Demio a négyzeten

Japánban három, markánsan eltérő modellváltozattal mutatkozott be a Mazda Demio utódja, az exportpiacokon Mazda2 néven forgalomba kerülő majdnem-egyterű. A kompakt családi autó az ígéretek szerint kifinomult belső kialakítást, valamint a márka új arculatához igazodva kivételes vezetési élményt kínál.

Jávor József
2002. 09. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hat évvel ezelőtt különleges modellel rukkolt elő a Mazda. A négy méternél rövidebb autók kategóriájában akkoriban még ritkaságszámba ment a Demio által kínált magas építés és variálható belső tér. Az ötletet nem csak a vásárlók, de a konkurencia is jól fogadta, így az idén újjászülető modellt már népes és igen igényes ellentábor várja.
Éppen ezért a gyár nem csak nevében igazította az új Zoom-Zoom márkafilozófiához az autót, de tulajdonságaiban is. Megjelenését alapvetően meghatározzák a húzott fényszórók, valamint a mára jellegzetessé vált ötszögletű hűtőrács. Az autó sokoldalúságát biztosító szögletes formát sportos elemek oldják. Különösen szembeötlő ez hátulnézetből, ahol a rendkívül mélyre nyúló, egy furgon tágasságát sejtető csapóajtót agresszív lámpatestekkel és vaskos lökhárítóval kombinálták.
Az utastér kialakítása végletekig letisztult: egyszerűségükben elegáns kezelőszervek, sík felületek és hihetetlen mennyiségű zárt és nyitott pakolórekesz várja az utasokat. A luxust metálfényű középkonzol képviseli – ezt szintén a rendkívül sikeres Mazda6-tól örökölte az autó –, míg a sportos hangulatról zömök kormánykerék és krómkeretű, Alfás hangulatú szellőzőrostélyok gondoskodnak. Az autó külső méretei, valamint tengelytávja jelentős mértékben megnőtt, így a kategória legszélesebb nyomtávjával büszkélkedő Mazda2 a korábbinál kényelmesebb helyet kínál utasainak.
Az előd fő ütőkártyája a remekül variálható csomagtér volt, így természetes, hogy a Mazda mérnökei ezen a téren is igyekeztek újat nyújtani. Módosították a hátsó üléslap és háttámla mozgató szerkezetét, így azok összehajtogatása még egyszerűbbé vált, felárért pedig szabályozható magasságú kalaptartóval növelhető az autó praktikuma.
A leglényegesebb változások azonban a karosszéria lemezei alatt keresendők. Vadonatúj fejlesztésű motorokat kapott a Mazda2. Az 1,3 és 1,5 literes DOHC benzinmotorok folyamatosan változó szelepvezérlést kaptak, ami nem csak a menetteljesítményekre van jótékony hatással, hanem a fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra is – a motorok már most teljesítik a 2010-es japán környezetvédelmi előírásokat. Ugyanakkor a távol-keleti elvárások helyett az európai igényeket tartották szem előtt a menettulajdonságok kialakításakor, így teljes mértékben újratervezték a felfüggesztést, a kormányművet és a fékrendszert.
A hazai piacon három eltérő kiépítésben rendelhető a Mazda újdonsága. Az alapmodell mindkét motorral rendelhető, választhatóan ötfokozatú manuális, vagy négyfokozatú automata váltóval. A hófehér, áttetsző vászontetővel is felszerelhető Cozy a kényelemszerető emberek járműve, így kizárólag automatával szállítják. A harmadik változat a különösen agresszív, narancssárga-sötétkék színkombinációban kínált Sport, ennek másfél literes motorjához felárért négygangos Activematic váltó csatlakozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.