Nemzetközi idegenforgalmi szervezetek prognózisa szerint a világ idegenforgalmának bevételei már a jövő év második felére elérhetik a korábbi időszak kedvező mutatóit – nyilatkozta lapunknak Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke. Hozzátette: a szeptember 11-i Egyesült Államokat ért terrortámadás mellett a Swissair svájci légitársaság csődje is okozója volt az ágazat világméretű recessziójának. A rossz helyzetet tovább mélyítette az euró bevezetése, amely áremelkedéssel járt a közösség országaiban, hiszen a kereskedők és szolgáltatók inkább felfelé kerekítették áraikat. Ez alól csak Ausztria volt kivétel, ahol rendelettel vették elejét, hogy a piaci szereplők „tolla” a közös valutára történő átálláskor vastagabban fogjon. Így a szomszédos országban az utolsó groschenig stimmelt az átváltás, s az új fizetőeszköz megjelenése után a visszajárót az utolsó centig vissza is adták. Nehezítette az utazási társaságok helyzetét a világgazdaság növekedésének lassulása is, azon belül pedig kiemelten – a turisztikai piac domináns szereplője – Németország gazdaságának gyengélkedése. Az elnöknő szerint voltak olyan országok is, amelyek hatékony programjaiknak köszönhetően nem érezték meg az ágazat bevételeinek csökkenését. A kedvezőtlen időszakot könnyebben vészelte át Ausztria, Csehország és Franciaország is. Arra a kérdésre, hogy a folyamatok következtében megjelentek-e új célpontok a turizmus „világtérképén”, a szakember az alábbiakat felelte: jelentős méretű új helyszínek nem alakultak ki, mert a korábban kevésbé felkapott területek – sem anyagilag, sem infrastruktúrában – nem voltak felkészülve a hirtelen jött lehetőségre. Másfelől számtalan utazni szerető ember töltötte el szabadidejét saját hazájában. A belpiac iránti érdeklődés növelését a turizmussal foglalkozó szervezetek, valamint a kormányok is támogatták: hol több, hol kevesebb sikerrel. Az elnöknő ugyanakkor felhívta a figyelmet a marketing jelentős szerepére. Magyarország szemszögéből példaként hazánk múlt évi franciaországi bemutatkozását emelte ki, melynek eredményeként megnőtt a beutazó gallok száma. A magyar piac szereplői továbbra is bizakodhatnak, hiszen az idén Olaszországban, jövőre pedig Nagy- Britanniában mutatkozik be országunk. Molnár Gabriella szerint a mindenkori kormánynak kedvező jogszabályi környezet megteremtésével, valamint ágazatbarát adókkal kell segítenie a turisztikai piac szereplőit. Példaként említette, hogy míg a magyar utazási irodák árrésük után 25 százalék adót fizetnek, ugyanez a teher más országokban alacsonyabb: Svájcban hat, Svédországban 22 százalék.
Wolff Péter, a Magyar Szállodaszövetség elnöke úgy véli, még egyetlen ország sem lábalt ki a válságból, s dinamikus fejlődésről csupán Törökország esetében lehet beszélni. Ennek oka a kedvező árakban, az új projektekben, a színes programokban és az erős marketingben keresendő. A szakember is annak a véleményének adott hangot, hogy napjainkra szinte valamennyi országban megnőtt a belföldi szolgáltatások iránti kereslet.
Egyébként a külföldi és belföldi vendégek aránya az Egyesült Államokban 25-75, Európában 30-70, míg hazánkban – fordított – 60-40 százalék. Wolff Péter szerint az elmúlt időszakban megfigyelhető volt, hogy az autóval
***
Beutazó turisták száma
Ország Beutazó turisták száma (millió fő)
2000 2001
Franciaország 75,6 76,5
Spanyolország 47,9 49,5
Egyesült Államok 50,9 45,5
Olaszország 41,2 39,0
Kína 31,2 33,2
Egyesült Királyság 25,2 23,4
Oroszország 21,2 *
Mexikó 20,6 19,8
Kanada 19,7 19,7
Ausztria 18,0 18,2
Németország 19,0 17,9
Magyarország 15,6 15,3
Lengyelország 17,4 15,0
Hongkong (Kína) 13,1 13,7
Görögország 13,1 *
Forrás: World Tourism Organization (WTO) * / nincs adat
Gulácsi Péter egyértelmű utalást tett arra, hogy melyik csapatban folytatná a karrierjét
