em kis kockázat kellő presztízs-támogatás nélkül szerencsét próbálni a felső középkategóriában. A kilencvenes évek derekán sorra buktak bele a kísérletbe a nagy francia gyártók, akik számára csak akkor kezdett el teremni a babér, amikor felismerték, hogy ebben a méretosztályban csakis egyedi modelleknek van létjogosultságuk.
A Magentis a maga módján ugyanezt a receptet követi. Formatervében nyoma sincs az extravaganciának vagy a gondosan ápolt évtizedes hagyományoknak – tiszta, határozott vonalakból építkezik, jó érzékkel merítve a néhány évvel ezelőtti japán dizájnvilágból. Bármilyen furcsa is, a koreai monstrum valóságos felüdülésként hat a sok „újraértelmezett” limuzin között – igen, ilyennek ismertük meg a gépkocsit annak idején. Ez persze azt is jelenti, hogy aki arra vágyik, hogy irigykedve bámulják az utcán, az nem jár jól a Magentis-szel. Ebben a méretosztályban ugyan majdhogynem elvárás a kivagyiság, a Kia limuzinját azonban ára az egygyel kisebb, hivatalból „láthatatlan” középkategóriás modellek közé sorolja – így pedig máris fordul a kocka.
A Magentis alapváltozata kevesebb mint ötmillió forintért 136 lóerős, kétliteres motort, négy légzsákot, manuális klímát, négy tárcsaféket blokkolásgátlóval, szervokormányt, elektromos ablakemelőket és könnyűfém kerekeket kínál, a szűk félmillióval drágább SE variánsból pedig már csak az elektromosan állítható, fűthető bőrülés hiányzik, na meg a 6,6 milliós csúcsmodell szekvenciális kézi üzemmódban is használható automata váltója, valamint 170 lóerős V6-os motorjának gurgulázása. A Kia hároméves garanciával megfejelt ár-érték aránya tehát több mint kedvező, ráadásul a konzervatívabb vonalvezetésnek (a Magentis-t alapvetően az észak-amerikai piacról adaptálták Európa útjaira) köszönhetően emberibb körülményeket biztosít utasainak, mint lekerekített tetővonalú vetélytársai.
A hátul is tágas utastérben nem csak az utazók, de ingóságaik is bőséges helyet találnak. A csomagtér teleszkópos kitámasztói nem lógnak bele a nyílásba, így maximálisan kihasználható a 470 literes, szinte teljes szélességében feltárulkozó üreg. Az itt elhelyezett kisebb csomagok repkedésének rögzítőhálóval vehetjük elejét, míg az egészen apró tárgyaknak a méretes könyöktámaszokban rejlő rekeszek nyújtanak biztos menedéket. A középkonzol és a műszerfal kialakítása sallangmentes és klasszikusan ergonomikus, ám néhány apró részlet – például a megvilágított gyújtászár – itt is árulkodik a tervezők figyelmességéről, na meg a gyár üzleti terveiről.
A Kia ugyanis 2005-re meg szeretné háromszorozni európai eladásait. Ebben a már nálunk is árusított Carnival, valamint a Magyarországon jövő hónapban bemutatkozó Sorento és Carens mellett a Magentis-nek is jelentős szerepet szán a gyár: a limuzin képességei alapján életképes alternatívája lehet a már befutott, neves márkáknak – a rangkórságban nálunk kevésbé szenvedő nyugat-európai országokban feltétlenül.
Schiffer András egyetértett Szijjártó Péterrel az USA–EU vámmegállapodásról, majd keményen ölre ment Fodor Gáborral
