Gripen-program: egyhavi mérlegelés

Ha sikerül rábírni a svéd partnert a Gripen konfigurációjának módosítására, úgy a NATO-körökben korábban némi bizalmatlansággal szemlélt repülőgépből valóban olyan harci eszköz válhat, amely alkalmas lehet a szövetség nemzetközi akcióiban való részvételre az eredeti légvédelmi feladatkör mellett. A kérdés távolról sem csak politikai döntés függvénye, jelentős katonai-műszaki vonzatai vannak.

2002. 09. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kért változtatások oka a jelenlegi és az előző kormányzat biztonságpolitikai koncepciója közti jelentős eltérésben rejlik. Míg az Orbán-kabinet elsősorban hazai légvédelmi vadász feladatra szánta volna a svéd gépeket, addig a honvédelmi tárca jelenlegi vezetése a nemzetközi színtéren történő alkalmazhatóságot szorgalmazza, az ehhez nélkülözhetetlenül szükséges módosításokkal.
A kérdés távolról sem csak politikai döntés függvénye, jelentős katonai-műszaki vonzatai vannak, amelyek nem hagyhatók figyelmen kívül – értesültünk a Gripen-szerződésben jártas körökből. Alighanem ez az oka annak, hogy a módosításra vonatkozó magyar kérést – amelyet a minap Hollósi Nándor nyugalmazott altábornagy, a védelmi miniszter tanácsadója tolmácsolt Stockholmban – előreláthatólag egy hónapig mérlegelik a svéd szakemberek.
Az újdonsült igények két pillére a légi utántölthetőség – a NATO légi hadviselési doktrínájának alapvető eleme –, illetve a modern precíziós csapásmérő képesség, amely elsősorban politikai okoból (az ártatlan áldozatok elkerülése végett) az utóbbi években szintén nélkülözhetetlen elemévé vált a szövetség követelményrendszerének.
Az előbbi révén a hidegháborús svéd semlegességi elvek alapján lokális hadviselésre tervezett Gripen gyakorlatilag képessé válik nagy hatótávolságot (csapásmérés), illetve hosszú repülési időtartamot (őrjáratozás távol a saját bázistól) igénylő bevetésekre. Az utóbbi révén pedig nagy pontossággal támadhat földi célpontokat, vagy szükség szerint támogathatja a saját szárazföldi csapatok harcát.
Repülőműszaki forrásaink véleménye azonban eltér abban, hogy a két igény miként valósítható meg a Gripenek esetében. Lehetséges-e az ehhez szükséges műszaki módosításokat azokon a gépeken eszközölni, amelyeket már kijelöltek a magyar lízingre, avagy sem? Egy biztos: a legújabban gyártott, úgynevezett késői kettes, illetve hármas szériájú Gripeneken már kezdettől fogva van légi tankolócső, mivel a jövőben a svéd légierő is részt kíván venni nemzetközi műveletekben. A Magyarországnak eredetileg szánt korai kettes szériájú gépekből azonban még hiányzik ez a berendezés, beépítésének bonyolultságáról és költségeiről megoszlanak a vélemények. Egyes magyar források szerint jelentős átépítést igényelne az egyébként behúzható, teleszkópos cső elhelyezése, míg a svéd Saab gyár szerint minimális módosításokra van csak szükség.
Hasonló fejtörést okoz a nagy pontosságú fegyverrendszerek integrációja is a Gripen struktúrájába. Az eredeti svéd igények jelentősen eltértek a NATO-ban megszokottól, ezen kívül a magyar illetékesek egyelőre nem hajlandók elárulni, hogy pontosan milyen fegyverekre gondolnak.
A legvalószínűbb, hogy lézeres irányítású amerikai Paveway légibombákat szereznek majd be a magyar Gripenekhez, Litening II típusú, izraeli gyártmányú lézeres rávezető berendezéssel egyetemben – az ehhez szükséges munkák ugyanis már korábban megindultak, a Gripen egyetlen korábbi megrendelője, Dél-Afrika kívánságára. Ezenkívül tudtunkkal szó esett a 250 kilométer hatótávolságú Taurus robotrepülőgépek rendszeresítéséről is, és meglepő módon megvizsgálták a magyar honvédségi készletekben nagy számban fellelhető szovjet FAB–500-as irányítatlan légibombák esetleges integrációjának lehetőségét – ismeretlen eredménnyel.
Az ügyletben járatos szakemberek szerint a kért módosítások megvalósíthatósága azonban végső soron pénz és idő függvénye. Hollósi Nándor főtanácsadó szerint, ha jobb gépeket kapnánk, úgy azokra érdemesebb volna többet várni (az eredeti tervek szerint 2004–2005-ben érkeznének a gépek), ám arra nem kívánt válaszolni, hogy mekkora többletköltséget tartanának elviselhetőnek. Értesüléseink szerint ez az eredeti szerződés összegének akár ötven százalékát is elérheti a pótlólagos kiadás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.