Folytatódik az In-Forrás vesszőfutása

Azt kéri – egyebek mellett – az Alkotmánybíróságtól az In-Forrás Kht. felügyelőbizottságának menesztett elnöke, vizsgálja meg a testület, egyező-e az alaptörvénnyel az a gyakorlat, hogy tiszta állami tulajdonú cégeket magántársaságokkal világíttat át a kormány. További kifogása Nagy Gábornak, hogy az In-Forrást átvilágító Proware Kft. tevékenységi köre egyezik a kht. tevékenységi körével, tehát a kormány riválist „uszított” az állami tulajdonú kht.-ra.

Hommer Tibor
2002. 09. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Figyelembe véve a kht. volt ügyvezetőjének több százezer forintos havi telefonszámláit, a tényt, hogy saját autóját adta bérbe a cégnek, továbbá hogy a tizenegy alkalmazott közül tíznek szolgálati autót vásároltak, kifejezetten visszatetsző, hogy ezek nem maradnak csendben, sőt ön az Alkotmánybírósághoz fordult. Egyáltalán: a felügyelőbizottság elnökeként szót emelt legalább egyszer is az említettekkel szemben?
– A kht.-ról tudni kell, hogy félmilliárdos alaptőkével rendelkező, milliárdos vagyonnal gazdálkodó cég. Vessük össze más társaságok ügyvezetőinek telefonköltségét a kht. volt ügyvezetőjének számlájával, s rögtön kiderül, hogy nincs eget verő differencia. Az ügyvezető a munkáját végezte; ha csak a számítógép-juttatásokat nézem, akkor is több mint tízezer köztisztviselővel kellett kapcsolatot tartania országszerte. Ami pedig a gépjárművásárlásokat illeti: csak az öt fő vezető és a kht. ügyvezetése rendelkezett szolgálati gépjárművel. Egyébként a felügyelőbizottság a törvényben előírt kötelező éves egy ülés helyett fél év alatt négyet is tartott, és a gazdálkodást – a könyvvizsgálóhoz hasonlóan – folyamatosan rendben találta. Ezek természetes kiadások voltak, működési költségek, amit Keller László, a Miniszterelnöki Hivatal közpénzek felhasználásáért felelős államtitkára úgy próbál most beállítani, mintha jogszerűtlenül költött volna el az In-Forrás Kht. Azt ugyanakkor senki nem említi, hogy az alkotmány nemcsak jogként, hanem kötelességként írja elő a mindenkori kormánynak, hogy gazdálkodjék a közpénzekkel. Mindemellett meg kell vizsgálni, hogy milyen célra használta fel az Orbán-kormány a közpénzt. Erről már nem írnak a lapok, nem beszél a mostani kormányzat.
– Írják a lapok, jelesül azt, hogy bár több mint harmincezer pedagógusnak, bírónak, köztisztviselőnek juttattak számítógépet, az internet-hozzáférést azonban még mindig nem tette lehetővé számukra a kht.
– A Keller László által kifogásolt tanulmányok éppen ezért készültek. Három tanulmány három internet-hozzáférési módozatot elemzett. A mostani kormány éppen az egyik alapján kívánja lehetővé tenni az internet-hozzáférést. Ezek a munkák most készültek el, s értelemszerűen a kormányváltás miatt már nem tudtuk megvalósítani azokat.
– Odáig eljutottak legalább, hogy az egyikre rábökjenek: ennek megvalósítását javasoljuk a kormánynak?
– Ez már a jelenlegi kormány kompetenciája.
– Mire alapozza alkotmánybírósági beadványát?
– Az alkotmány és más jogszabályok szabályozzák, hogy mely hivatalos szervekkel ellenőriztetheti az állam a saját tulajdonában lévő vállalkozásokat, társaságokat és közintézményeket. Az történt ugyanis, hogy egy politikai megbízott, jelesül Keller László egy magáncég közbeiktatásával világíttatta át a kht.-t. Olyan magáncéggel, amelynek a tevékenységi köre jelentős mértékben azonos az In-Forrás tevékenységi körével. Semminemű garanciát nem látok arra nézve, hogy a kht.-nál felhalmozódott bizalmas üzleti információk nem kerülnek illetéktelen kezekbe.
– Milyen titkok birtokában lehet egy közhasznú tevékenységet ellátó szervezet?
– A társaságok szerződései, a megbízások, az ügyfelek, a kapcsolatok – ezek mind üzleti titkok.
– Piaci viszonyok mellett. Ám ha egy vállalkozás közpénzekből gazdálkodik, kifejezetten szerencsés, ha átláthatók a kapcsolatai, a megbízásai, azok értéke, s nem titkolózik.
– Az In-Forrás egy percig sem titkolózott. Az Állami Számvevőszék, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal és a Miniszterelnöki Hivatal ellenőrzési főosztálya – tehát az arra hivatott állami szervek – bármikor górcső alá vehetik az In-Forrás gazdálkodását, akár a tulajdonos kancellária kérésére is. Ám esetünkben nem ez történt. Olyan emberek jutottak bizalmas üzleti információkhoz, foglaltak le tanulmányokat, akik nem estek át nemzetbiztonsági átvilágításon. Mi a garancia arra, hogy a Proware bizalmasan kezeli a kht. adatait? Semmi. Mint ahogy arra sincs garancia, hogy felhasználják az általuk lefoglalt tanulmányokat, amelyekért egy fillért sem kellett fizetniük, mert az In-Forrás rendelte meg és fizette ki azokat, közpénzekből. A köz és nem egy magáncég, jelesül a Proware Kft. javára.
– Mindenesetre nagy port kavart az In-Forrás ügye. Egymást érik a feljelentések. Az In-Forrás ügyvezetését Keller László jelentette fel, ön pedig – noha ismeretlen tettes ellen szólt a feljelentés, nyilván a Keller László által hangoztatottakból kiindulva – a jó hírnév megsértése miatt fordult a rendőrséghez.
– Keller László valóban rendőrségi feljelentést tett, amit másnap már úgy közölt, mintha ténylegesen megvalósult volna a sikkasztás, a hűtlen kezelés, amelynek a gyanújával él. Ez alapvetően megtépázta az In-Forrás Kht. jó hírnevét, ami – megjegyzem – a jelenlegi ügyvezetésnek is nagyon kínos, hiszen elemi érdekük lenne, hogy elüljön a kht. körüli viszálykodás, s nyugodtan folytathassák a munkát, amelynek létjogát a jelenlegi kormány is elismeri, hiszen a korábbi hírekkel ellentétben mégsem számolják fel a kht.-t mint felesleges szervezetet.
– Önt kihallgatta már a rendőrség?
– Nem.
– Kapott kihallgatásra idézést?
– Nem.
– Miért távozott a kht.-tól? Nem gondolja, hogy jobban fel tudta volna emelni a szavát az ön által kifogásolt eljárásokkal szemben, ha a helyén marad?
– Amikor megjelent a Magyar Nemzetben, hogy az alapító tulajdonos minisztérium több mint négymilliárd forinttal tartozik a kht.-nak a vele kötött szerződés alapján, azonnal leváltották a testületet.
– Komolyan hisz abban, hogy az Alkotmánybíróság elmarasztalja a Miniszterelnöki Hivatal eljárását?
– Ha kiderül, hogy alkotmányellenes az eljárás, eljuttatom a normakontroll eredményét azokhoz a szervekhez, amelyek Keller Lászlót jelenlegi pozíciójába delegálták. Olyan ámokfutást folytat ugyanis, amely kifejezetten hátrányos az állami cégeknek. Meglátásom szerint Keller László a választások előtt tett ígéreteit igyekszik teljesíteni, jelesül, hogy szeptember elsejéig feltárja az előző kormány összes szennyesét. S mivel rendre beigazolódik, hogy a választási kampányban általa hangoztatott visszaéléseknek nyoma sincs, talált egy bűnbakot az In-Forrás „személyében”. Meggyőződésem, hogy ezt az erőszakos politikai beavatkozást azonnal meg kell állítani. Az In-Forrás becsületét már nehéz lesz visszaszerezni, de a többi cég érdekében mindenképpen fel kell lépni az elmúlt tizenkét évben nem tapasztalt drasztikus magatartás ellen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.