nagy vendégforgalmú, jó hírű éttermek, amelyek egy hónappal a június végi szezonkezdés után bezártak, ám tapasztalataink szerint a vendéglők és a kiskereskedelmi egységek forgalma átlagosan harminc százalékkal volt kisebb a tavalyinál. Megjegyzem: néhány exkluzív vendéglő teljesítette, sőt volt, amelyik túlteljesítette a bevételi tervét – mondta lapunknak Kertész Rezső, a Kisosz Somogy megyei elnöke. – Az érdekvédelmi szervezetünk tagságához tartozó vagy a látókörünkbe került kisvállalkozók nagy részének azért is kilátástalan a helyzete, mert nincs számukra más megélhetési lehetőség. Milliókat fektettek a saját vagy a bérelt balatoni üzletükbe, következésképpen úgy kiköltekeztek, hogy másutt már nincs miből vállalkozásba fogniuk – fűzte hozzá.
Eddig még nemigen fordult elő, hogy egy jól menő balatoni vendéglő, népszerű csárda tulajdonosa arra kényszerüljön, hogy a szezon befejeztével tőlünk nyugatra alkalmazottként, felszolgálóként vagy konyhai dolgozóként vállaljon munkát. Most azzal is számolni kell, hogy a csalódott vendéglátósok osztrák vagy olasz éttermekbe szegődnek el őszi és téli szezonmunkára – tudtuk meg a Kisosz-elnöktől. Kertész Rezső elsődlegesen a német vendégek elmaradásában látja a vártnál jóval gyengébb szezon okát, és emlékeztet, hogy néhány éve már a hazai turisztikai ipar vezetői is figyelmeztettek: nem lesz jó vége annak, ha csak a német vendégekre épít az idegenforgalom, mert egy ottani kisebb gazdasági megrendülés (mint például az idei) is rendkívül kedvezőtlen hatással lehet a balatoni és általában a magyar turizmusra.
Kertész Rezső cáfolja, hogy a Balaton drágább, mint az Adria vagy a görög tengerpart. Elismeri, hogy a magasabb osztályú vendéglőkben nem olcsó a többfogásos ebéd vagy vacsora, ugyanakkor állítja: a nyaraló számára legfontosabb napi élelmiszerek – például a kenyér, a tej, a sör vagy a fagylalt – a dél-európai üdülőhelyeken jóval többe kerülnek, mint idehaza.
– Idén nyáron egyedül az APEH és a fogyasztóvédelem felügyelői teljesítették a bevételi tervüket. Revizorok hada akciózott a Balatonnál, és bár kétségtelen, a nyugtaadással sok helyütt adósak maradtak a felkeresett egységekben – bár ez nem kizárólag balatoni jelenség –, a déli parton feltárt hatvan fogyasztóvédelmi vizsgálat megállapítása közül mindössze kettő érintette közvetlenül a vásárlót.
Ami a jövő nyári kilátásokat illeti, a somogyi Kisosz-elnök úgy látja: mivel az idén itt nyaralók nem sok szép élményt vihettek magukkal, merthogy az alacsony vízállású, iszaposodó tó nem éppen felemelő turisztikai látványosság, az idegenforgalomból élő kisvállalkozók közül feltehetően sokan lesznek majd, akik végképp feladják tevékenységüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.